Jak przyśpieszyć stronę internetową? 10 sposobów na PageSpeed

Data: 6 stycznia, 2022

Jak przyśpieszyć stronę internetową? 10 sposobów na PageSpeed

Użytkownicy Internetu nienawidzą wolno ładujących się stron internetowych. Dodatkowo niesie to za sobą kolejne negatywne skutki – obniżona pozycja organiczna w wyszukiwarkach Google!

Co wpływa jednocześnie na utratę przychodów oraz spadek odbiorców.

Dziś Omówimy 10 przydatnych sposobów na przyśpieszenie działania strony internetowej.

Dlaczego tak ważne jest szybkie działanie strony internetowej?

Jeśli Twoja domena działa zbyt wolno, może to być przyczyną niechcianych sytuacji:

  • Wyszukiwarki, zwłaszcza Google lepiej oceniają witryny, które ładują się szybciej niż konkurencyjne. Szybkość ładowania powinna być priorytetem jeżeli chcemy być widoczni w Google.
  • Statystyki wskazują, że jeżeli dana strona ładuje się dłużej niż 2 sekundy traci na tym około 47 % odwiedzających, a to stanowi połowę ruchu w witrynie.
  • Kupujący online są niecierpliwi. Jeżeli Twój sklep e-commerce działa wolno, tracisz pieniądze.

Jak sprawdzić czas ładowania strony internetowej?

Po pierwsze, musisz przeanalizować aktualny czas ładowania swojej witryny. Należy pamiętać, że prędkość ta może się różnić w zależności od strony, ponieważ zależy od różnych czynników, a mianowicie:

  • rozmiar konkretnej strony
  • ile żądań generuje strona
  • czy jest w pamięci podręcznej, czy nie
  • i wreszcie, jakiego rodzaju treści (statyczne lub dynamiczne) obsługuje.

Przeprowadzając testy ładowania witryny, przetestuj szybkość swojej witryny zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych. Pamiętaj, że wydajność na urządzeniach mobilnych jest gorsza niż na komputerach stacjonarnych, na co musisz zwracać uwagę, ponieważ złota zasada brzmi: Mobile first!

W celu sprawdzenia szybkości witryny najczęściej stosowanymi narzędziami są:

  1. Zmniejszenie rozmiaru obrazu

Im strona zawiera więcej materiałów, tym jej ładowanie w przeglądarkach automatycznie się wydłuża. Obrazy mają największy wkład i zajmują ok 50 % pojemności strony. Należy tak zmniejszyć ich rozmiar, aby nie ucierpiała ich jakość.

Jeśli ręcznie zoptymalizujesz obrazy za pomocą rozszerzenia Chrome PageSpeed ​​Insights, Photoshopa lub innych narzędzi, proces ten zajmie dużo czasu. Na szczęście istnieją dobre wtyczki do optymalizacji obrazu. Te, o których warto wspomnieć to:

Korzystanie z którejkolwiek z wyżej wymienionych wtyczek w witrynie WordPress drastycznie zmniejszy rozmiary obrazów, poprawiając w ten sposób szybkość witryny.

  1. Zminimalizuj CSS i JS

Jeśli używasz do prowadzenia swojej strony narzędzia Google PageSpeed ​​Insights, prawdopodobnie otrzymasz powiadomienie o zmniejszeniu rozmiaru plików CSS i JS.

Ponadto, jeśli znasz się na działaniu WordPress, możesz zapoznać się z przewodnikami dostarczonymi przez Google. Jeśli nie, to istnieją wtyczki, które pomogą Ci osiągnąć ten cel: najpopularniejszy jest Autoptimize, który może pomóc w optymalizacji CSS, JS, a nawet HTML Twojej witryny WordPress.

  1. Użyj wtyczki do buforowania

Wtyczki buforujące WordPress (np. W3 Total Cache) bardzo upraszczają skomplikowany proces zwiększenia szybkości działania witryny. Połączenie takich wtyczek z zaawansowanymi mechanizmami buforowania, takimi jak Varnish, może pomóc w zwiększeniu szybkości ładowania witryny i ostatecznie znacznie przyspieszyć działanie WordPressa.

  1. Zapoznaj się z siecią CDN

Najprawdopodobniej użytkownicy Internetu będą odwiedzać Twoją witrynę z całego świata, a jej szybkość ładowania będzie się różnić, jeśli odwiedzający będą znajdować się daleko od miejsca, w którym jest ona hostowana. Sieci CDN (Content Delivery Networks) rozwiązują ten problem, przechowując kopię Twojej witryny w różnych centrach danych na całym świecie. Podstawową funkcją CDN jest udostępnianie strony internetowej odwiedzającemu z najbliższej możliwej lokalizacji. Cloudflare i MaxCDN należą do najpopularniejszych usług CDN.

  1. Najbardziej popularna metoda kompresji GZIP

Gzip pozwala na bezstratną kompresję danych przesyłanych z serwera do komputera użytkownika, co pozwala przyspieszyć czas ładowania strony. Kompresuje różne pliki, dzięki czemu za każdym razem, gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do Twojej witryny; ich przeglądarka będzie musiała najpierw rozpakować witrynę. Proces ten w znacznym stopniu zmniejsza wykorzystanie przepustowości.

Możesz użyć wtyczek, takich jak PageSpeed ​​Ninja , które umożliwiają kompresję GZIP, lub osiągnąć to bezpośrednio za pomocą ustawień w pliku .htaccess.

  1. Dezaktywacja lub odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek

Niechciane wtyczki w witrynie WordPress zajmują dużo miejsca, generując tym samym niepotrzebne obciążenie serwera. Korzystniej jest pozbyć się niechcianych i niepotrzebnych wtyczek i zastąpić je innymi mechanizmami.

  1. Jak ograniczyć zewnętrzne skrypty do minimum

Użycie zewnętrznych skryptów na stronach internetowych generuje dużą porcję danych do całkowitego czasu ładowania witryny. Dlatego najlepiej jest używać niewielkiej liczby skryptów, w tym tylko podstawowych, takich jak narzędzia śledzące (takie jak Google Analytics) lub systemy komentowania (takie jak Disqus).

  1. Wyłącz trackbacki i pingbacki

Pingbacki i trackbacki to dwa podstawowe komponenty WordPress, które informują np. autora bloga, że ktoś gdzieś zamieścił link do jego tekstu. Narzędzia Google dla webmasterów i inne usługi do sprawdzania linków w swojej witrynie mogą je zastąpić.

Utrzymywanie pingbacków i trackbacków może zużywać dużo zasobów serwera. Dzieje się tak, ponieważ za każdym razem, gdy ktoś próbuje połączyć się z Twoją witryną, generuje żądania z WordPressa tam i z powrotem. Ta funkcja jest również powszechnie nadużywana w przypadku ataków DDoS na witrynę internetową.

Możesz to wszystko wyłączyć w WP-Admin → Ustawienia → Dyskusja . Po prostu usuń zaznaczenie „ Zezwalaj na powiadomienia o linkach z innych blogów (pingbacki i trackbacki).

  1. Zadbaj o swój hosting

Przechodzimy do głównego czynnika wpływającego na szybkość witryny. Co najważniejsze, należy uświadomić sobie, że złym pomysłem będzie korzystanie z hostingu u dostawcy, który umożliwia współdzielenie się przestrzenią. Oferuje on „nieograniczoną” przepustowość, przestrzeń, adresy e-mail, domeny i nie tylko. Jednak minusem, którego zwykle nie zauważamy w tej ofercie, jest to, że współdzielone środowiska hostingowe nie zapewniają dobrych czasów ładowania w godzinach szczytu.

Hosting współdzielony ma zwykle gorszą wydajność, ponieważ dzielisz tę samą przestrzeń serwerową z niezliczonymi witrynami internetowymi i nie wiadomo, ile zasobów używają inni. Poza tym nie posiadasz informacji, jak dobrze zoptymalizowane są serwery.

Aktualnie możesz kupić dedykowane serwery w chmurze od SiteGround , WPEngine , Flywheel, DigitalOcean, Amazon Web Services, a nawet Google Compute Engine

  1. Framework motywu WordPress

Motywy WordPress, które mają dynamiczne elementy, suwaki, ikony społecznościowe i wiele innych błyszczących składowych są niezwykle atrakcyjne dla oka. Należy jednak pamiętać, że jeśli mają zbyt wiele elementów i większe rozmiary stron, na pewno spowodują, że Twój serwer internetowy będzie obciążony.

Podsumowując przyspieszenie działania witryny sprawi, że będzie ona znacznie przyjemniejsza dla odwiedzających, którzy odwiedzą ją ponownie. Poprawi to również Twoje pozycje w SERP i zwiększy Twoje przychody online, jeśli prowadzisz sklep e-commerce.