Co to SXO – Czyli jak pomóc sobie w biznesie i podbić serca użytkowników

Data: 17 maja, 2021

Co to SXO – Czyli jak pomóc sobie w biznesie i podbić serca użytkowników

Coraz częstszym zabiegiem jest połączenie zespołów UX (User Experience) oraz SEO (Search Engine Optimization). Głównym celem wyszukiwarki Google jest bycie najlepszą wyszukiwarką, która w najszybszy sposób pozwoli użytkownikom dotrzeć do poszukiwanej informacji, co przekłada się na ich zadowolenie i nowe doświadczenia.
Na wstępie warto przypomnieć sobie, co oznacza SEO i UX, aby lepiej zrozumieć dlaczego te dwie dziedziny warto połączyć.

SEO, czyli bądź najwyżej w wyszukiwarce

Jak wcześniej wspomnieliśmy SEO oznacza Search Engine Optimization. Najlepszą definicją tego pojęcia jest kluczowe pytanie: Co zrobić, aby moja strona była na najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google? I tym właśnie procesem zajmuje się SEO.

Wysokie pozycje w SERP

Jeżeli strona internetowa ma znajdować się na dobrej pozycji w SERP (strona wyświetlająca listę adresów wyszukanych za pomocą np. Google. Inaczej pozycjonowanie stron) musi spełniać kilka ważnych kryteriów. Oto niektóre z nich:

1. Tytuł strony – musi być wskazówką, co może znajdować się na stronie. Ważne, aby był wyrazisty. Tytuły i podtytuły strony mogą być zawarte w formie pytań, aby mieć lepszą pozycję w przypadku wyszukiwań głosowych.

2. Konstrukcja strony – analizowana jest przez roboty. Ważny jest rozmiar artykułu, nie może być ani za długi, ani za krótki. Strona musi mieć wyraźną strukturę z zaznaczonymi akapitami. Ważne jest, aby te elementy były otagowane, pozwala to robotom indeksującym ich identyfikację.

3. Słowa kluczowe – najlepiej zadać sobie pytanie: jakich informacji mogą szukać użytkownicy? I zastanowić się jakie słowa kluczowe najlepiej je odzwierciedlą. Użyj ich w tytułach, ale także w samym tekście.

4. Treść – musi być bardzo dobrej jakości. Atrakcyjność treści zależy także od obecności obrazów, filmów, ale także źródeł i linków.

5. Linkowanie wewnętrzne – czyli odnośniki przekierowujące na inną zakładkę w tej samej witrynie. Dzięki nim użytkownik spędzi więcej czasu na danej stronie.

6. Szybkość wyświetlania – jest ważnym kryterium sprawdzanym przez roboty. Witryna internetowa, która osiągnie dobre wyniki będzie wyświetlana wyżej w SERP.

7. Frekwencja użytkowników – im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym wyżej znajdzie się ona w SERP, a to odzwierciedli się w aktywnych użytkownikach.

Jeżeli wgłębimy się bardziej w podane wyżej kryteria, możemy zauważyć, że są to zasady, którymi kierują się użytkownicy stron internetowych. Ludzie oczekują tego, co zostało zintegrowane pomiędzy wyszukiwarką, a algorytmem.

Jeśli zależy Ci na dobrym pozycjonowaniu strony, musisz wejść w rolę użytkownika. Zrozumieć jego potrzeby oraz ich genezę. Zadać sobie pytanie, dlaczego szuka akurat tej konkretnej rzeczy? Kim on jest? I właśnie takimi mechanizmami zajmuje się UX.

UX – Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

UX, czyli User Experience pomaga lepiej poznać i zrozumieć użytkowników stron internetowych, aby łatwiej zbudować odpowiednie wrażenia, jakich doświadczy podczas korzystania ze strony.

Cały ten proces wymaga kilku poszczególnych etapów stworzonych według Carine Lallemand (2015):

  1. Faza badania użytkowników – głównym jej celem jest poznanie schematów działań i potrzeb użytkowników. Znaczenie mają tutaj dane jakościowe, jak i ilościowe zebrane podczas wywiadów, ankiet i badań terenowych. Na ich podstawie można zaprojektować odpowiednią dla danej grupy użytkowników stronę internetową.
  1. Faza pomysłów – jeżeli już określiłeś grupę użytkowników, z którymi będziesz mieć do czynienia, następnym etapem jest stworzenie koncepcji strony internetowej.
  1. Faza generowania – projektant UX ma za zadanie stworzyć strukturę całego serwisu. W tym celu stosuje się metodę sortowania kart, polegającą na wykonaniu testu online albo stacjonarnie. Użytkownicy mając do dyspozycji nazwy kategorii (tworzących menu) oraz to, co dane kategorie będą zawierać. Ich zadaniem jest dopasowanie tych elementów.
  1. Ocena – najbardziej popularną metodą oceny są testy użytkowników. Należy zaprezentować stworzoną witrynę internetową i poddać ją ocenie grupy osób. Można skorzystać także z metody śledzenia wzroku, czyli wizualnego wykrywania skanu strony. Inną metodą jest audyt ekspercki.

Znając wymagania SEO, które zaprowadzą stronę na szczyt SERP i metody pracy UX można stworzyć witrynę internetową, która odpowiada potrzebom użytkowników. Jak je połączyć, aby powstał niebywały projekt?

SXO, czyli połączenie UX i SEO

Jeżeli chcemy pogodzić zadowolenie użytkowników wraz z odpowiednim algorytmem wyszukiwarek musimy połączyć SEO i UX.

Dlaczego SEO i UX mogą mieć wiele wspólnego? Wywiady przeprowadzone przez projektantów UX z użytkownikami witryn mogą znaleźć wtórne zastosowanie w działaniach zespołu SEO np. do analizy leksykalnej. Wynikiem tych analiz są bardzo ważne słowa kluczowe, które w późniejszych etapach mogą zostać użyte w tytułach, ale także w ogólnych treściach umieszczanych na stronach.

Dzięki przeprowadzonym wywiadom z użytkownikami oraz skrupulatnie wykonanej analizie leksykalnej otrzymujemy gotowe szczegółowe informacje do stworzenia wartościowych treści.

SXO pomaga także ulepszyć strukturę witryny poprzez:

  1. Otwarte sortowanie kart, które finalnie daje spójną strukturę strony internetowej.
  2. Ścisłe sortowanie kart (uczestnicy umieszczają strony witryny w określonym zestawie grup), aby zoptymalizować strukturę drzewa witryny.

SXO to nowy sposób pracy nad użytecznością, który pozwala identyfikować problemy użytkownika i w szybki sposób je rozwiązywać. To praca nie tylko nad treścią, ale także nad formą witryny.

Majowy algorytm Google - pozycjonowanie stron