Co to jest Social Media? Media społecznościowe definicja

Kategoria: Social media

Data: 9 listopada, 2024

Co to jest Social Media? Media społecznościowe definicja

Social media stały się integralną częścią naszego życia. Codziennie korzystają z nich miliardy ludzi na całym świecie, by nawiązywać i podtrzymywać kontakty lub dzielić się informacjami. Czym jednak właściwie są media społecznościowe i jakie pełnią funkcje?

 

Co to jest Social Media?

Social media, czyli media społecznościowe lub serwisy społecznościowe to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom tworzenie, udostępnianie i wymianę treści, takich jak teksty, obrazy, czy filmy, a także komunikację i interakcję z innymi użytkownikami.

 

Media społecznościowe pełnią różnorodne funkcje – od komunikacji i rozrywki po marketing i informowanie o aktualnych wydarzeniach. Popularne platformy, takie jak Facebook, Instagram, czy TikTok, oferują różne możliwości interakcji, dzięki czemu przyciągają użytkowników o różnych zainteresowaniach i preferencjach.

 

Jakie są najpopularniejsze social media?

Do najpopularniejszych serwisów społecznościowych według liczby aktywnych użytkowników możemy zaliczyć:

  • Facebook ~ 3,07 mld / 17 mln w Polsce
  • YouTube ~ 2,53 mld / 28 mln w Polsce
  • Instagram ~ 2 mld / 11 mln w Polsce
  • WhatsApp ~ 2 mld
  • TikTok ~ 1,69 mld / 11,5 mln w Polsce
  • Messenger ~ 1 mld
  • LinkedIn ~ 1 mld / 6,7 mln w Polsce
  • Snapchat ~ 850 mln
  • X, wcześniej Twitter ~ 590 mln / 5,8 mln w Polsce
  • Pinterest ~ 522 mln

 

W Polsce w 2024 roku ogólnie z Social Media korzystało ponad 28 mln użytkowników. Warto zaznaczyć, że tylko 12% Polaków nie korzysta w ogóle z Social Media, w tym niemowlęta i osoby w podeszłym wieku.

 

Social Media – do czego służą?

Według badań z Social Media korzysta w tej chwili ponad 5 miliardów osób na całym świecie (dane pochodzą z serwisu Datareportal), a liczba rośnie z roku na rok. Dlatego też liczba zastosowań poszczególnych platform i oferowanych przez nie możliwości jest naprawdę ogromna.

 

Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane funkcję Social Media.

  • umożliwienie komunikacji z rodziną, czy przyjaciółmi,
  • udostępnianie treści np. dzielenie się zdjęciami, czy filmami,
  • śledzenie aktualnych wiadomości,
  • pomaganie w relaksie np. poprzez liczne gry, czy memy,
  • edukacja,
  • zbiórki pieniędzy.

 

Social Media – do czego służą dla firm i marek?

  • promowanie produktów i usług,
  • budowanie pozytywnego wizerunku,
  • bycie na bieżąco z aktualnymi trendami,
  • tworzenie grup i społeczności lojalnych klientów,
  • poszukiwanie pracy, czy rekrutacja pracowników,
  • udział oraz tworzenie konkursów i loterii,
  • współpraca zawodowa,
  • marketing biznesowy w Internecie.

 

Media społecznościowe są w dzisiejszych czasach niemal wszędzie, to też stały się wszechstronnym narzędziem, które aktywnie wpływa na życie prywatne, biznesowe oraz społeczne.

 

Media społecznościowe – rodzaje

Media społecznościowe można podzielić na różne rodzaje, w zależności od ich funkcji i sposobu wykorzystania.

  1. Serwisy społecznościowe – Służą do nawiązywania kontaktów i dzielenia się treściami ze znajomymi, rodziną i innymi użytkownikami. Przykłady: Facebook, Twitter, LinkedIn.
  2. Platformy do udostępniania zdjęć i filmów – Pozwalają użytkownikom dzielić się wizualnymi treściami, takimi jak zdjęcia i filmy. Przykłady: Instagram, Pinterest, YouTube, TikTok.
  3. Fora dyskusyjne i portale tematyczne – Skupiają się na umożliwieniu wymiany poglądów i dyskusji na różne tematy. Popularnymi forami jest Reddit i Quora.
  4. Platformy blogowe – Umożliwiają publikację dłuższych treści, artykułów, opinii lub krótkich postów. Przykładem takiej platformy jest Tumblr.
  5. Komunikatory – Ułatwiają bezpośrednią komunikację w formie wiadomości tekstowych, głosowych lub wideo. Jednymi z najbardziej znanych komunikatorów są: WhatsApp, Messenger oraz Snapchat.
  6. Serwisy do streamingu i transmisji na żywo – Pozwalają na transmisje na żywo oraz angażowanie publiczności w czasie rzeczywistym. Przykłady: Twitch, YouTube Live.
  7. Platformy do udostępniania muzyki i podcastów – Skupiają się na dzieleniu się muzyką i treściami audio. Przykładami mogą być np. Spotify i SoundCloud.

 

Każdy rodzaj mediów społecznościowych pełni inną rolę i jest wybierany w zależności od celu użytkownika, od budowania relacji po promocję treści multimedialnych.

 

Social Media – dlaczego są, aż tak popularne?

Social media zyskały ogromną popularność z kilku kluczowych powodów, które wpływają na ich atrakcyjność dla użytkowników. Przede wszystkim oferują możliwość szybkiego i łatwego kontaktu z ludźmi na całym świecie, niezależnie od odległości i różnic czasowych.

 

Platformy społecznościowe pozwalają na dzielenie się chwilami z życia, zdjęciami, filmami czy opiniami w czasie rzeczywistym, co sprawia, że użytkownicy czują się bardziej połączeni z innymi. Warto przy tym znać aktualne wymiary social media.

 

Kolejnym czynnikiem jest personalizacja treści. Algorytmy mediów społecznościowych analizują zainteresowania użytkowników, by dostarczać im treści dostosowane do ich preferencji. Dzięki temu spędzanie czasu na social media staje się bardziej angażujące i interesujące.

 

Social media to również przestrzeń do wyrażania siebie, budowania własnego wizerunku (strategia social media) oraz dzielenia się pasjami i zainteresowaniami. Możliwość zdobycia popularności, a nawet zarabiania dzięki influencer marketingowi, czy pracy jako social media manager w social media marketingu przyciąga przede wszystkim młodsze pokolenia.

 

Dodatkowo media społecznościowe oferują dostęp do najnowszych wiadomości i trendów, co czyni je dla wielu osób głównym źródłem informacji o świecie.

 

Social Media w liczbach

  • Najpopularniejszym serwisem społecznościowym jest Facebook z liczbą ponad 3 miliardów aktywnych użytkowników. Na drugim miejscu znajduje się YouTube z wynikiem 2,53 mld.
  • Najczęstszymi powodami korzystania z Social Media wśród użytkowników w wieku 16+ jest utrzymanie komunikacji z rodziną i przyjaciółmi oraz zajęcie wolnego czasu.
  • Dziennie statystyczny użytkownik korzysta z mediów społecznościowych około 140 minut.
  • Serwisem z największym potencjalnym zasięgiem reklamy płatnej jest YouTube. Oprócz tego filmy reklamowe są o ok. 83% skuteczniejsze od innych form promocji.
  • W Polsce miesięcznie najwięcej osób korzysta z YouTube (28 mln), na drugim miejscu znajduje się Facebook (17 mln). Ponadto ogólnie z mediów społecznościowych korzysta ok. 70% Polaków.
  • Media społecznościowe mają ogólnie ponad 5 miliardów użytkowników, według portalu Statista w 2028 roku liczba wzrośnie do 6 mld.

 

Podsumowanie

Social media, czyli media społecznościowe to platformy internetowe umożliwiające komunikację, wymianę treści oraz budowanie relacji w wirtualnym świecie. Użytkownicy mogą dzielić się informacjami, zdjęciami, filmami i myślami, tworząc interaktywne społeczności.

 

Media społecznościowe pełnią rolę narzędzi marketingowych, pozwalając firmom na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców i budowanie lojalności wobec marki. Warto zaznaczyć, że social media nieustannie się rozwijają, wprowadzając nowe funkcje i możliwości, które dostosowują się do zmieniających się potrzeb użytkowników i trendów rynkowych.

 

Dlatego dla firm i marek na całym świecie coraz ważniejsza staje się profesjonalne prowadzenie social media.