Czym jest SEO oraz jakie znaczenie ma pozycjonowanie?

Data: 22 lipca, 2021

Czym jest SEO oraz jakie znaczenie ma pozycjonowanie?

Search Engine Optimization jest to temat niezbędny, w aspekcie zmaksymalizowania ruchu organicznego na danej witrynie. Na dużej liczbie odsłon zależy zarówno stronom informacyjnym, jak i sprzedażowym. Korzyści z tego tytułu jest naprawdę wiele, a część z nich widać już po niedługim czasie. 

Czym jest SEO?

Najprościej mówiąc jest to technika, której głównym celem jest zwiększenie ruchu na stronie. Poprawne zoptymalizowanie strony pozwoli potencjalnym klientom, na znalezienie tego, czego szukają. Nie muszą oni wertować kolejnych stron wyszukiwarki Google, znajdą to wszystko w pierwszych wynikach wyszukiwań.

Do stworzenia rankingu witryn obecnie Google używa dużej ilości algorytmów, które pod uwagę biorą wiele czynników oraz wskaźników danej strony. Ich odpowiednie wartości mogą pozwolić na zajmowanie pozycji w TOP 10, a nierzadko także w TOP 3 wyszukiwań danej frazy.

Działania SEO można podzielić na trzy kategorie:

  • Działania on-site, które polegają na rozwijaniu treści na własnym blogu, dbanie o poprawne H1, a także teksty alternatywne obrazków.  Na stronie powinniśmy zadbać także o estetycznie wyglądające meta title oraz meta description (które zawierają słowa kluczowe dla danej podstrony). 
  • Działania off-site to przede wszystkim szukanie linków zewnętrznych na stronach o większych zasięgach oraz mocy. Backlinki należy pozyskiwać ze stron bezpiecznych oraz przejrzystych, a strategia na nie powinna być dobrze dopracowana.
  • Techniczne SEO, czyli optymalizacja witryny pod kątem użytkownika – menu w którym wiadomo, co się gdzie znajduje, ale przede wszystkim wygoda dla potencjalnego klienta. W dużym stopniu upraszcza to indeksowanie strony.

Skuteczność działań pozycjonowania zależy w dużej mierze od symbiozy tych kategorii. Istotne jest także, aby pozycjonowanie strony odbywało się regularnie, a nie jednorazowo. Wielkich efektów nie należy spodziewać się od razu, duża część ekspertów twierdzi, że pierwsze większe owoce działań SEO, widoczne są dopiero po półrocznym działaniu.

Techniczne SEO

Podstawowym zadaniem tych działań jest zadbanie o poprawną indeksację witryny. Techniczne SEO skupia się na ingerencji w architekturę strony, a także na tym, aby roboty Google mogą swobodnie się poruszać po poszczególnych podstronach witryny. Czynniki które na to wpływają to m.in to:

  • jaka jest szybkość witryny, 
  • jaki jest jej czas ładowania 
  • ile czasu spędza na niej użytkownik
  • jak daleko w dół ją przewija
  • jaki jest współczynnik odrzuceń

oraz

  • ile było odsłon w trakcie wizyty

 

Ważnym tematem jest także wgranie do Google aktualnej sitemapy, czyli mapy naszej witryny. Nasza strona powinna być przystosowana także do urządzeń mobilnych, gdyż obecnie to większość użytkowników korzysta z internetu na telefonach.

Działania on-site

Są to czynności dokonywane bezpośrednio na stronie. Dzięki nim, widoczność dla robotów Google jest dużo większa. Na efektywność witryny wpływają w dużej mierze odpowiednie treści, ilość użytych fraz kluczowych oraz jej struktura. Działania SEO należy zacząć jak najwcześniej – najlepiej już na etapie budowy strony. Pozycjonowanie potrzebuje czasu, a im więcej mu poświęcimy, tym lepsze i bardziej widoczne będą efekty. W przypadku braku widocznych pozytywów wynikających z SEO, należy się zastanowić czy wszystko jest odpowiednio zrobione. Eliminacja błędów i ewentualna przebudowa strony, powinny w tym pomóc.

 

Główne składniki optymalizacji www:

Treści

Kluczem do sukcesu jest to, aby te treści nie były niskiej jakości. Pisanie, żeby pisać, mija się z celem i nie ma większego sensu. Nie tylko nie pomaga, ale często wręcz przeszkadza w optymalizacji. Artykuły blogowe oraz opisy kategorii i podkategorii powinny być wartościowe i zawierać dużo słów kluczowych (zbyt duża ilość także może być szkodliwa i odbierana przez Google jako sztuczna).

Linkowanie wewnętrzne

Treści zawarte na stronie powinny się wspierać poprzez wzajemne linkowanie. I tak, na stronie z grami planszowymi, w artykule z instrukcją gry w Monopoly możemy podlinkować podkategorię sprzedażową “gry rodzinne”, a opisie produktu umieścić URL z treścią instrukcji.

Metatagi

Znaczniki meta informują Google o tym, o czym jest dana strona lub podstrona. Powinny być więc przemyślane i nie wprowadzać w błąd. Meta title powinny być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkowników. Nie powinny także przekraczać określonej ilości znaków, w innym przypadku Google będzie musiało uciąć część tytułu lub opisu.

Przyjazne adresy URL

Adresy URL powinny być przyjemne dla oka i odpowiednio skategoryzowane. Dużo lepiej wygląda nazwastrony.pl/kaszkiety niż nazwastrony.pl/mezczyzna/akcesoria/czapki/kaszkiety. W tym przypadku korzyści będą zarówno wizualne, jak i pod kątem SEO.

Nagłówki

H1, H2, H3… Duża część piszących artykuły zapomina o dodaniu nagłówków. Ich brak powoduje to, że nie wiadomo na co zwrócić szczególną uwagę w tekście. Powinny one zawierać także słowa kluczowe dla poszczególnej strony.

Alternatywne teksty

Inaczej ALTy, czyli dosłownie opisy obrazków zamieszczonych na stronie. Dzięki temu wyszukiwarka ma możliwość lepszego zrozumienia, co się znajduje na stronie. Jest to przydatne także w przypadku osób niewidomych.

Szybkość działania strony

Kolejny ważny aspekt zarówno dla człowieka, jak i robota. Po zbyt długim czasie oczekiwania, potencjalny klient może być zniechęcony wejściem na naszą stronę. W przypadku robotów, lepsza prędkość ładowania i działania witryny, to możliwa wyższa pozycja w wyszukiwarce.

 

Nie są to wszystkie sprawy w temacie działań on-site, pomogą one jednak w dużym stopniu zwiększyć pozycję oraz ruch organiczny na stronie.

Działania off-site

Tak jak o on-site, tak i o off-site można pisać naprawdę wiele. Są to rzeczy ważne i bardziej ważne, my skupimy się na tych drugich. Firmy często pomijają działania zewnętrzne, tym samym zmniejszając potencjał na wypozycjonowanie swojej strony.

 

Główne czynniki SEO off-site to:

Linkbuilding

Linkowanie od bezpiecznych i przejrzystych stron może tylko przynieść korzyści. Zwiększa się w ten sposób moc swojej witryny, a także ruch organiczny. Szukanie i zdobywanie wartościowych linków zajmuje trochę czasu i kosztuje niemało pieniędzy, jednak odpowiednie działania mogą dać naprawdę wielki efekt.

Google wizytówka 

Google moja firma oferuje możliwość stworzenia wizytówki, która wyświetlać się będzie na samej górze fraz lokalnych. Poprawna optymalizacja wizytówki pozwala na wyprzedzenie konkurencji i zajęcie topowych miejsc.

Marketing treści i social media

Optymalizacja pod Google to jedna sprawa, równie ważne jest dbanie o wizerunek na portalach społecznościowych oraz platformach cyfrowych. To właśnie stamtąd można pozyskać inną grupę docelowych klientów niż z Google.

Jak działa SEO?

Marketing cyfrowy nie może się odbywać bez działań pozycjonujących. Jest to często także jedno z głównych założeń strategii firmy, które w dużej mierze tworzy swoją markę głównie w internecie. Coraz więcej pracodawców zaczyna rozumieć znaczenie SEO i przykłada do niego większą wagę.

 

Strona internetowa jest w pewnym stopniu wizytówką danej firmy, a każdy jej właściciel chciałby, żeby wyglądała profesjonalnie i przejrzyście, a także aby pierwsze jej wspomnienie kojarzyło się pozytywnie. Takie działanie sprawia, że klient chętnie w przyszłości chciałby zajrzeć ponownie na naszą witrynę.

 

Z każdym rokiem SEO się zmienia, i to co było wartościowe w roku 2011, w tym roku może być już nieaktualne. Nie zmienia się natomiast jedno – wartościowe treści są zawsze “w cenie”.

 

Specjaliści od marketingu oraz pozycjonowania na bieżąco powinni analizować metody działania algorytmów Google, które ulegają zmianie stosunkowo często. Obserwując zachowanie robotów Google, należy ustalić strategię oraz plan działania firmy na najbliższy czas, a także odpowiednio reagować na kolejne zmiany w algorytmach.

 

Roboty sieciowe Google nieustannie przemieszczają się po sieci w celu zaindeksowania poszczególnych treści. Aby nasza strona mogła być widoczna w wyszukiwarce nie może zawierać metatagu “noindex”. W innym przypadku, roboty Google będa omijać te strony.

Czego unikać przy pozycjonowaniu strony?

Część osób uważa, że aby robić SEO należy w każdym możliwym miejscu umieszczać słowa kluczowe. Owszem ta metoda miała prawo bytu parę lat wstecz, obecnie jednak roboty Google omijają takie strony, traktując je jako sztuczne i nieprzyjazne użytkownikowi.

 

Błędem jest także nieumiejętne i nadmierne stosowanie tzw. pop-upów, czyli wyskakujących okienek w trakcie korzystania ze strony. W przypadku nieodpowiedniego używania ich przez właściciela strony (niezwiązane z tematyką serwisu lub zajmujące zbyt dużo miejsca na ekranie), może stać się to niekorzystne dla potencjalnie zainteresowanego klienta.