Core Web Vitals – czym są i jak je poprawnie zmierzyć?
Google niemal od zawsze stawiało na indywidualne wrażenia użytkownika i to na ich podstawie określało czy dana strona jest warta wyższej pozycji w wyszukiwarkach. Z tego powodu stworzyło zestaw podstawowych wskaźników internetowych, które mają ułatwić właścicielom stron ich optymalizowanie. W tym artykule wyjaśnimy czym one są, oraz przedstawimy kilka sposób jak je poprawnie zmierzyć.
Core Web Vitals – co to jest?
Core Web Vitals to podstawowe wskaźniki internetowe, których zadaniem jest mierzenie jakości strony pod kątem doświadczeń użytkownika (user experience). Dzięki nim właściciele stron dostają zestaw kluczowych informacji, jak ich witryna wygląda z punktu widzenia typowego internauty. W tej chwili dostępne są 3 metryki mierzące stabilność wizualną, wydajność interaktywności strony oraz jej czas ładowania np. w momencie przekierowywania ruchu z Social Media.
Core Web Vitals – z czego się składa?
Core Web Vitals składa się z trzech elementów, od których bezpośrednio zależy czy nasza strona będzie atrakcyjna w oczach użytkownika internetu i samego Google. Ważne jest, by zdawać sobie sprawę, że każda z części tego raportu jest ze sobą bezpośrednio połączona. Przez co nawet jeśli tylko jedna będzie niewystarczająco dobra, ucierpieć może nasza cała podstrona.
LCP – Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint (LCP) to wskaźnik zajmujący się mierzeniem szybkości ładowania naszej strony. Określa on ilość czasu potrzebnego do wygenerowania głównego elementu witryny np. bloku tekstowego, grafiki czy wideo. Poprawnie zoptymalizowany czynnik powinien załadować się w maksymalnie 2,5 sekundy. W innym przypadku należy jak najszybciej go poprawić.
Na LCP mogą wpływać:
- błędne zakodowanie strony (JavaScript, CSS)
- przeciążenie serwera, zbyt długi czas odpowiedzi
- renderowanie dużych zasobów witryny po stronie klienta (CSR – Client Side Rendering)
INP – Interaction to Next Paint
Druga metryka Core Web Vitals to Interaction to Next Paint (INP), która określa czas, w jakim użytkownik po wejściu na określoną witrynę wszedł z nią w interakcję np. poprzez kliknięcie przycisku lub linku. Głównym celem wprowadzenia tego czynnika jest sprawienie, by czas użytkownika od momentu wejścia na stronę do możliwości podjęcia przez niego jakiegokolwiek działania był jak najkrótszy.
Przypomnij sobie, czy miałeś kiedyś sytuację, kiedy wszedłeś na stronę, która Cię zaciekawiła i musiałeś czekać, aż załaduje się jakaś duża grafika, zanim w końcu znajdziesz to, po co przyszedłeś. Zadaniem INP jest to wyeliminować.
INP powinien zawierać się w przedziale do 200ms. W przeciwnym razie jest to znak, że należy go zoptymalizować.
CLS – Cumulative Layout Shift
Ostatnim wskaźnikiem jest Cumulative Layout Shift (CLS), którego zadaniem jest mierzenie wizualnej stabilności strony wraz z jej układem. Jego działanie polega na liczeniu wszystkich przesunięć, które są widoczne przez użytkownika podczas procesu ładowania witryny. Ważne jest, by wiedzieć, że dotyczy to tylko i wyłącznie zmian w treści, które nie są związane z działaniem internauty. CLS to jeden z najważniejszych elementów Core Web Vitals.
Poprawnie zoptymalizowany CLS najczęściej zawiera się w przedziale od 0 do 0.1 sekundy. Wyniki wyższe od tego powinny nas zaniepokoić, a rezultat powyżej 0,25 musi zostać jak najszybciej poprawiony.
Core Web Vitals – znaczenie dla SEO
Na ten moment Core Web Vitals nie mają znaczącego wpływu na SEO. Nie zmienia to jednak faktu, że są mierzone, uwzględniając realne doświadczenia indywidualnych użytkowników odwiedzających nasze strony. Przez co same w sobie są również czynnikiem mającym wpływ na nasz ranking w wyszukiwarkach. Dlatego optymalizacja tych wskaźników jest jak najbardziej wskazana, ponieważ może przyczynić się do wzmocnienia ruchu na naszych stronach.
Ponadto Google już dawno poinformowało, że coraz bardziej będzie „karało” słabo zoptymalizowane strony pod page experience. Czym jasno dało do zrozumienia, w jaką stronę idą algorytmy w najpopularniejszej przeglądarce.
Core Web Vitals – jak je sprawdzić?
Core Web Vitals można sprawdzić i zmierzyć za pomocą licznych narzędzi, które przedstawimy w tym punkcie.
Google Search Console
Najprostszym sposobem na sprawdzenie czynników rankingowych Core Web Vitals jest skorzystanie z raportów dostępnych w Google Search Console. By to zrobić, należy przejść do katalogu „Podstawowe wskaźniki internetowe” i wybrać opcję „CWV”.
Po otworzenie dostępnych raportów dostaniemy gotową analizę dotyczącą tego, co należy poprawić na naszej witrynie. Sprawozdanie zawiera spis elementów wymagających optymalizacji jednocześnie z komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Do skorzystania z tej opcji wymagane jest jednak założone i zweryfikowane konto Google Search Console, do czego gorąco zachęcamy.
Page Speed Insights
Po wejściu na stronę Page Speed Insights należy podać adres URL badanej witryny. Następnie klikamy przycisk „Analizuj”. Po maksymalnie kilku minutach dostajemy gotowy raport, którego zadaniem jest pomóc nam w optymalizacji naszego serwisu.
Narzędzie umożliwia nam sprawdzenie responsywności naszej domeny pod względem Core Web Vitals zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach stacjonarnych.
Lighthouse
Lighthoue to narzędzie dostępne dla każdego w Chrome DeVTools. Jego zadaniem jest zmierzenie jakości i wydajności wybranej witryny internetowej zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach stacjonarnych biorąc pod uwagę elementy Core Web Vitals. By z niego skorzystać, należy:
- Otworzyć nową kartę incognito i wejść na stronę, którą będziemy analizować.
- Następnie klikamy prawy przycisk myszy i klikamy „Zbadaj” lub „Inspect”.
- W kolejnym kroku należy kliknąć 2 strzałki znajdujące się na prawo od przycisku „Wydajność” i wybrać opcję „Lighthouse”
- Teraz wystarczy skonfigurować, co chcemy przeanalizować i nacisnąć „Analizuj wczytane strony”
Web Vitals Extension
Do analizy podstawowych wskaźników internetowych można także wykorzystać darmową wtyczkę do Chrome o nazwie Web Vitals Extension. Dzięki prostocie jej działania możemy w szybki sposób dowiedzieć się, w jakim stanie jest nasza witryna.
- Zielone kółeczko oznacza, że wszystko jest w porządku.
- W przypadku problemu, na pasku dodatku pojawia się znak ostrzeżenia. Znaczy to, że należy przeanalizować daną witrynę pod kątem błędów.
Podsumowanie
Core Web Vitals to ważny element w budowaniu pozycji naszej witryny nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także w oczach publiczności. Szybkość ładowania strony, jej jakość i responsywność mają rzeczywisty wpływ na to, ile osób odwiedzi naszą witrynę oraz ile z nich zostanie na dłużej.