Jak mierzyć świadomość marki?
Kiedy myślisz o pralce, jakie marki przychodzą Ci na myśl? Pierwsze firmy, które pojawiają się w Twojej głowie to właśnie te, które doskonale radzą sobie ze świadomością marki. Obecnie nie musisz uczyć się czytać w myślach, aby dowiedzieć się, jak dobrze radzisz sobie w tej dziedzinie. Istnieją taktyki i narzędzia, które wykonają za Ciebie tę pracę.
Kiedy chcesz budować świadomość marki, pomiar jest pierwszym i najbardziej podstawowym elementem. Zbieranie i standaryzacja wskaźników pomiaru świadomości marki pozwalają zobaczyć postępy w czasie i zrozumieć, jak dobrze działają Twoje wysiłki. Z naszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób wykonywać pomiar marki.
Koncentracja świadomości marki
Świadomość marki, jest kluczowa, aby prowadzenie Social Media przynosiło oczekiwane rezultaty. i powinna koncentrować się głównie na wysokiej jakości leadach wśród docelowych odbiorców. Bycie znanym w sposób przypadkowy lub chwyt reklamowy wśród osób, które nie są istotne dla Twojej marki, nie dają wiele. Ważne jest, aby skoncentrować się na przydatnej świadomości marki. Analiza wskaźnika świadomości marki jest niezwykle istotna, ponieważ dzięki temu wiesz, jaki zwrot mają Twoje działania.
Współczesny rynek w swojej ofercie posiada szereg narzędzi, za pomocą których możemy przeprowadzić pomiar działań w Internecie. Jednak, aby skutecznie przeprowadzać pomiar niezbędnych wskaźników ważne, aby przed rozpoczęciem kampanii wygenerować specjalne kody, czyli piksel, który pozwoli na bieżące analizowanie statystyk, co w efekcie pozwoli na zoptymalizowanie kampanii jeszcze w trakcie jej trwania.
Co przyciąga wzrok użytkowników?
Badania dowodzą, że przeciętny użytkownik w pierwszej chwili zwraca uwagę na górne rejony pola wzrokowego, kolejno zaś na elementy położone po prawej stronie pola widzenia. Niezależnie od miejsca, w którym znajduje się reklama, warto sprawdzać widoczność kampanii, ponieważ reklama obejrzana w niewielkim stopniu przez konsumenta, nie przyczyni się do budowania świadomości, co przekłada się na straty dla reklamodawców.
Obecnie technologie pozwalają na dostosowanie poziomu świadomości marki do własnych potrzeb w taki sposób, aby zoptymalizować kampanię, w miarę możliwości, jak najlepiej. Przed rozpoczęciem kampanii powinieneś poznać najlepsze metody analizy kampanii reklamowych, dlatego przejdźmy do tego tematu.
Precyzyjne mierzenie efektywności kampanii – badanie cookie tracking
Jednymi z badań ilościowych, realizowanych na wzór eksperymentu, są te, które bazują na identyfikacji kontaktu respondenta z kampanią internetową za pomocą ciasteczek. Śledząc pliki cookie, marketer może dowiedzieć się więcej o tym, jak ludzie korzystają z Twojej witryny i znaleźć sposób, który umożliwi optymalizację jej wydajności. Współcześnie odgrywają one kluczową rolę zarówno w podstawowych, jak i złożonych operacjach na większości witryn internetowych.
Na czym polega uruchomienie badania? Odbywa się to za pomocą kodów mierzących. Są one analogiczne do kodów wykorzystywanych do monitoringu wskaźników mediowych. W takim przypadku dochodzi do podziału użytkowników Internetu na grupę kontrolną, w której wyświetli się Twoja reklama oraz na grupę badaną, czyli osoby, którym wyświetlił się przekaz reklamowy. Po upływie jasno określonego czasu obydwie grupy wypełniają tę samą ankietę, która zawiera pytania dotyczące wskaźników marketingowych, w tym te, związane ze świadomością marki, reklamy produktu czy samego komunikatu.
Ocena efektów kampanii w tym przypadku polega na porównaniu wyników dotyczących mierzonych wskaźników marketingowych pomiędzy grupą kontrolną i badaną. Im wyższe są wskaźniki w grupie badanej w porównaniu z grupą kontrolną, tym większy efekt przypisuje się zrealizowanej kampanii. Ta metoda badawcza doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy działania w Internecie to jedyne aktywności, jakie w danym momencie są prowadzone.
Metoda ta ma jednak swoje ograniczenia, a mianowicie chodzi o brak możliwości wpięcia kodów monitorujących w kreacje emitowane w takich serwisach jak np. Facebook, ze względu na politykę wydawców. Z kolei jedną z jej zalet jest częściowa pasywność pomiaru wychodząca poza deklarację badanych.
Ocena odbioru kampanii przed i po jej rozpoczęciu
Badania per-post stosuje się w przypadku, gdy chcemy zaobserwować czy dany czynnik miał wpływ na modyfikację zmiennej w czasie. Tego typu badanie zaliczamy do badań ilościowych, które prowadzone są na pewnej próbie badawczej, odzwierciedlającej grupę celową komunikacji oraz realizowane są punktowo dla pojedynczej kampanii.
Głównym celem badań jest pomiar świadomości spontanicznej wspomagającej marki, komunikacji, a także zapamiętanie konkretnych kreacji. Oceny efektów kampanii w tym przypadku dokonuje się poprzez porównanie wyników dotyczących mierzonych wskaźników marketingowych pomiędzy pomiarami, gdzie pomiar zerowy stanowią wyniki zebrane przed rozpoczęciem kampanii.
Efekt przypisywany ocenianej kampanii jest tym większy, im wyższe wskaźniki osiągniemy podczas pomiaru realizowanego po zakończeniu działań reklamowych.
Monitorowanie zmiany w czasie
Badanie trackingowe analizuje zmieniające się poglądy jednej grupy konsumentów, dzięki czemu jest skutecznym narzędziem badania rynku. Pozwala właścicielom firm mierzyć świadomość marki, monitorować satysfakcję klientów, badać nastroje konsumentów dotyczące nowego produktu lub usługi, jak również analiz skuteczności konkretnej kampanii marketingowej przed i po kampanii w systematyczny sposób.
Wybór tego badania pozwoli na śledzenie charakteru użytkowników na przestrzeni czasu. Badanie to realizowane w trybie trackingowym, wykorzystane jako narzędzie do oceny wpływu komunikacji reklamowej KPI marki doskonale sprawdzi się, gdy ocena komunikacji marki ma charakter ciągły i oczekiwany jest nieprzerwany monitoring jej wpływu na kondycję badanej marki.
Wiele kanałów w Internecie ma swoje własne narzędzia do ustawiania i analizowania kampanii. W naszym artykule przedstawiliśmy jedynie część z nich, które umożliwią Ci odpowiednie dostosowanie reklam w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że pomiar świadomości marki to jedna z istotnych części sukcesu firmy i przyszłościowej strategii marketingowej