Jak pisać teksty SEO?

Data: 10 grudnia, 2021

Jak pisać teksty SEO?

Jak pisać teksty pod SEO?

Znaczna część tekstów blogowych jest pisana stricte pod pozycjonowanie stron. Według jedno z najpopularniejszych SEO w Polsce – Grzegorza Strzelca (PapaSEO), zaledwie parę procent blogów w Polsce jest pisanych hobbystyczne, reszta to artykuły czysto powiązane ze zdobyciem wyższych pozycji w wyszukiwarce. Jak pisać teksty, które mogą zdobyć wysokie pozycje? Tego dowiesz się z tego artykułu!

SEO copywriting – co to właściwie jest?

Zacznijmy od tego, że w internecie w każdej branży jest mniejsza lub większa konkurencja. W ostatnim czasie szczególnie duża rywalizacja o klienta występuje m.in. w fotowoltaice czy branży CBD, ale także w marketingu. Jak więc w tych najbardziej konkurencyjnych branżach zdobyć możliwie największy ruch?

 

Nie będzie to wielki odkryciem, że chodzi oczywiście o pozycjonowanie i zdobywanie wysokich pozycji organicznie. To właśnie dzięki skutecznym działaniom SEO możemy zebrać więcej ruchu na swoją stronę niż konkurencja. Tym razem skupimy się szczególnie na jednym z trzech filarów SEO – działaniach on-site. 

 

Nie od dziś wiadomo, że Google (najpopularniejsza z wyszukiwarek internetowych) bardzo lubi treści, dużo treści, i możliwie jak najwyższych jakościowo. Tylko czy zwykłe wysokiej jakości teksty wystarczą? Niekoniecznie. Potrzebna jest także odpowiednia liczba słów kluczowych zawartych w tekście czy nagłówkach. Jak zrobić to odpowiednio?

Zasady SEO copywritingu

Pierwszą i to bardzo ważną zasadą jest posiadanie kreatywnego copywritera. Choć sztuczna inteligencja jest na bardzo wysokim poziomie i jest wielce prawdopodobne, że w najbliższych latach wykluczy to potrzebę zatrudniania copywriterów – obecnie jest jeszcze niedoskonała. W szczególności, jeśli chodzi o artykuły specjalistyczne.

Słowa kluczowe

Pisząc teksty pod SEO, copywriter powinien wiedzieć jak i gdzie umieszczać słowa kluczowe. Keywordsy pod konkretny tekst wyznacza osoba zajmująca się pozycjonowaniem (po wyeksportowaniu słów, należy je poddać analizie i selekcji). W tym celu używa się specjalistych narzędzi, które pozwalają na ich znalezienie. Obecnie najczęściej używanymi narzędziami do szukania słów kluczowych są: Ahrefs, Semrush czy Senuto.

Pamiętaj zarówno o użytkownikach, jak i robotach!

Duża liczba słów kluczowych jest ważna, nie można jednak zapomnieć, że ten tekst powinien trafiać także do potencjalnych klientów. Artykuły czy opisy “naszpikowane” frazami kluczowymi są często mało czytelne i niemerytoryczne. W ten sposób współczynnik odrzuceń jest znacznie wyższy niż powinien.

 

W zależności od tematyki Twojego serwisu (lub tego, który obsługujesz), dostosuj content do swojego potencjalnego odbiorcy. Spersonalizowanie swojego przekazu jest dużo skuteczniejszym sposobem na dotarcie do użytkownika i zagrabienie sobie jego sympatii niż ogólne teksty. Warto pamiętać jednak, żeby stosować tę zasadę ostrożnie!

Stwórz hierarchię nagłówków!

Oczywistym jest to, że treść na stronie powinna być uporządkowana. W tym celu, warto zastosować hierarchię nagłówków – H1, H2, H3…. Wbrew powszechnej opinii, nagłówek H1 nie musi być wcale jeden na stronę, wspominał o tym m.in. John Mueller (Google Senior Webmaster Trends Analyst): “Możesz używać tagów H1 na stronie tak często, jak chcesz. Nie ma limitu […] Twoja witryna będzie miała doskonałą pozycję w rankingu bez tagów H1 lub z pięcioma tagami H1”.

 

Przyjęło się jednak, że na stronie stosujemy jeden nagłówek H1, i przy tym pozostańmy. H1 w przypadku artykułów jest to zazwyczaj tytuł, w przypadku stron sklepu- kategoria produktów. Nagłówki H2 to kolejne w hierarchii nagłówki, oznacza się nimi najczęściej kolejne sekcje. W SEO przywiązuje się wagę także do H3. Nagłówki H4, H5 oraz H6 często są pomijane przez copywriterów i seowców.

Zachęć użytkownika ciekawym tytułem

Tytuł (czy to wyświetlany w wynikach wyszukiwania, czy już na konkretnej witrynie) jest prawdopodobnie pierwszą rzeczą, na którą użytkownik zwróci uwagę. Zawrzyj w tytule to, o czym jest dokładnie artykuł. Weź pod uwagę jednak, że musi on być zachęcający także dla robotów Google. W tym celu, zawrzyj w nim także słowa kluczowe (tylko nie przesadzaj!).

Czy długość tekstów ma znaczenie?

I tutaj zdanie są podzielone. Część ekspertów twierdzi, że tekst powinien być w miarę możliwość bardzo obszerny, część uważa jednak, że chodzi o wyczerpanie tematu. Jedno jest pewne – treść musi być wysokiej jakości. Roboty Google są już tak mocno rozwinięte, że potrafią znaleźć bezwartościowe teksty i nie brać ich pod uwagę przy ustalaniu rankingu.

 

Oczywiście długość tekstu w opisie kategorii, a artykule się różni, niemniej jednak zawsze warto rozwijać teksty (w miarę możliwości) powyżej 2,5 tys znaków ze spacją. W tym celu warto zawsze obserwować konkurencję i patrzeć, jak oni mają to rozwiązane. Jeśli znajdują się w topowych pozycjach, zazwyczaj robią to tak, jak powinni i warto brać z nich przykład.

Unikalność treści

Ciężko być na starcie wyprzedzić największych graczy w branży. Przykładowo nawet najlepiej napisany tekst na małej stronie, może być niżej w rankingu niż wielkie firmy. Dlatego treść, którą chcemy opublikować powinna być możliwie jak najbardziej unikalna (aby móc rywalizować z innymi).

Linkowanie wewnętrzne

W celu zdobywania wyższych pozycji, w artykułach powinien być zawarty link wewnętrzny prowadzący do podstron ofertowych. W ten sposób przenosimy część mocy właśnie tym zakładkom, na których nam szczególnie zależy. Tutaj także warto jednak znać umiar i nie przesadzać z tymi linkami. Znajdź złoty środek i zachęć użytkownika, aby wszedł w ten link i został na tej stronie dłużej!

Bądź kreatywny!

To przede wszystkim Ty wiesz jaka jest Twoja branża i czego mogą oczekiwać potencjalni klienci. Testuj i sprawdzaj co działa, a co – nie. Po paru miesiącach będziesz w stanie dopasować idealnie swój przekaz do odbiorców i przekonać ich do zakupu czy pozostania dłużej na Twojej witrynie.