Buzz marketing, czyli marketing szeptany – dlaczego warto go wykorzystywać?

Kategoria: Social media

Data: 28 września, 2022

Buzz marketing, czyli marketing szeptany – dlaczego warto go wykorzystywać?

W dzisiejszych czasach działania marketingowe muszą być, przede wszystkim, elastyczne. Nie powinniśmy sztywno trzymać się jednego narzędzia. Warto wykorzystywać kilka z nich i starać się systematycznie mierzyć ich skuteczność. Platformy mediów społecznościowych dają nam taką możliwość poprzez przygotowywanie zestawień i statystyk, które ułatwiają badanie efektywność naszych działań. Jednym z narzędzi marketingowych wykorzystywanych w Social Media jest buzz marketing. W naszym artykule przedstawimy, na czym on polega.

Czym jest buzz marketing?

Jeżeli chcemy zwiększyć świadomość na temat istnienia naszej marki na wielu płaszczyznach, powinniśmy stosować różne taktyki marketingu internetowego. Prowadzenie Social Media opiera się nie tylko na regularnym udostępnianiu postów na firmowym profilu. Warto zadbać również o to, aby narobić odrobinę pozytywnego szumu wokół naszej marki. Właśnie do tego celu wykorzystuje się buzz marketing. 

 

Z powodu nieprawidłowego stosowania buzz marketingu, często jest on odbierany jako spam. Niemniej dobrze zaplanowana i napisana “szeptanka” nie wywiera presji na odbiorcach w związku z zakupem produktu lub skorzystaniem z danej usługi. W takiej formie promowania firmy najważniejsze jest przedstawienie kluczowych zalet, tak aby decyzja zakupowa wynikała z prawdziwej potrzeby użytkownika, który zetknie się z naszym wpisem. 

 

Buzz marketing jest niczym innym jak treścią, która w przystępny dla odbiorcy sposób przedstawia walory oferty. Może przybierać różne formy: od postu na forum do komentarza pod istniejącą dyskusją. Mimo że wydawać by się mogło, że jest to jedna z najprostszych form marketingu internetowego, wykorzystanie “szeptanek” w taki sposób, aby nie raziły użytkowników, wcale nie jest takie proste. 

Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?

Buzz marketing może przybierać różne formy. Często jest używany przez firmy we własnym zakresie lub też wykorzystuje się do tego celu renomę internetowych influencerów. Z tego względu wyróżniamy kilka podstawowych form marketingu szeptanego.

Community marketing

Jest to jeden z najwcześniej powstałych rodzajów buzz marketingu, ponieważ był wykorzystywany jeszcze zanim pojawiły się obecnie wykorzystywane, popularne platformy mediów społecznościowych. Mimo wszystko nawet dziś jest skuteczną formą szeptanej reklamy. 

 

Polega na aktywnym uczestnictwie w wątkach na forach lub grupach tematycznych. Zwykle przybiera formę dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami związanymi z daną marką lub produktem. W takim wpisie powinniśmy wymieniać prawdziwe zastosowania produktu oraz to, dlaczego okazał się nam pomocny. Jeżeli naprawdę w niego wierzymy, nie powinno być z tym problemu. 

Product seeding

W tym rodzaju marketingu szeptanego wykorzystujemy zasięgi twórców internetowych, którzy cieszą się autorytetem w interesującej nas dziedzinie. Polega na udostępnieniu im produktu, zwykle przed jego premierą, aby mogli pokazać go swoim odbiorcom, np. w formie recenzji. Użytkownicy, którzy liczą się z ich opinią, z pewnością chętnie po niego sięgną. W tym przypadku warto skrupulatnie dobrać odpowiedniego twórcę, do którego się zwrócimy tak, aby jego obserwatorami byli członkowie naszej grupy docelowej. 

Trendsetting

Jak sama nazwa wskazuje, jest to rodzaj buzz marketingu, w którym tworzymy nowy trend (np. taki, wykorzystujący nasz produkt, lub odnoszący się do niego w sposób bezpośredni). W tym przypadku również warto podjąć współpracę z twórcami internetowymi (influencerami, blogerami czy vlogerami), którzy puszczą nasz nowy pomysł w eter. 

Brand blogging

Ta strategia opiera się na tworzeniu wpisów blogowych na temat marki. Tutaj również warto posłużyć się zasięgami popularnych blogerów, którzy stworzą wpis lub serię wpisów na swojej stronie, w których opiszą wykorzystanie naszego produktu lub zrecenzują go. Coraz częściej zdarza się, że marki podejmują stałą współpracę z takimi twórcami, którzy specjalnie dla nich wcielają się w rolę eksperta i tworzą artykuły związane z daną dziedziną. 

Cause marketing

Jest to prawdopodobnie najbardziej pozytywny rodzaj marketingu szeptanego. Działania prospołeczne, proekologiczne i charytatywne podejmowane przez firmę zwiększają świadomość użytków Internetu na jej temat. W tym przypadku są sami wygrani, ponieważ marka uzyskuje zasłużony rozgłos, przyczyniając się do słusznych kwestii, trapiących nasze społeczeństwo.

Marketing wirusowy

Zazwyczaj opiera się na wykorzystaniu memów lub viralowych filmików do promocji marki. Polega na tworzeniu trendujących treści, których zadaniem jest zaangażowanie odbiorców i zmotywowanie ich do przesyłania materiałów znajomym poprzez popularne platformy mediów społecznościowych. 

 

Marki w humorystyczny sposób przedstawiają różne sytuacje, które użytkownicy rozprzestrzeniają po sieci niczym “wirus”. Taki buzz marketing nie tylko jest dobrym sposobem na zwiększenie świadomości na temat firmy, ale również ocieplenie jej wizerunku. 

Dlaczego warto wykorzystywać marketing szeptany?

Buzz marketing jest ciekawym sposobem promowania marki, który posiada wiele zalet. Niezależnie od tego, na jaki rodzaj reklamy szeptanej się zdecydujemy, możemy cieszyć się z rozmaitych korzyści, jakie niesie za sobą wykorzystanie tego narzędzia. 

buzz-marketing-czyli-marketing-szeptany-dlaczego-warto-go-wykorzystywac

Budowanie zaufania i reputacji marki

Marketing szeptany jest doskonałym sposobem budowania zaufania wśród klientów. Działania, szczególnie te charytatywne, wpływają pozytywnie na reputację marki, która w oczach jej odbiorców jawi się jako firma, której zależy na poprawie otaczającego nas świata. 

Zwiększenie widoczności w sieci

Dzięki buzz marketingowi możemy znacząco poprawić widoczność naszej marki w sieci. Takie praktyki wpływają na jej rozpoznawalność, dzięki czemu więcej osób szuka informacji na jej temat w popularnych wyszukiwarkach internetowych, podwyższając pozycje naszej firmy w SERP.

Pozyskiwanie nowych klientów

Większa rozpoznawalność marki wpływa pozytywnie na zdobywanie nowych klientów, co jest głównym powodem, dla którego sięgamy po rozmaite narzędzia marketingowe. Dzięki “szeptance” niewielkim kosztem jesteśmy w stanie rozszerzyć grono odbiorców naszych treści, którzy w przyszłości mogą stać się naszymi klientami. 

Wzbudzanie pozytywnych odczuć względem marki 

Jest to bezpośrednio związane z poprawą renomy firmy w sieci, o której wspominaliśmy we wcześniejszej części naszego artykułu. Pozytywne emocje związane z odbiorem naszej marki mogą być zarówno skutkiem szeroko pojętej działalności prospołecznej, jak i dość przyziemnym publikowaniem viralowych, zabawnych treści, które ocieplają wizerunek marki. 

Zwiększenie zaangażowania odbiorców 

Buzz marketing motywuje odbiorców do interakcji, czy to w komentarzach, czy też na forach lub grupach. Wykorzystując go, możemy poruszać dyskusje na różne tematy, nie tylko związane z branżą. W zależności od tego, jaki rodzaj marketingu szeptanego wybierzemy, możemy aktywować użytkowników sieci na różne sposoby. Doskonałym przykładem takich działań jest marketing wirusowy w postaci memów, który niejednokrotnie generuje olbrzymie zasięgi.