8 najczęstszych błędów w mediach społecznościowych, które niszczą Twoją markę
8 najczęstszych błędów w mediach społecznościowych, które niszczą Twoją markę
Media społecznościowe to idealny sposób na zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności firmy. Jednak, jeśli nieodpowiednio z nich korzystamy, możemy w łatwy sposób zaszkodzić reputacji naszej marki.
1. Zła reakcja na negatywne opinie
Wiele osób kieruje się opiniami w social media na temat danej firmy. Z tego względu dbanie o wizerunek marki, poprzez skuteczne prowadzenie social media jest niezwykle ważne. Pozytywne komentarze potrafią być budujące, jednak nie tylko takie mogą pojawić się na profilu naszej marki. Co zrobić kiedy otrzymujemy negatywne opinie? Lepiej nie usuwać takich komentarzy, ponieważ nie jest to dobrze postrzegane przez internetową społeczność. Być może negatywna opinia została wystawiona bez przemyślenia i pod wpływem emocji – można w jakiś sposób wyjaśnić ją z komentatorem.
Kiedy rzeczywiście wina leży po naszej stronie, wówczas należy przeprosić za zaistniałą sytuację i przyznać się do popełnionych błędów. Z pewnością będzie to lepsze rozwiązanie niż ignorowanie sprawy i zamiatanie problemów pod dywan. W efekcie może się okazać, że odpowiadając szybko i uważnie na negatywne opinie, pokażemy, że jesteśmy zaangażowani w sprawną obsługę klienta – zależy nam na dobrym kontakcie z naszymi obserwatorami.
2. Brak nadzoru nad menedżerami mediów społecznościowych
Osoby, które są odpowiedzialne za prowadzenie konta Twojej marki powinny być odpowiednio doświadczone i wykwalifikowane. Ważne jest, aby mieć nadzór nad publikowanymi przez nich treściami.
3. Kupowanie polubień i obserwujących.
Nie powinno nikogo dziwić, że wiele osób decyduje się na kupno polubień czy obserwujących. A wszystko po to, by zdobyć większe zasięgi i nowych, realnych obserwatorów – bardzo często niektórzy użytkownicy zostają tylko na tych profilach, które mają tysiące polubień czy obserwujących. Dlaczego zatem kupowanie „lajków” i obserwujących na Facebooku może w rzeczywistości osłabić zasięgi Twojej marki? Sztuczni fani nie będą wchodzić w interakcję ani angażować się w Twoją stronę na Facebooku, co sygnalizuje systemowi, że udostępniane przez Ciebie treści nie są interesujące ani wartościowe dla Twoich odbiorców.
W konsekwencji prowadzi to do algorytmicznego zmniejszania zasięgu i widoczności Twoich postów. Może również dojść do sytuacji, w której Twoje konto zostanie zbanowane lub usunięte, ponieważ Facebook dowie się o Twoich nieuczciwych metodach. Dlatego z pewnością lepiej jest zaangażować się w przyciąganie prawdziwych i zainteresowanych marką odbiorców, którzy będą poszerzać zasięgi na Twojej stronie.
4. Publikowanie ciągle tych samych postów
Stałe udostępnianie tych samych treści może sprawiać wrażenie, że Twoja marka nie potrafi wykazać się kreatywnością, jest nudna i mało oryginalna. Dlatego, zamiast ciągle publikować te same rzeczy na stronie Twojej marki, postaraj się wprowadzić różnorodność na Twoje social media. Kiedy dostarczamy naszym odbiorcom ciągle te same informacje, wówczas mogą oni pomyśleć, że nie zależy nam na udostępnianiu ciekawych i angażujących treści na profilu naszej marki.
5. Wykorzystanie social mediów jako główny sposób reklamy
Media społecznościowe są świetnym miejscem na promocję produktów Twojej firmy. Jednak nie należy wykorzystywać social mediów jako głównego sposobu reklamy. Istotna jest sprzedaż społecznościowa, która ma za zadanie budować relacje i zaufanie klientów, które w konsekwencji doprowadzą do sprzedaży produktów Twojej marki. Warto skorzystać z zasady 80/20: należy udostępniać wartościowe treści w 80% przypadków i promować swoje produkty nie częściej niż w 20% przypadków.
6. Brak konsekwencji w użytkowaniu i przekazywaniu treści.
Bardzo często wiele marek popełnia zasadniczy błąd: nie zwraca uwagi na spójność prezentowanych treści. Ważne jest, aby publikowane zdjęcia i treści oddawały charakter Twojej marki. Najlepszym sposobem na zachowanie spójności na Twojej stronie w social mediach jest zbudowanie całej strategii funkcjonowania profilu. Mowa tu między innymi o harmonogramie publikowania postów dla każdego kanału mediów społecznościowych.
7. Kopiowanie treści odpowiedzi
Ważne jest, aby odpowiadać na pytania użytkowników w spójny sposób. Lepiej nie korzystać z popularnych form odpowiadania na komentarze – a zwłaszcza na krytykę. Może to doprowadzić do negatywnej reakcji odbiorców, ponieważ użycie tych samych odpowiedzi do kilku oceniających nie wygląda dobrze.
8. Korzystanie z wielu portali społecznościowych
Wykorzystywanie wielu portali społecznościowych do promowania swojej marki bardzo często może okazać się zgubną metodą. Lepiej jest skupić się na kilku konkretnych witrynach i zaangażować się w regularne publikowane treści niż korzystać z dużej ilości mediów, które mogą nie być uzupełniane na bieżąco.