Co to jest adres URL i jak powinien wyglądać?
Każda osoba poruszająca się po przestrzeni internetowej spotkała się z pojęciem adresu URL – jest on nierozerwalnym elementem każdej strony. Jeżeli jesteś właścicielem witryny – to jednocześnie posiadasz również adres URL. Czy wiedziałeś, że ten niepozorny ciąg liter może mieć wpływ na pozycjonowanie strony internetowej? Jeżeli to stwierdzenie Cię zdziwiło, ale mimo wszystko chcesz poprawić widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
Co to jest adres URL?
Jako, że początki Internetu są ściśle związane z pracami amerykańskich stacji badawczych, pojęcia z nim związane w znacznej części przypadków wywodzą się właśnie z języka angielskiego. URL jest akronimem określenia Uniform Resource Locator i oznacza ujednolicony format adresowania zasobów w Internecie. To właśnie dzięki niemu internauci trafiają na strony internetowe i mogą zapoznać się z ich treścią. Jak wygląda prawidłowo skonstruowany adres URL?
Adres URL ma ujednoliconą strukturę. Jest ona niezwykle ważna i warto zaplanować jej wygląd na wczesnych etapach tworzenia strony. Zhierarchizowana budowa ma istotny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Adres URL zaczyna się od nazwy protokołu (np. http lub https). Kolejnym elementem jest nazwa domeny, w naszym przypadku jest to Prograffing. Ostatnią składową adresu URL jest rozszerzenie (np. pl lub com). Poruszając się po stronie, możesz zauważyć, że adres rozszerza się o kolejne elementy.
Czy adres może namieszać? Przyjazny i nieprzyjazny URL
We wcześniejszej części artykułu opisaliśmy strukturę adresu URL. Niemniej jednak nie każdy spotykany w Internecie adres jest zbudowany w odpowiedni sposób. Co do zasady URL powinien być niezbyt skomplikowany tak, aby był łatwy do zapamiętania. Ponadto, nieusystematyzowane adresy, zawierające ciąg przypadkowych cyfr, liter i znaków często są traktowane przez roboty Google jako niebezpieczne linki, a co za tym idzie, ograniczana jest ich widoczność.
Jeśli posiadasz stronę internetową, z pewnością interesuje Cię, co zrobić, aby była ona bardziej widoczna w sieci. Jedną z odpowiedzi na to pytanie jest przyjazny adres URL. Dzięki usystematyzowanej strukturze informuje on o budowie strony – użytkownik patrząc na przyjazny adres zna swoją lokalizację na witrynie. Ponadto, korzystnie wyglądający URL jest zoptymalizowany pod kątem SEO ze względu na to, że zawiera w sobie słowa kluczowe. Dzięki nim możliwe jest sprawne indeksowanie strony w Google, co również poprawia jej widoczność.
Jak budować adres URL?
Mamy nadzieję, że w poprzedniej części artykułu przekonaliśmy Cię do zadbania o usystematyzowany adres URL. Korzyści płynących z posiadania go jest wiele, jednak najcenniejszą z nich jest lepsza widoczność w wyszukiwarkach. Google lubi porządek, dlatego warto, abyś zadbał o ład na Twojej stronie. Dobrą praktyką będzie wykorzystywanie słów kluczowych w adresie URL. Dzięki nim użytkownicy będą w stanie odnaleźć Twoją stronę wpisując w wyszukiwarkę interesujące ich frazy. Aby zwiększyć przejrzystość adresu URL – zamień spację na separatory.
Krótkie adresy nie tylko są łatwiejsze do zapamiętania, ale również korzystnie wpływają na indeksację strony w Google. Warto unikać przesady – zrezygnuj ze zbędnych słów czy dużych liter, które mogą być błędnie odczytane przez algorytmy pozycjonujące. Mimo że niegdyś popularną praktyką było umieszczanie dat w adresach, dziś się od tego odchodzi. Daty nie tylko zakłócają aktualizowanie treści, ale również niepotrzebnie wydłużają URL, co negatywnie wpływa na indeksację.
Korzyści płynące z optymalizacji adresu URL
Strona internetowa jest wizytówką firmy w sieci, dzięki której klienci mogą poznać Twoje produkty i usługi. Docieranie do dużego grona odbiorców jest możliwe, między innymi, dzięki zoptymalizowanemu adresowi strony. Dobrze skonstruowany, opisowy URL w sposób czytelny określa lokalizację użytkownika na stronie, a dodatkowo dzięki umieszczonym w nim słowach kluczowych wspiera pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach internetowych.
Dobrze skonstruowany adres URL jest krótki, czytelny oraz pozbawiony zbędnych znaków, które mogą negatywnie wpływać na indeksację strony. Rozszerzając swoją witrynę internetową o nowe elementy warto, abyś pamiętał o utrzymaniu spójnej struktury adresów. Poprawnie stworzony przyjazny URL zwiększy ruch na Twojej stronie, dając Ci szansę na pozyskanie nowych klientów.