Jak przygotować się do Walentynek – marketing od kuchni

Data: 18 stycznia, 2021

Jak przygotować się do Walentynek – marketing od kuchni

Święto zakochanych coraz bliżej. Obecnie wiele osób kupuje prezenty swoim ukochanym – przeważnie dokonuje zakupów spontanicznie, gdyż niewielka część planuje i ma przewidziany budżet na Walentynki. W Internecie aż roi się od promocji i voucherów dla “drugiej połówki” na produkty lub usługi. Allegro wystawia wiele gadżetów, kosmetyków lub innych produktów chętnie kupowanych. Restauracje oferują romantyczną kolację dla dwojga. Obecnie w dobie pandemii zapewne wyjdą zniżki na dedykowane dania na wynos. Jak widać – jest wiele pomysłów na ten rok.

Warto przygotować swoje działania i kampanie reklamowe na okres walentynkowy. Jak przebić się przez konkurencję i zebrać część z puli zysków dla siebie? Zastanowimy się nad ewentualnymi możliwościami w większości branż.

Początek kampanii – ustalenie własnych oczekiwań

Jeśli myślimy nad rozpoczęciem reklamy, powinniśmy zwrócić uwagę na oczekiwania, cel kampanii oraz dlaczego chcemy to zrobić. Jaką strategię marketingową zrealizować? Co chciałbyś/abyś osiągnąć za jej pomocą? Do kogo chcesz dotrzeć? Jakie oferujesz możliwości i co jesteś w stanie spełnić?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci wykorzystać kampanię skutecznie, a nawet znajdziesz odpowiedni przekaz i kierunek, żeby te cele spełnić.

Najważniejsze to nie wymyślać, nie owijać w bawełnę, być realistą i podać rzeczywiste korzyści, możliwości i szanse. Będąc szczerym wobec siebie oraz ludzi, do których przekaz kierujemy pomoże nam uspójnić reklamę z wizerunkiem i misją Twojej marki. To kluczowy element budowania zaufania i relacji B2C (eng. Business to Customer).

Kampania Walentynkowa – jaka grupa odbiorcza?

Ustalając grupę odbiorców Twoich działań pamiętaj, że bardziej zaangażowane w tym okresie są kobiety i do nich skierowana jest reklama. Jednakże to kobiety oczekują od mężczyzn, że ukochani kupią im prezenty. Faceci zazwyczaj nie wiedzą co kupić, a w środkach nie szczędzą, stąd możesz ustanowić oddzielną kampanię dla mężczyzn i kobiet. Ponadto warto pomyśleć o kilku kwestiach:

Dotychczasowi klienci

Zadowolony klient prędzej czy później wróci – może nawet przyprowadzić znajomych. Pomyśl o stałych klientach i osobach, które Cię wspierają przy tworzeniu kampanii walentynkowej. Może skierować do nich jakąś spersonalizowaną ofertę?

Influencer marketing

Czasami jedna znana osoba jest w stanie dojść szerzej w komunikacji z naszym produktem niż kilkanaście kanałów informacyjnych. Połącz swoją komunikację z interesującymi influencerami, których Twoja grupa docelowa słucha i sięga opinii.

Pamiętaj, że dobry influencer nie zgodzi się na darmową reklamę, gdy zobaczy, że piszesz do wszystkich, których znasz. Potraktuj go wyjątkowo, przygotuj nagrodę i atrakcyjną ofertę, na którą powinien się zgodzić. Kiedy masz niski budżet – nie trać czasu na wielkie gwiazdy. Zazwyczaj ufamy kilku wiarygodnym osobom, które są uczciwe, niż wielkim gwiazdom, które mają tonę produktów do promowania.

Współpraca z innymi markami

Walentynki to dobry okres, aby sprawdzić, na ile przyjaźnie nastawione do współpracy są inne firmy oferujące różne produkty lub usługi. Możesz zwrócić się do innego sklepu, który oferuje podobne produkty, ale na innych szczeblach, że razem połączycie kampanie. Może ktoś oferuje dobra komplementarne do Twoich? Przemyśl całą ścieżkę produktowo-usługową i znajdź rozwiązanie. Pamiętaj, żeby wzajemnie promować swoje kanały z innymi firmami poprzez oznaczanie w mediach społecznościowych i publikowanie wcześniej ustalonych treści (w wypadku, kiedy widzisz w tym korzyść i uczciwą współpracę).

Dodatkowo przygotuj się logistycznie – skontaktuj się z dostawcami, sprawdź, czy dasz radę znaleźć możliwości rabatowe na dostawy i wysyłki. Zabezpiecz każdy wariant, żeby Twoja sprzedaż przeszła jak najbardziej pomyślnie. Może to też odpowiedni moment na okresową zmianę banerów i wizerunku Twojej firmy? Mowa o ociepleniu wizerunku i pokazaniu, że jesteście przygotowani na Walentynki i tylko wyczekujecie na pierwszego klienta.

Spójność kanałów komunikacji

Warto uskutecznić wszystkie kanały komunikacyjne i elementy marketingowe, którymi kampania będzie przekazywana. Poniżej wymienimy kilka z nich:

  • Chcesz zrobić coś wyjątkowego? Możesz stworzyć specjalny popup z formularzem do zapisów w sprawie webinaru, rejestracji na ważne wydarzenie, subskrypcję, newsletter. Niech wiedzą, że to wyjątkowa okazja, której nie mogą przegapić. Jak może wyglądać taki pop-up? Chociażby tak:
popup walentynki
Przykład walentynkowego pop-upu
  • Zaprojektowanie unikalnego szablonu na email, w którym specjalne walentynkowe detale wyróżniają wiadomość na tle konkurencyjnych komunikatów – punkt trafia do Ciebie! Kolory należyte do wykorzystania w tym okresie to czerwień, róż i biel, jednak nalegamy nawiązać do Walentynek, a nie przesadzić z kolorystyką i dopasowaniem jednolitym. Idąc w zasadę marketingu “Wyróżnij się lub zgiń”. Lepiej wyróżnić się z grupy i nawiązać tematycznie, niż powielić nachalnie schemat w komunikacji.
  • Najlepiej uwagę odbiorców skupi dedykowana strona, tzw. landing page, który jest stałym elementem email marketingu. Dobrze, żeby email zwrócił uwagę i zaangażował użytkownika, po czym przekieruje na stronę docelową, gdzie generują się zapytania.
  • Media społecznościowe są głównym organicznym profilem komunikacyjnym, który pozwoli Ci zwiększyć zasięg Twojej kampanii. Stwórz wpis okolicznościowy i poprowadź fanów na stronę landing page i walentynkowej kreacji. Przy wykorzystaniu płatnych narzędzi dotrzesz do nowej i większej grupy odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi klientami. Poprowadź akcję reklamową Facebook Ads oraz kampanie Google Ads, aby jeszcze zwiększyć zasięg Twojej firmy.
  • Przygotuj odpowiedni wygląd strony głównej, banery, zdjęcia i elementy graficzne. Może to szansa na stworzenie odpowiedniego opakowania na prezent lub dodanie jakiegoś spersonalizowanego gadżetu reklamowego.

Przygotuj prezent na Walentynki

Jak wiemy, Dzień Świętego Walentego jest związany z miłością i dawaniem prezentów. Jako firma możesz dużo zyskać w oczach klientów, jeśli przygotujesz odpowiedni prezent. Może to być produkt, który ma własną cenę, a klient otrzyma w tym okresie za darmo. Może to być również forma zaangażowania w promocję i zachęcenie do zapisu na jakiś webinar, który przyniesie klientowi korzyści.

Kody promocyjne i rabaty cenowe są najbardziej znaną formą promocji branży e-commerce. Osoby, które stale korzystają z usług będą zainteresowane bardziej, niż nowi użytkownicy. Jeśli odpowiednio dostosujesz przekaz i język korzyści, masz szansę na znaczne powodzenie kampanii.

Kolejnym pomysłem to promowanie produktu, np. Ebooka, którego nie jesteś w stanie ukończyć w bliskim czasie, ale masz możliwość dać informację, że jeśli ktoś dołączy do grona klientów teraz – otrzyma go w przyszłości (oby niedalekiej, bo klient nie będzie czekał kilka lat). W czasie przygotowań będziesz w stanie przygotować wartościowy content, który jeszcze bardziej poruszy kampanię marketingową.

Miłym prezentem z okazji Walentynek może być również darmowa przesyłka. Obecnie w czasie pandemii to może przesądzić o sukcesie kampanii, gdyż sprzedaż online obejmuje nie tylko cały kraj, ale i inne państwa.

Walentynki – jakie branże mają potencjał?

Jak już wiemy, to święto miłości, gdzie pewne branże mają większą wygraną na starcie. Jednakże tylko wtedy, gdy odpowiednio się przygotuje i wykorzysta swój potencjał reklamowy. Jakie branże, firmy i sklepy powinny skupić się na tym święcie?

  • Ogrodnicy i floryści, kwiaciarnie, sklepy, które oferują różne kwiaty.
  • Producenci i hurtownie słodyczy, czekoladek, ubrań i biżuterii. Wszelkie drogerie oraz sklepy, które handlują takim asortymentem, ale i zwykłe sklepy, które mogą dać rabat na dany produkt.
  • Restauracje oferujące kolacje dla dwojga (w okresie pandemii to może być kolacja na wynos)
  • Biura podróżnicze oferujące wyjazdy i atrakcje dla dwojga.
  • Księgarnie, Wypożyczalnie i sklepy muzyczne.
  • Wszystkie firmy, które mogą stworzyć karty podarunkowe i ciekawe prezenty dla drugiej połówki, np. studia wizażu, urody, medycyny estetycznej i zniżki na zabieg, siłownie oferujące zniżki na karnet dla par.

Marketing ważny przez cały rok

Sezonów jest kilka i do każdego warto się przygotować i zwiększyć zaangażowanie. Jednakże należy pamiętać, że o klientów i użytkowników należy dbać przez cały rok. Walentynki są dobrą okazją, jeśli regularna komunikacja w tym czasie zostanie nasilona. Wtedy dołożenie starań w sezonowej kampanii będzie mieć przełożenie. Jeśli klient w Walentynki otrzyma wiadomości, ale zobaczy, że o niego nie dbamy przez kolejne 11 miesięcy – szybko o nas zapomni.

To samo tyczy się, kiedy tworząc kampanie reklamowe zapominasz o singlach i osobach, które tego święta nie obchodzą. Może właśnie Twój produkt/usługa jest idealna dla tej grupy docelowej? Zastanów się nad tym, jak ta grupa może zainteresować się Twoją marką i produktem.

Jeśli chcesz abyśmy wsparli Twoje działania i zaplanowali takie kampanie Walentynkowe dla Twojej firmy – skontaktuj się z nami!