Audyt strony internetowej

Data: 7 marca, 2022

Audyt strony internetowej

W dzisiejszych czasach strona internetowa, na której będą przedstawione najważniejsze informacje o firmie, kompleksowa oferta oraz wszelkie dane kontaktowe dla potencjalnych klientów – to podstawa. Odpowiednio zaaranżowana graficznie witryna wizualnie od razu przyciąga uwagę użytkownika, a jeżeli jest w dodatku funkcjonalna i prowadzi klienta po wszelkich zakładkach i sekcjach zamieszczonych na stronie niemal “za rękę” – jest to połowa sukcesu do oczekiwanej przez nas konwersji. Niestety, niekiedy strony WWW nie działają tak, jak powinny nie spełniając przy tym swoich funkcji. Jak rozwiązać ten problem? Z pomocą przychodzi nam audyt strony!

Audyt strony internetowej – co to takiego? 

Audyt strony jest to niezwykle szerokie pojęcie, które w praktyce dotyczy w głównej mierze szczególnego typu analizy, kompleksowego zbadania strony WWW czy też rozpoznawania problemów, które generuje strona oraz pozwala odnaleźć odpowiedź na najważniejsze pytanie – dlaczego witryna nie spełnia swoich funkcji?

Audyt strony internetowej - co to takiego? 
Audyt strony internetowej – co to takiego?

Co ciekawe, audyty przeprowadza się również na przestrzeni całych przedsiębiorstw, organizacji czy instytucji włączając w to ich konkretne jednostki organizacyjne, projekty i różnorodne procesy. Są również przeprowadzane wobec systemów w przestrzeni cyfrowej oraz różnych aplikacji. Przeprowadza je specjalista, który w następstwie systematycznych badań opartych na określonym punkcie  odniesienia – wygłasza swoja niezależną ocenę co do przedmiotu sprawy.

 

Przeprowadzenie audytu na stronie internetowej, polegającego na sprawdzeniu działania oraz odnalezieniu przyczyn, przez które witryna nie spełnia oczekiwanych rezultatów, nie jest ograniczone tylko do jednego obszaru – może dotyczyć różnych sfer. Dzieje się tak, ponieważ strona WWW funkcjonuje w przeróżnych wymiarach: biznesowych, marketingowych, technologicznych czy też prawnych. 

Dlaczego warto wykonać audyt strony internetowej?

Jeżeli jesteś właścicielem witryny, która nie przynosi oczekiwanych przez Ciebie efektów, a które powinna osiągać – warto przeprowadzić audyt strony w celu znalezienia rozwiązania przyczyny, dlaczego tak się dzieje, a co z tym się wiąże, próby zniwelowania wszelkich wad oraz problemów.  

 

Najczęstszymi przyczynami, dlaczego właściciele stron WWW decydują się na audyt, jest brak oczekiwanych efektów w zakresie działań pozycjonowania strony, użytkownicy odwiedzający witrynę, mimo długiego czasu, który na niej poświęcają, nie przechodzą dalej do zakładek lub podzakładek na niej umieszczonych lub gdy sprzedaż nieustannie stoi w miejscu – a ruch na stronie jest zwiększony. 

 

Ze względu na to, że strona internetowa działa w różnych sferach, proces powinien być niesamowicie dokładny, aby zbadać indywidualny problem w danym stanie faktycznym. Audytu nie może więc przeprowadzać osoba, która jest związana z daną witryną. Zazwyczaj w takich sytuacjach, w celu ujawnienia wszelkich problemów oraz wad działania strony internetowej potrzebna jest przede wszystkim obiektywność – dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie przeprowadzenia audytu zewnętrznej jednostce, która nie miala wcześniej nic wspólnego z obsługą danej witryny. 

Typy audytów 

Bazą do podjęcia działań naprawczych, która pozwala na odnalezienie wszelkich przyczyn występujących problemów oraz zniwelowanie ich – jest właśnie audyt. Może pełnić on również funkcję pomocniczą podczas podjęcia decyzji, które dotyczą współpracy z różnymi agencjami w kwestii SEO, prowadzonych działań marketingowych lub po prostu – zmiany kontrahenta tego typu usług. 

 

Istnieją różne problemy, z którymi boryka się strona internetowa, dlatego wyróżniamy odmienne typy audytów indywidualnie dostosowane do każdego z nich. Wśród z nich wymieniamy:

  • audyt prawny 
  • audyty IT/informatyczne
  • audyty biznesowe/marketingowe 

Jaki audyt przeprowadzić? 

Dlaczego warto wykonać audyt strony internetowej?
Dlaczego warto wykonać audyt strony internetowej?

W zależności od problemu, z jakim boryka się Twoja strona, musisz podjąć decyzję jaki dokładnie audyt chciałbyś na niej przeprowadzić. W powyższej części artykułu zostały wymienione trzy główne typy audytów, które zawierają w sobie poszczególne analizy. Który audyt wybrać? 

Audyt prawny 

Wszelkie działania w świecie rzeczywistym jak i internetowym powinny być zgodne z obowiązującym prawem. To samo dotyczy również strony internetowej. Zważać na to muszą w szczególności duże koncerny oraz firmy, ponieważ wieść o posiadaniu witryny, która nie spełnia wymogów prawnych może negatywnie wpłynąć na opinię o danym przedsiębiorstwie. 

 

Warto jest przestrzegać praw konsumenta czy też ochrony danych osobowych. W tym celu przeprowadzane są audyty RODO czy też audyt regulaminu sklepu internetowego. Polega on przede wszystkim na szczegółowej analizie wszelkich procedur czy też zapisów i ich zgodności z prawem. 

Audyt IT/informatyczny 

W dużej mierze spełnienie Twoich oczekiwanych rezultatów od strony WWW zależy od zagadnień czysto informatycznych. W szczególności polegają one na sprawdzeniu wszelkich parametrów technicznych strony oraz wyszukiwaniu na niej błędów, które mogą stwarzać konkretne zagrożenia.

 

W szczególności audyt taki powinny przeprowadzać banki lub sklepy internetowe oraz strony, na których są dokonywane transakcje i pozostawienie danych przez użytkowników. W takich wypadkach przeprowadzane są audyty wydajności, audyty legalności oprogramowania oraz przede wszystkim – audyty bezpieczeństwa. 

Audyt biznesowy/marketingowy 

Przeprowadzenie powyższego audytu ma na celu przede wszystkim odniesienie się do tego, jak strona i jej funkcjonalność wpływa na obroty firmy i jej zyski. Przeprowadzana jest analiza pod kątem optymalizacji, która obejmuje swoim zakresem wymogi wyszukiwarek oraz zachowania użytkownika.

 

Dzięki temu, specjaliści wykazują wiele istotnych sposobów na rozwiązanie błędów, które pomogą w ich skorygowaniu. Audytami, które są przeprowadzane w danej sytuacji, są to audyty SEO, UX, audyt kampanii reklamowych czy też audyt systemów analitycznych –  np. Google Analytics. Przeprowadzenie szczegółowej analizy pod tym kątem pozwoli na to, aby wszelkie wkładane wysiłki co do strony WWW zaczęły przynosić oczekiwane efekty.

Na czym polega audyt SEO? 

Audyt SEO polega w szczególności na przeglądzie najistotniejszych z punktu widzenia SEO elementów zamieszczonych na stronie oraz oceny ich optymalizacji i wskazania możliwości jej poprawy w konkretnych obszarach. W jego zakres wchodzi również dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek i wykrycie wszelkich problemów w dopasowaniu witryny pod szczególne wytyczne.

 

Dlaczego audyt SEO jest tak istotny? Ponieważ SEO jest często najskuteczniejszą oraz najważniejszą formą reklamy, którą wykorzystują firmy. W dzisiejszych czasach rozpowszechnienie informacji dotyczących poszczególnych usług i produktów sprawia, że użytkownicy niemal wszystko wyszukują w Google. Oznacza to, że jeżeli dana strona nie jest widoczna na szczycie wyszukiwań, wiąże się to z możliwością utraty potencjalnych klientów.

 

Przeprowadzenie audytu SEO jest niemal konieczne dla każdej strony internetowej. Można wykonać go na wielu etapach, na których aktualnie znajduje się strona. Świetnym pomysłem jest podjęcie decyzji o audycie już podczas procesu tworzenia się strony lub, gdy zamierzamy wprowadzić na niej istotne zmiany. Warto się nad tym zastanowić przed zmianą  dostawcy usług SEO bądź przed wprowadzeniem innej strategii pozycjonowania.