Czym jest domena internetowa?
Wybór domeny internetowej jest niezwykle istotnym elementem, aby firma zaistniała w Internecie. Współcześnie zauważalny jest znaczący rozwój domen w naszym kraju. Najbardziej chwytliwe nazwy w większości są już wykupione, a więc posiadanie atrakcyjnego adresu strony internetowej jest wyzwaniem. Domena stanie się wizytówką strony internetowej, dlatego tak ważny jest wybór nazwy, która zapadnie każdemu w pamięć.
Domena internetowa – wizytówką firmy
Domena określa dostępne zasoby na które chcemy naprowadzić użytkowników . Warto zaznaczyć, że domena internetowa nie jest tym samym co strona internetowa. Strona internetowa jest dokumentem dostępnym w sieci, a gdy mówimy o domenie mamy na myśli miejsce w którym ona się znajduje. Domeny zbudowane są z kilku części. Pierwszą z nich jest nazwa główna, która informuje użytkowników o tożsamości firmy. Kolejną jest rozszerzenie. Jego wybór jest niezwykle szeroki.
W Polsce istnieje aż 120 domen regionalnych, ponad 30 domen funkcjonalnych, które w domenie mają .pl, a także domeny globalne oraz kontynentalne. Firmy, które pragną wybrać swoją domenę mają ogromny wybór. Należy jednak zaznaczyć, że rozszerzeniami domen, które prezentują wyższy poziom są domeny globalne, krajowe oraz kontynentalne. W Polsce najczęściej wybieranymi końcówkami domen są: .pl, .com, .com.pl oraz .eu.
Jaką domenę wybrać?
Wybór domeny internetowej jest nie lada wyzwaniem. Należy kierować się kilkoma zasadami, które znacząco ułatwią ten wybór. Łatwość zapamiętania jest jedną z ważniejszych cech, którymi powinniśmy się kierować, ponieważ długie frazy czy trudne zdania są trudniejsze do zapamiętania lub poprawnego wprowadzenia. Wybór odpowiedniej domeny jest bardzo ważny i powinien nawiązywać do nazwy firmy. Łatwiej zapamiętać nazwę domeny jeśli powiązana jest z nazwą firmy.
Należy jednak zaznaczyć, że liczba wolnych domen jest ograniczona, a stworzenie zbyt trudnej nazwy może przekierować użytkownika na zupełnie inną stronę internetową. Wybierając domenę w nazwie używaj słów kluczowych, które zwiększą Twoja ocenę SEO oraz zapewnią zwiększenie ruchu w witrynie. Jeśli w przyszłości firma będzie miała w planach rozszerzenie działalności w domenie nie należy się skupiać na konkretnych produktach oferowanych w danym momencie, ale należy stworzyć uniwersalne rozwiązanie. Będzie to gwarancja, że pomimo wprowadzenia nowych produktów lub usług nasza firma nie będzie kojarzyła się z jedną konkretną rzeczą.
Rodzaj domeny internetowej
Istnieje kilka rodzajów domen internetowych. Jedną z nich jest domena funkcjonalna, która łączy w sobie cechy domeny globalnej i narodowej. Jej końcówki zbudowane są z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest człon domeny globalnej bądź inne słowo kluczowe oraz końcówka .pl, na przykład: .com.pl, .info.pl, .sklep.pl itd. Kolejną domeną są domeny regionalne, które podkreślą regionalny charakter firmy. Jak sama nazwa wskazuje skierowane są do regionalnych przedsiębiorstw. Wyróżniamy również domeny europejskie, które bezpośrednio związane są z Unią Europejską i mają rozszerzenie .eu. Przeznaczone są dla firm, których siedziba znajduje się w krajach należących do Unii Europejskiej oraz firm zarejestrowanych na jej terenie.
Koszty utrzymania domeny
W większości przypadków domeny są płatne. Oczywiście istnieje możliwość skorzystania z darmowych wersji, jednak wiąże się to z brakiem atrakcyjnych rozszerzeń oraz wieloma ograniczeniami. Niektóre płatne serwisy dają możliwość darmowego rocznego okresu korzystania pod warunkiem, że jesteś jej użytkownikiem. Jeśli firmie zależy na dotarciu do szerokiego grona odbiorców warto zainwestować w domenę płatną.
Przed wyborem odpowiedniej domeny należy sprawdzić jej dostępność. Jeśli domena jest wolna należy sprawdzić ile wynosi koszt jej wykupienia. Warto zaznaczyć, że wiele serwisów proponuje w pierwszym okresie użytkowania niezwykle niskie i atrakcyjne ceny, jednak po upływie okresu promocyjnego koszty znacznie wzrastają. Użytkownik, który po okresie promocyjnym zaprzestanie opłacania domeny musi mieć świadomość, że po upływie 30 dni adres jego strony internetowej trafi ponownie na rynek.
Należy jednak podkreślić, że kluczowe jest pozycjonowanie strony WWW, a także content, który się na niej znajduje. Obecnie większość użytkowników nie wpisuje bezpośrednio adresów stron internetowych, a wyszukuje je poprzez frazy kluczowe. W przypadku, gdy adres strony internetowej nie jest atrakcyjny dla użytkownika, ale treści na niej publikowane są wartościowe, pozwala to wyświetlać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google – firma będzie osiągała zyski. Domena to niezbędny element przy posiadaniu własnej strony internetowej.