Co to Branding i jak może pomóc marce?

Kategoria: Social media

Data: 17 października, 2024

Co to Branding i jak może pomóc marce?

Jak zdobyć więcej klientów? Jak zbudować ich lojalność i zwiększyć sprzedaż? – Odpowiedź to skuteczny branding marki. Termin ten w ostatnich latach zyskał ogromną popularność wśród wielu firm na całym świecie.

 

Poniżej wyjaśniamy, co to branding, jakie są jego rodzaje, korzyści, a także jak go stworzyć.

 

Branding – co to jest?

Branding to proces tworzenia, czy też kształtowania wizerunku i tożsamości marki. Proces ten obejmuje wszelkie działania mające na celu wyróżnienie organizacji na tle konkurencji.

 

Branding jest procesem wykraczającym poza stworzenie nazwy oraz logo. Termin ten oznacza całościowy obraz marki kreowany na wszystkich dostępnych kanałach komunikacji oraz sposób, w jaki dana firma komunikuje się z odbiorcami.

 

Na czym polega branding?

Branding to długotrwały proces budowania rozpoznawalności oraz unikalnej tożsamości marki, który pomaga wyróżnić ją na rynku. Polega na tworzeniu spójnego wizerunku, który obejmuje elementy wizualne (takie jak logo, kolory, typografia), ale także wartości, misję oraz styl komunikacji.

 

Branding to nie tylko identyfikacja wizualna, ale także sposób, w jaki marka jest postrzegana przez klientów – jak buduje zaufanie, jakie emocje wywołuje i jakie wartości reprezentuje. Skuteczny branding sprawia, że marka staje się rozpoznawalna, budzi lojalność oraz aktywnie i sukcesywnie wpływa na decyzje zakupowe klientów.

 

Co wchodzi w branding?

Elementy brandingu marki obejmują:

  • opinie obecnych i byłych klientów — budują reputację marki  oraz wpływają na jej wiarygodność,
  • typografia — charakter czcionek, który tworzy spójność wizualną i wpływa na rozpoznawalność marki.
  • wykorzystywane kolory — element, który wpływa na emocjonalne odbieranie marki i jej identyfikację.
  • ton i styl komunikacji — sposób komunikacji z klientami, który kształtuje odbiór marki i buduje relacje.
  • misja i wizja firmy — określają cel i długoterminowe aspiracje marki,
  • logo — graficzny znak marki, który wzmacnia jej tożsamość i rozpoznawalność.
  • główny przekaz marki — kluczowe przesłanie, które odzwierciedla wartości i obietnicę marki.
  • wizerunek, tożsamość i osobowość marki — sposób, w jaki marka jest postrzegana, jak chce być odbierana i jakie wartości reprezentuje.

 

Jakie są rodzaje brandingu?

Istnieją cztery podstawowe rodzaje brandingu:

 

Employer branding

Employer branding polega na budowaniu wizerunku pracodawcy, jako pożądanego miejsca pracy z perspektywy pracownika. Celem tego procesu jest przyciągnięcie i zatrzymanie utalentowanych pracowników poprzez promowanie pozytywnych aspektów pracy w danej organizacji.

 

Personal branding

Personal branding to proces budowania wizerunki i reputacji marki osobistej. Głównym celem tego typu działań jest wyróżnienie określonej osoby na tle innych person z branży lub środowiska. Marka osobista opiera się na przedstawieniu najsilniejszych kompetencji, reprezentowanych wartości oraz stylu komunikacji.

 

W szerokim ujęcie, personal branding polega na stworzenie autentycznego i spójnego wizualnie wizerunku, który przyciągnie określoną grupę osób w kontekście zarówno zawodowym, jak i prywatnym.

 

Branding produktu

Branding produktu to proces kreowania rozpoznawalności i tożsamości konkretnego produktu w celu wyróżnienia go na rynku i sprawieniu by był atrakcyjny z perspektywy potencjalnego klienta. Działania te obejmują tworzenie nazwy, logo, opakowania, oraz aspektów kolorystycznych adekwatnych do oferowanego towaru. Termin ten ma szczególne znaczenie w kontekście aktywnego promowania produktu w Internecie, gdzie wykorzystuję się kampanie reklamowe.

 

Rebranding

Rebranding to strategia marketingowa, która polega na zmianie tożsamości i wizerunku marki. Istnieje wiele modyfikacji tego procesu, może on polegać zarówno na zmianie loga lub nazwy organizacji, a może on także obejmować całkowite przekształcenie danego podmiotu.

 

Rebranding jest często stosowany w celu odświeżenia wizerunku marki lub dopasowania się do nowych rynków, lub sytuacji na nich panujących.

 

Branding marki – jakie korzyści przynosi?

  1. Zwiększenie rozpoznawalności — skuteczny branding to rozwiązanie na pytanie — jak na dłużej zapaść w pamięć konsumentom? Dzięki spójnej komunikacji i unikalnym wizualizacjom marka może łatwo wyróżnić się na tle konkurencji.
  2. Zbudowanie zaufania i wiarygodności — potencjalny klient dużo szybciej zaufa i wybierze produkty marki, która w każdym swoim komunikacie jest autentyczna. Pozwala to zbudować silny i pozytywny wizerunek, który szybko buduje trwałe relacje ze społecznością.
  3. Wzrost zaangażowania i lojalności klientów — klienci dużo szybciej angażują się w działania marki, która jest znana i cieszy się dobrą opinią. Lojalni klienci dużo częściej także dokonują zakupów oraz polecają markę innym osobom.
  4. Stworzenie przewagi nad konkurencją i wzrost wartości — skuteczne działania brandingowe umożliwiają marce wyróżnić się na tle konkurencji, co w dłuższej mierze prowadzi do zdobycia nad nią przewagi. Tym samym umożliwia to zwiększenie wartości marki oraz sprzedaży oferowanych produktów lub usług.

 

Branding marki – przykłady zastosowania

Brand #1 – Starbucks

Starbucks to nie kolejna zwykła kawiarnia, a fenomen w skali światowej. Marka z sukcesem wprowadziła ideę „trzeciego miejsca”, czyli miejsca poza domem i pracą do swoich kawiarni. Przytulna atmosfera i spójny ton komunikacji werbalnej i wizualnej daje klientom coś więcej, niż koleją pyszną kawę — pełne doświadczenie zakupowe.

Brand #2 – Coca-Cola

Coca-Cola jest znana z tego, że w swoich przekazach marketingowych wykorzystuje emocje, skupiając się, by pokazać swój produkt, nie tylko jako napój, ale także jako okazje do spędzenia chwil wspólnie z bliskimi. To podejście sprawia, że branding Coca-Coli jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

Brand #3 – Apple

Apple to idealny przykład skutecznego brandingu. Firma nie sprzedaje tylko urządzeń elektronicznych, takich jak komputery czy telefony — Apple sprzedaje styl życia. Każdy produkt marki jest starannie zaplanowany, a komunikacja skupia się wokół innowacyjności, prostoty i ponadczasowego designu.

Branding – jak go stworzyć?

Każda branża jest inna, przez co nie ma jednej prostej drogi do zbudowania efektywnego brandingu, który przyniesie wymierne korzyści. Istnieje kilka kroków, które powinny znaleźć się w planowania każdego z takich procesów.

 

#1 Zdefiniowanie misji i wizji brandu

„Misja” odpowiada na pytanie, jakie jest główne zadanie marki. „Wizja” określa długoterminowy cel, oraz to jak marka pragnie być postrzegana w przyszłości. Te dwa elementy stanowią fundament, na którym opiera się strategia brandingowa każdej marki na świecie. Poniżej podajemy dwa przykłady znanych firm:

Coca-Cola:

  1. Misja: Przynoszenie świeżości, radości i wspieranie wartości rodzinnych dla konsumentów oraz globalnej społeczności.
  2. Wizja: Tworzenie inspirującego miejsca pracy, zapewnianie wysokiej jakości produktów, rozwijanie relacji z partnerami i wspieranie lokalnych społeczności.

 

IKEA:

  1. Misja: Oferowanie funkcjonalnych i stylowych produktów do domu w przystępnych cenach, tak aby były dostępne dla szerokiego grona konsumentów.
  2. Wizja: Tworzenie lepszej codzienności dla wszystkich, w tym klientów i pracowników, oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju globalnie.

 

#2 Określenie grupy docelowej brandu

Zrozumienie, kim są Twoi klienci i jakie są ich potrzeby, jest kluczowe dla stworzenia skutecznego brandingu. W tym kroku należy dokładnie poznać zainteresowania, preferencje, a także dane demograficzne najistotniejszych grup naszych odbiorców.

 

Pozwala to lepiej dopasować ofertę, formę komunikacji co realnie przełoży się na wyniki kampanii.

 

#3 Stworzenie tonu komunikacji i tożsamości wizualnej brandu

Spójny ton komunikacji i podobne treści zarówno wizualne, jak i tekstowe powinny być dostosowane do Twojej grupy docelowej.

 

Należy zdecydować, czy marka będzie mówiła językiem formalnym, czy nieformalnym, przyjaznym czy bardziej poważnym, i finalnie trzymać się tego stylu na gruncie całej prowadzonej komunikacji. Spójność umożliwi Twojej marce zbudowanie zaufania i pomoże w nawiązywaniu trwałych relacji z odbiorcami.

 

#4 Customer Experience – Doświadczenie klienta brandu

Branding jest zespołem działań zmierzających do wyróżnienia marki. Dlatego to jak postrzegają ją klienci, jest kluczowe, by osiągnąć sukces takiej kampanii.

 

Należy dbać o każdy etap kontaktu z klientem, od jakości produktów, przez obsługę klienta, po posty w mediach społecznościowych. Pozytywne doświadczenia budują zaufanie i wzmacniają wizerunek marki.

 

Branding – podsumowanie

Branding to jeden z najważniejszych elementów budowania rozpoznawalności i wartości marki. Pozwala on tworzyć silne więzi z klientami i realnie przyczynia się do zwiększania sprzedaży. Oprócz tego branding przynosi korzyści, takie jak wzrost lojalności, przewagę nad konkurencją oraz wzmocnienie wartości marki.

 

Skuteczny branding wymaga spójnej tożsamości, jasno zdefiniowanej misji, wizji oraz konsekwentnej strategii. To długoterminowa inwestycja, która wzmacnia pozycję marki na rynku. Ponadto jest to szczególnie ważny element w kontekście skutecznego prowadzenia mediów społecznościowych każdej marki.