Audyt social media – instrukcja krok po kroku
Audyt social media – co to jest?
Zacznijmy od definicji. Audyt w social media jest całościową analizą działań danego podmiotu na platformach społecznościowych. Służy on ocenie efektywności prowadzonych projektów oraz wskazaniu ich mocnych oraz słabych stron. Kluczowa w tym kontekście jest weryfikacja interakcji oraz zaangażowania odbiorców na badanych profilach, to ona jest rzeczywistym barometrem skuteczności komunikacji. Zyskujemy dzięki temu szansę na optymalizację działań oraz lepsze zrozumienie potrzeb obsługiwanej społeczności.
Kiedy przeprowadzić audyt social media
Trudno uniknąć stwierdzenia, że im częściej jest on realizowany, tym lepiej dla prowadzonych działań, jednak nie zawsze jest to możliwe. Idąc tym tropem, możemy wyróżnić trzy momenty, w których audyt jest konieczny:
- Rozpoczęcie nowej kampanii – Aby właściwie oznaczyć cele które chcemy osiągnąć musimy wiedzieć, z jakiego punktu startujemy. Dzięki temu możemy osiągnąć znacznie wyższą efektywność dostosowując plan do rzeczywistej sytuacji branżowej oraz wewnątrz organizacji.
- Zakończenie dotychczasowego projektu – Tak jak w dobrym filmie, finał nie może obyć się bez właściwego podsumowania. Audyt realizowany w takich okolicznościach może precyzyjnie zdefiniować skuteczność realizacji oraz pozwolić na wyciągnięcie właściwych wniosków, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych, potrzebnych do prowadzenia kolejnych działań.
- Cyklicznie – Regularność jest kluczem do sukcesu, gruntowna analiza raz na kwartał lub dowolny inny okres gwarantuje podejmowanie właściwych decyzji na etapie modyfikacji strategii komunikacji. Streszczając, im więcej wiemy na „swój” temat, tym łatwiej będzie nam osiągnąć sukces.
Audyt w social media vs. platformy społecznościowe
Elementy, które są wskaźnikami efektywności działań znacząco różnią się między platformami. Wynika to z ich odrębnego charakteru oraz różnic w społecznościach, które gromadzą. Przyjrzyjmy się podstawowym przykładom:
- Facebook (FB)– w „wielkim F” powinniśmy skupić się na danych płynących z zaangażowania związanego z publikacjami, skuteczności reklamowej oraz demografii odbiorców.
- Instagram (IG) – druga platforma Mety znacząco różni się o wcześniej omawianej. Tutaj bardzo ważne jest zrozumienie trendów wizualnych oraz popularnych hashtagów.
- X (Twitter) – to niezwykle dynamiczny kanał komunikacji. Działalność tam prowadzona jest ściśle powiązana z popularnymi tematami, ilością odpowiedzi oraz reakcji. Wszystko to, podobnie jak na Instagramie, powiązane jest z właściwymi hashtagami.
- LinkedIn (LIN) – dedykowana platforma B2B gdzie skupiamy się na komunikacji biznesowej ma swoje kluczowe wyróżniki. Pierwszym z nich jest rozwój sieci kontaktów oraz obserwujących. Drugi to jakość treści, mierzona w ilości reakcji oraz komentarzy. Łatwo zauważyć związek między oboma elementami – dlatego konieczna jest analiza porównawcza obu wartości.
- TikTok (TT) – kanał zdominowany przez najmłodszych, chociaż ten trend nieco słabnie, otwierając się na inne grupy odbiorców. Ponownie odwołujemy się do elementów znanych z IG, przy czym trendy zmieniają się tutaj znacznie dynamiczniej koncentrując się na krótkich, intensywnych kreacjach.
Audyt w social media – jak go przeprowadzić?
Znając definicje oraz kluczowe elementy dla każdej z platform warto dowiedzieć się jak krok po kroku przeprowadzić taki audy. Cały proces najlepiej opisać na przykładzie, posłużymy się Case Study marki Podlaskie Zakłady Zbożowe S.A..
Analiza social media marki PZZ S.A.
Podlaskie Zakłady Zbożowe są firmą założoną w 1948 roku, zajmującą się wytwarzaniem produktów zbożowych pozyskiwanych od lokalnych rolników. Od początku istnienia organizacja skupia się na najwyższej jakości oraz bezpieczeństwie produkcji. Obecnie, najważniejszym produktem promowanym na kanałach digital są Mieszanki do Wypieku Chleba Domowego, będące wyróżnikiem młyna na rynku. To one, oraz sama firma posłużą nam do właściwego zobrazowania omawianych działań. Zaczynamy od zdefiniowania „do kogo mówimy”
Określenie grupy docelowej
To pierwszy i niemal najważniejszy etap. Jego właściwa realizacja gwarantuje zbudowanie skutecznych strategii oraz oznaczenie kluczowych obszarów zainteresowań społeczności. Teraz wracamy do przykładu, głównym segmentem odbiorców komunikacji prowadzonej na rzecz marki PZZ S.A. są kobiety, powyżej 35 roku życia, które są zainteresowane kulinariami, które aktywnie poszerzają swoje kuchenne kompetencje w sieci. Takie informacje pozwalają właściwie wybrać platformę komunikacji oraz szereg dalszych działań z tego wynikacjących.
Analiza konkurencji
Konkurencja, bez względu na to o jakiej branży mówimy jest niezwykle potrzebna. Właśnie ona motywuje każdy z zaangażowanych podmiotów do rozwoju a konsumenci zyskują dzięki temu dostęp do coraz lepszych produktów i usług. Branża spożywcza nie jest wyjątkiem od reguły, funkcjonują na niej zarówno międzynarodowe korporacje jak i mniejsze, niemal lokalne firmy. Osadzając to w kontekście Podlaskich Zakładów Zbożowych takie informacje pozwoliły na wyszczególnienie obszarów działalności niezbędnych do wzmocnienia oraz uwypuklenia.
Wyznaczenie celów marketingowych
Dysponując tymi informacjami bez problemu jesteśmy w stanie wskazać realistyczne i mierzalne cele pozwalające. Każde z tych, kryteriów precyzyjnie omawialiśmy w naszym wcześniejszym artykule, do którego serdecznie zapraszamy. Ponownie wracamy do naszego przykładu, celem stało się wzmocnienie świadomości samej marki oraz wiodącego produktu. Wskazano tutaj precyzyjne liczby opisujące wartości takie jak zasięgi oraz wyświetlenia publikacji dla każdej z obsługiwanych platform. Egzekucji tego planu posłużyło wprowadzenie m.in. postaci Brand Hero oraz skupienie się na publikacjach video. Skutek? Realizacja założeń oraz efektywne zbudowanie siły produktu.
Audyt social media – korzyści
Do tej pory wybrzmiało już wiele z korzyści, jakie niesie za sobą przeprowadzenie audytu w social media jednak warto je podsumować. Przejdźmy do rzeczy:
- Głębsze zrozumienie skuteczności prowadzonych działań
- Stworzenie zasobów potrzebnych do reakcji na zmiany rynkowe
- Wzmocnienie siły komunikacji
- Poszerzanie wewnętrznych kompetencji organizacji
- Racjonalizacja ekonomiczna przyszłych kampanii komunikacyjnych
Powyższą listę można rozszerzać niemal bez końca dlatego ważne jest to aby uwypuklić wspólny mianownik wszystkich powyższych punktów. Mowa o krótszej i prostszej drodze do osiągnięcia sukcesu. Odrywając to zdanie od treści artykułu można uznać, że zostało ono napisane na wyrost. Jednak kiedy przeanalizujemy wszystkie z przedstawionych punktów jednoznacznie widzimy jak wiele zależy od profesjonalnego audytu.
Audyt social media – ile kosztuje?
Rozpiętość cenowa takiej usługi jest niezwykle duża oraz uzależniona od szeregu czynników. Pierwszym i podstawowym z nich jest wielkość organizacji zlecającej audyt. Przekłada się to na ilość kanałów wymagających analizy oraz złożoność procesów wewnętrznych determinujących formę, w jakiej prowadzona jest komunikacja. Należy przyjąć, że za każdym razem wymaga to indywidualnej wyceny.
Podsumowanie
Podstawowym i najważniejszym wnioskiem płynącym z powyższego artykułu jest to, że audyt w social media jest niezbędny, aby właściwie prowadzić działania bez względu na to, o jakiej ich skali mówimy. Właściwe zrozumienie każdego z elementów procesu pozwoli każdemu podmiotowi, który się tego podejmie, zbudować kluczowe zasoby pozwalające na lepsze zarządzanie swoim rozwojem. Sprowadzając to do jednego zdania, im więcej wiemy o nas samych tym lepiej.