Jak tworzyć grafiki, które przyciągną uwagę?

Kategoria: Social media

Data: 19 maja, 2022

Jak tworzyć grafiki, które przyciągną uwagę?

Dobrze przemyślane grafiki są jednym z filarów skutecznej strategii marketingowej. Dzięki obrazowi możemy skupić uwagę odbiorcy, obudzić w nim emocje bądź skłonić go do refleksji. Skutecznie zaprojektowana grafika zachęci użytkownika do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Czy istnieje sposób na to, aby odbiorcy poświęcali naszym treściom więcej uwagi? Oczywiście, że tak! Chcesz wiedzieć jaki? Zapoznaj się z dalszą częścią naszego artykułu.

Social Media – nasz drugi świat

Social Media są ważną częścią naszego życia. Jak donoszą statystyki spędzamy na nich średnio prawie 2,5 godziny w ciągu dnia. Jak wspomnieliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów, samo przejrzenie Instagrama zabiera nam dziennie około godziny! Grafiki są nierozerwalnie związane ze światem Social Media. Jaki byłby bowiem sens istnienia Instagrama, gdyby nie było na nim zdjęć?

 

Od powstania pierwszych mediów społecznościowych minęło sporo czasu. Na samym początku tworzenia się serwisów takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, nikt nie podejrzewał, że platformy te mogą służyć użytkownikom jako źródło ich regularnego zarobku. Teraz nikogo nie dziwi fakt, iż wiele firm decyduje się na prowadzenie Social Media. Mało tego, w dzisiejszych czasach jest to niezaprzeczalny must have dobrze prosperującego biznesu. 

Skradnij uwagę swoich odbiorców w Social Media

Przyciągnięcie wzroku użytkowników jest niezwykle ważne podczas skutecznego tworzenia contentu w mediach społecznościowych. Aktywność mózgu jest różna w zależności od widzianych obrazów, a skupiana na nich uwaga jest doskonałym miernikiem tego, w jaki sposób użytkownicy odbierają Twoje treści. Jak przebiega proces przetwarzania bodźców widocznych na grafikach i czego możemy się z niego dowiedzieć?

 

To, w jaki sposób klienci postrzegają grafiki reklamowe, jest bardzo ważne. Psychofizjologia widzenia ma ogromny wpływ na to, jak powinno się projektować obrazy, aby przynosiły najlepsze zyski. Poprzez mierzenie uwagi, jaką użytkownik skupia, widząc treści graficzne, jesteś w stanie formułować skuteczne komunikaty zawarte w obrazach. Czym kierują się odbiorcy podczas obserwowania grafik promocyjnych w mediach społecznościowych?

 

Okazuje się, że przejrzystość jest kluczem do sukcesu podczas tworzenia wizualnego contentu na potrzeby Social Media. Zbyt wiele elementów znajdujących się na grafice sprawia, że staje się ona przytłaczająca i niezrozumiała – użytkownik nie wie, które informacje są dla niego ważne. Tworząc zbyt nasycone treścią grafiki na Instagrama, możesz spodziewać się, że osoba widząca je, z racji otrzymania zbyt wielu bodźców, straci zainteresowanie Twoim contentem i przescrolluje stronę dalej.

Pozwól użytkownikom zrozumieć Twój content

Znudzenie odbiorcy jest najgorszym wrogiem internetowego twórcy. Jak wspomnieliśmy w poprzedniej części artykułu, w przypadku obrazów wykorzystywanych w mediach społecznościowych zbyt duża ilość treści widniejącej na kreacji graficznej z dużym prawdopodobieństwem znuży jej odbiorcę. Wysoki współczynnik przejrzystości jest więc bardzo ważny. Czytelna grafika nie tylko przyciąga uwagę użytkowników, ale również generuje zaangażowanie oraz kliknięcia, a na tym z pewnością Ci zależy. 

grafika-produktowa-aura-social-media

Wiele osób rozpoczynając swoją przygodę z publikowaniem treści w Internecie, wychodzi z założenia, że tylko tworzenie interesującego contentu jest receptą na sukces. Z tego względu, część twórców wpada w pułapkę przyciągania uwagi odbiorców za wszelką cenę, tworząc przesycone grafiki, które działają w odwrotny sposób. Projektując obrazy na swoje media społecznościowe, zadbaj o ich przejrzystość. W przeciwnym razie, zamiast skupić uwagę użytkowników na swoim contencie, zniechęcisz ich do podejmowania jakichkolwiek aktywności na Twoim profilu. 

Pierwszy krok do podjęcia decyzji zakupowej

Celem działań marketingowych jest skłonienie klienta do podjęcia decyzji zakupowej. W innym przypadku są po prostu nieskuteczne, a brak rezultatów jest sygnałem do wprowadzenia zmian lub zmodyfikowania strategii. 

 

Badacze z Uniwersytetu w Ohio obserwowali czynniki wpływające na chęć poczynienia zakupów przez danych użytkowników. Spostrzegli oni, że uwaga klientów utrzymuje się przez zaledwie 8 sekund. Niewiele, prawda? Niemniej, dobrze zaprojektowane grafiki zdołają skraść im nawet te kilka krótkich chwil. 

 

Wykorzystując programy dostępne w sieci, jesteś w stanie zmierzyć, jakie elementy znajdujące się na Twojej grafice reklamowej skupiają uwagę jej odbiorców. Ponadto, strony te mogą wygenerować Ci raport, w którym zobaczysz jaki stopień przejrzystości mają Twoje obrazy. Im wyższą wartość ma ten współczynnik, tym bardziej czytelne, a co za tym idzie, łatwiej przyswajalne, są Twoje grafiki. 

 

Badania dowodzą, że przedstawienie produktu, który jest wyraźnie obrandowany, a jego logo jest dobrze widoczne, lepiej wpływa na jego percepcję przez konsumentów. Wyobraź sobie, że klient, patrząc na półkę w sklepie, skanuje znajdujące się na niej towary. Jasne jest, że dobrze wyeksponowane logo łatwiej znajdzie się w zasięgu jego “lasera”. 

Jak skupić jeszcze więcej uwagi na grafice w Social Media?

Mamy nadzieję, że zdążyliśmy przekonać Cię do analizy Twoich grafik reklamowych oraz pracy nad ich większą przejrzystością. Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak tego dokonać? Nie musisz eksperymentować! Za chwilę dowiesz się co zrobić, aby przykuć uwagę swoich odbiorców za pomocą grafik w Social Media i zmaksymalizować swoje zyski.

Porządek to podstawa – unikaj bałaganu

Czy wiedziałeś, że ludzki mózg jest w stanie pomieścić od 100 do nawet 2500 terabajta danych? Tak ogromna baza informacji wymaga zachowania względnego porządku. Nic więc dziwnego, że odbiorcy Twoich grafik skupiają się tylko na najważniejszych elementach, które się na nich znajdują. 

 

Jeżeli chcesz, aby Twoje obrazy w Social Media były przyjazne w odbiorze, zrezygnuj z nadmiaru informacji. Zbyt wiele elementów sprawi, że użytkownik będzie musiał zmobilizować swój mózg do pracy na większych obrotach, co może zniechęcić go do dalszego śledzenia Twojego contentu. 

Używaj twarzy, gdyż nic co ludzkie nie jest nam obce

Schemat ludzkich twarzy jest czymś, co znamy najlepiej. Nic w tym dziwnego, gdyż widzimy je codziennie w pracy, szkole czy nawet spoglądając w lustro. Twarze są czymś znajomym, więc lubimy na nie patrzeć. Z tego właśnie względu dobrze jest umieszczać je na grafikach reklamowych, gdyż automatycznie skupiają one uwagę. W szczególności, jeśli ich wzrok jest na nas skierowany. 

mapa-wzroku-alfa-centrum-social-media

Co jeszcze jest urzekającego w ludzkich obliczach? Przede wszystkim to, że użytkownicy czują odwzajemnione spojrzenie, a co za tym idzie, nie chcą pozostawać dłużni. W ten sposób skupiają swoją uwagę na grafice, co jest pierwszym krokiem do tego, aby poznali resztę Twojego contentu. 

Wysuń swój content w Social Media na pierwszy plan!

Są miejsca, na których ludzkie oko automatycznie skupia się, patrząc na grafikę. Zazwyczaj znajdują się one w obrębie środka i obejmują obiekty, które wysuwają się na pierwszy plan. Taka lokalizacja jest idealnym miejscem na umieszczenie elementu, na którym chcesz skupić wzrok odbiorcy. Dzięki temu możesz mieć pewność, że najważniejsze elementy nie umkną jego uwadze. 

 

Projektując grafikę warto, abyś dobrze przemyślał miejsce, w którym znajdą się kluczowe elementy. Również podczas wykorzystywania fotografii w naturalnej scenerii pamiętaj, aby umieścić swój produkt w miejscu, które jest atrakcyjne dla oka. Skorzystaj z naturalnych predyspozycji ludzkiego wzroku i zdobądź uwagę swoich odbiorców!

 

Źródła:

https://review42.com/resources/how-much-time-do-people-spend-on-social-media/