Algorytm Instagrama 2024 – Jak działa i jak zwiększyć zasięgi?

Kategoria: Social media

Data: 4 września, 2024

Algorytm Instagrama 2024 – Jak działa i jak zwiększyć zasięgi?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego nie wszystko, co publikujesz na Instagramie, zyskuje tyle samo uwagi? Różnice mogą dotyczyć liczby polubień, komentarzy czy udostępnień. Wszystko to „zasługa” algorytmu, który w 2024 roku stał się bardziej złożony niż kiedykolwiek wcześniej.

 

W tym artykule przedstawimy, sposób jego działania oraz to w jaki sposób możemy zoptymalizować, prowadzenie social media realnie zwiększając zasięgi.

 

Czym jest algorytm Instagrama?

Algorytm Instagrama to zaawansowany zestaw reguł oparty na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest dopasować to co pojawia się w Twoich wynikach przeglądania np. w Explore Page, Instagram Reels, Instagram Stories czy Instagram Feed Post.

 

W praktyce nie ma jednego algorytmu Instagrama. Każda z powyższych sekcji ma swoje własne narzędzia pozycjonujące treści. Ich głównym celem jest, bez zaskoczeć, sprawić, byś spędził, jak najwięcej czasu korzystając z aplikacji.

 

Jak działa algorytm Instagrama w 2024 roku?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie istnieje jeden algorytm, jednak zasada ich działania jest podobna dla wszystkich z nich. System analizuje Twoje zachowanie, począwszy od tego, jakie konta obserwujesz, jakie posty lajkujesz i co komentujesz, aż po dokładny czas spędzany na każdej z tych aktywności.

 

Na tej podstawie algorytmy Instagrama przewidują jakie treści mogą Ci się spodobać i co powinno wyświetlić się jako pierwsze, gdy przeglądasz aplikacje. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnym podejściu do prowadzenia social media, kluczowe jest, by poznać, jak dokładnie działają poszczególne algorytmy. Każdy z nich charakteryzuje się zasadniczymi różnicami.

Co zmieniło się w 2024 roku?

W 2024 roku algorytm Instagrama stał się jeszcze bardziej zaawansowany. Przez dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji jest on teraz w stanie dużo precyzyjniej dopasowywać treści na „potrzeby” indywidualnego użytkownika.

 

Sprawia to, że twórcy treści oraz marki, chcące łatwiej jest pozycjonować się w aplikacji  są zmuszone do zrozumienia jego działania w celu osiągnięcia sukcesu na platformie.

 

„Instagram nie ma jednego algorytmu, za pomocą którego kontrolowałby to, co ludzie widzą, a czego nie widzą w aplikacji. Poszczególne części aplikacji – Aktualności, Relacje, Eksploruj i Reels – wykorzystują swoje własne algorytmy dostosowane do tego, jak ludzie z nich korzystają.” – takie stwierdzenie znadziemy w oficjalym oświadczeniu portalu Instagram.

 

Jak algorytm Instagrama działa na posty w feedzie?

Algorytm Instagrama dla postów w feedzie opiera się na kilku elementach, które pomagają platformie dopasować wyświetlane treści. W ostatnich latach jego zasada działania uległa delikatnej zmianie. W 2024 roku można wyróżnić elementy takie jak:

  1. Zaangażowanie — aplikacja bierze pod uwagę, jakie treści najczęściej lajkujesz, komentujesz, czy udostępniasz.
  2. Relacje — jeśli często wchodzisz w interakcje z wybranymi osobami, np. komentując posty czy nawet wymieniając wiadomości prywatne. Algorytm dużo chętniej wyświetli Ci ich treści na wyższych pozycjach w feedzie.
  3. Czas spędzony w aplikacji — Instagram analizuje, jak często i jak długo spędzasz, korzystając z ich platformy i jakie dokładnie czynności wykonujesz. Przykładowo jeśli przeglądasz treści przez dłuższą ilość czasu, algorytm wyświetli Ci posty z dużo szerszej grupy kont, nawet takich, których nie obserwujesz. W przeciwnej sytuacji Instagram będzie starał się wyświetlić Ci posty z kont, z którymi Twoja relacja jest najsilniejsza.

 

Algorytm Instagrama na posty w feedzie vs Twórcy treści

Już wiesz, jakie są główne czynniki brane pod uwagę w przypadku „rankowania” treści dla pojedynczego użytkownika, jednak co w sytuacji gdy jesteś twórcą treści lub marką chcącą zaistnieć w social mediach?

 

W takim przypadku musisz zwracać szczególną uwagę na:

  1. Jakość publikowanych treści (zdjęć, wideo itp.)
  2. Oryginalność (jeśli post był kiedykolwiek wcześniej zamieszczany na platformie, ma dużo mniejszą szansę na osiągnięcie zadowalających wyników)
  3. Znaki wodne
  4. Kary nałożone przez nieprzestrzeganie wytycznych dla społeczności Instagrama (Instagram Community Guidelines)

 

Jak algorytm Instagrama działa na Instagram Reels?

Algorytm Instagram Reels działa nieco inaczej, niż ten opisany powyżej. Wszystko dlatego, że reels’y mają spory potencjał viralowy. Sprawia to, że treści zamieszczane w tej sekcji muszą być tworzone w sposób, wywołujący silne, pożądane emocje.

 

Instagram Reels powinny być łatwo angażujące i wykorzystywać kreatywne narzędzia jak: specjalne efekty kamery, czy filtry dostępne w aplikacji. Dodatkowo warto używać odpowiednich słów kluczowych i hashtagów.

 

Takie działania nie tylko zwiększą Twoją widoczność na Instagramie, ale także sprawią, że publikowane treści treści będą zdecydowanie bardziej jakościowe.

 

Czego unikać?

Nie powinieneś zamieszczać reelsów, które są nagrane w niskiej rozdzielczości, chyba że właśnie taki był zamysł kreatywny kreacji.

 

Zaleca się również niepublikowanie materiałów, które już wcześniej były na Instagramie oraz takich, które w jakiś sposób mogą łamać zasady platformy.

 

Jak je nagrywać?

Jak nagrywać rolki na IG? Naturalnie. Jeśli jednak chodzi o to,  z jakich narzędzi powinniśmy korzystać, to mamy do tego specjalny artykuł, omawiający aplikacje do tworzenia rolek na Instagramie, który powinien znacząco ułatwić Ci wybór odpowiedniego programu.

 

Jak algorytm Instagrama działa na Instagram Stories?

Algorytm Instagram Stories najczęściej pokazuje Ci treści od osób, które sam postanowiłeś zaobserwować. Poza tym platforma bierze pod uwagę trzy czynniki:

  1. Historia przeglądania — jak często oglądasz storki z wybranych kont?
  2. Historia zaangażowania — jak często reagujesz na te treści np. poprzez wysłanie like lub wiadomości prywatnej?
  3. Bliskość — jaka relacja łączy Cię z tym kontem? Czy jest to Twój przyjaciel lub członek rodziny?

Na tej podstawie algorytm Instagrama ocenia, jakie „storki” najbardziej przypadają Ci do gustu oraz w jakiej kolejności powinny się wyświetlać.

 

Jak algorytm Instagrama działa na Instagram Explore Page?

Algorytm Instagram Explore Page został zaprojektowany, by ułatwić dotarcie do nowych treści, które mogą Cię zainteresować. Różni się on od podobnych narzędzi tym, że wyświetla zdjęcia i filmy z kont, których jeszcze nie obserwujesz.

 

Jak zaznacza Instagram: „Najlepszym sposobem na oszacowanie Twojego zainteresowania jest przewidzenie, jak prawdopodobne jest, że podejmiesz jakąś akcję wobec postu. Najważniejsze działania, które przewidujemy w Eksploruj, to polubienia, zapisy i udostępnienia.”

 

Ponadto algorytm bierze pod uwagę następujące sygnały:

  1. Informacje o poście – jak bardzo popularny jest post oraz w jakim tempie ludzie na niego reagują? Te czynniki znaczą dużo więcej w Instagram Explore, niż w Feedzie, czy Stories.
  2. Twoja aktywność w Explore Page – jak reagowałeś na posty w przeszłości?
  3. Informacje o osobie, która zamieściła daną treść – jak dużo osób weszło w interakcję z tym kontem?
  4. Twoja historia z tą osobą – prawdopodobnie nigdy wcześniej nie widziałeś tego konta Jeśli jednak w przeszłości zareagowałeś na jakąś treść przez nie udostępnioną, to jest to sygnał dla Instagrama, że możesz być zainteresowany.

 

Jak zresetować algorytm Instagrama?

Oto jak zresetować algorytm Instagrama na urządzeniach mobilnych w trzech prostych krokach:

  1. Wejdź do aplikacji i kliknij lupę wyszukiwania (znajduje się na dole)
  2. Naciśnij trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu i zaznacz „Bez personalizacji”
  3. Jeżeli pojawił się komunikat – „Te propozycje nie zostały spersonalizowane dla Ciebie. Ten filtr nie będzie stosowany do wyników wyszukiwania.”, to wszystko zadziałało poprawnie.

 

Opcja „Bez personalizacji” powoduje, że w Twoich wynikach wyszukiwania nie będą pojawiały się treści sugerowane przez algorytmy Instagrama. W przypadku jeśli będziesz chciał wrócić do poprzednich ustawień, wróć do miejsca z punktu 2 i wybierz „Dla Ciebie”.

 

Jak zmienić algorytm Instagrama?

Niestety nie da się zmienić algorytmu Instagrama. Istnieją jednak pewne metody, dzięki którym będziesz mógł go odświeżyć:

  1. Usuń historię wyszukiwania
  2. Zaznacz „Nie jestem zainteresowany” w określonych postach.
  3. Wybieraj opcję „Zainteresowany” w treściach, które chcemy widzieć więcej lub dodając konta do grupy „Ulubione”.

 

Nowy algorytm Instagrama 2024 – jak go pokonać i zwiększyć zasięgi?

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie zasięgów na Instagramie. Poniżej przedstawiamy kilka z nich. Dzięki nim nowy algorytm Instagrama nie będzie dla Ciebie żadnym wyzwaniem.

 

#1 Publikuj treści regularnie na Instagram Reels

Algorytm Instagram Reels wciąż promuje konta, które regularnie publikują jakościowe treści. Dlatego nie czekaj i już dziś rozpocznij działania w tym kierunku.

 

#2 Naklejki Instagram Stories

Naklejki Instagram Stories mają wiele zalet. Nie dość, że sprawnie angażują odbiorców, to na dodatek są świetnym sposobem na wywołanie dyskusji. Instagram oferuje wiele rodzajów naklejek jak suwak, czy ankieta.

 

Przykład użycia naklejek Instagram Stories cz.1
Przykład użycia naklejek Instagram Stories cz.1

 

Dobrą praktyką jest również umieszczanie w tekście linków, w celu zachęcenia odbiorców do odwiedzenia naszej strony. Pamiętaj, by używać każdej z metod w zależności od sytuacji!

 

Przykład użycia naklejek Instagram Stories cz.2
Przykład użycia naklejek Instagram Stories cz.2

 

#3 Pamiętaj o opisach!

 

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym kiedy wrzucać posty na IG? Odpowiedź brzmi – jak najczęściej! Instagram, już dawno temu potwierdził to, że liczba komentarzy, polubień i udostępnień ma bezpośrednie znaczenie w procesie ustalania rankingu postów w feedzie.

 

Dlatego zachęcaj swoich odbiorców do aktywnego udziału i zostawiania komentarzy! Jeśli publikujesz wartościowe treści, które inspirują do reakcji, warto wprost poprosić o opinię. Zaproś ich do podzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach, polubienia posta, oznaczenia znajomego lub kliknięcia w zamieszczony link. Warto także rozważyć stworzenie własnego miejsca do dyskusji z fanami, np. poprzez kanał nadawczy Instagram.

 

Dzięki temu promowanie Instagrama, w tym wszystkich Twoich kont znaczcie się uprości, ponieważ Twoi właśni obserwatorzy także będą aktywnie wspierać i pracować na Twój sukces!

 

Przykładowy opis publikacji
Przykładowy opis publikacji

#4 Słowa kluczowe i hashtagi

Zastanawiasz się jak zwiększyć zasięgi na IG? Odpowiednio dobrane słowa kluczowe i hashtagi na Instagramie mogą Ci w tym pomóc. Stosowanie tych dwóch elementów, nie dość, że realnie zwiększy Twoje zasięgi na platformie, to na dodatek przełoży się na większą liczbę interakcji oraz wyświetleń.

 

Nie istnieje uniwersalna, właściwa, liczba hashtagów, która wygeneruje najlepsze wyniki. Poleca się jednak stosowanie od 5 do 20 najistotniejszych #hashtagów, by osiągnąć najlepsze efekty.

Przykład użycia słów kluczowych
Przykład użycia słów kluczowych oraz hashtagów

 

Podsumowanie

Nowy algorytm Instagrama w 2024 roku w dużej mierzej opiera się na dotychczasowych założeniach. Faktem jest jednak, że teraz do swoich działań używa znacznie bardziej zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji, które pośrednio zmieniły „zasady gry”.

 

Dlatego wiedza, „co robić i czego powinno się unikać”, jest kluczowa do lepszego pozycjonowania treści na tej platformie. Jeśli jednak przeraża Cię myśl o prowadzeniu konta swojej marki na Insta, zawsze możesz skorzystać z naszej pomocy – prowadzenie Instagrama!