Jakie są najpopularniejsze przeglądarki internetowe?

Data: 21 września, 2021

Jakie są najpopularniejsze przeglądarki internetowe?

Od parunastu lat internet to nieodłączna część naszego życia. Towarzyszy nam w domu, szkole, pracy czy autobusie. Badania Banku Światowego wskazują, że ponad 75% ludzi na świecie posiada telefon, a w ostatnim czasie komórka nie służy już tylko do dzwonienia, można na niej również robić zdjęcia czy przeglądać internet. To ostatnie nie mogłoby się odbyć oczywiście bez wyszukiwarki. 

 

To dzięki niej możemy dowiedzieć się jaka będzie pogoda w danym mieście, w ilu stopniach prać bawełnę oraz jaka jest obecnie inflacja w Grecji. Wyszukiwarki internetowe już dawno “odsunęły” encyklopedię na boczny tor i są głównym źródłem wiedzy wielu milionów ludzi. Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem? Czym się różnią? Przybliżamy funkcje najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie.

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa to narzędzie dzięki któremu użytkownicy internetu mogą znaleźć informacje na każdy możliwy interesujący ich temat. Poprzez szeroką gamę algorytmów wyszukiwarki, które ustalają pozycję na której znajduje się dana strona w wynikach wyszukiwania.

Pozycja strony w Google zależy m.in. od: 

  • wartości merytorycznej treści
  • ilości słów kluczowych zawartych w tekście
  • akapitów, nagłówków oraz stylistyki
  • unikalności oraz popularności danego tematu

Tekst, który znajduje się na danej stronie nie może być kopią – wyszukiwarki z góry znajdują plagiat i automatycznie karają takie treści niskim (lub żadnym) miejscem. Content powinien być spójny i przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i robotów.

Google

Potęga wśród wyszukiwarek – z badań sprzed 3 lat wynika, że z Google korzysta ponad 80% użytkowników na świecie, a w przypadku urządzeń mobilnych jest to nawet 90%. Bezapelacyjnie ta wyszukiwarka stwarza największe możliwości zarówno dla użytkowników, jak i firm, które dzięki Google mają duże na szanse na wypozycjonowanie swojej strony.

 

To na właśnie na tej wyszukiwarce toczy się tak naprawdę całe życie internetu. Google jest właścicielem takich narzędzi jak: Gmail, Youtube, Google Moja Firma. To właśnie z jej usług można korzystać także z Dokumentów oraz Arkuszy Google, Map oraz sklepu Google Play. Daje to gigantyczne możliwości w tworzeniu marki w internecie. 

Bing

Została założona przez Microsoft w 2009 roku, następnie została częścią Windows Live, aktualnie funkcjonuje jako samodzielna wyszukiwarka. Największy konkurent firmy z Palo Alto – Bing zajmuje drugie miejsce w rankingu popularności wyszukiwarek internetowych. Ma ona dużo mniejszy udział w rynku (ok 5%), wciąż jednak mocno się rozwija i zdaje się, że znalazła swoją niszę, na której stara się umacniać.

Wyszukiwarka Yahoo

Trzecią co do popularności wyszukiwarką jest amerykańska domena – Yahoo. Kojarzona jest w dużej mierze z pocztą email, która jest jedną z bardziej znanych w internecie. Udział Yahoo w rynku to nieco ponad 1,5%. Choć stara się wciąż utrzymywać w topie wyszukiwarek, jej przestarzały wygląd nie pozwala na wyprzedzenie Binga, a już na pewno nie hegemona Google.

Yandex

Czwarte miejsce na liście zajmuje rosyjska wyszukiwarka – Yandex (w Rosji cieszy się ponad 50% udziałów w rynku). Korzysta z niej około 30 milionów ludności – głównie kraje rosyjskojęzyczne. Wśród państw korzystających z tej wyszukiwarki wskazać można: Turcję, Kazachstan, Białoruś, Azerbejdżan czy Uzbekistan. Wyszukiwarka działa już od 25 lat i podobnie jak inne działa w zakresie poczty elektronicznej, mapy, translatora oraz własnej przeglądarki internetowej.

Inne wyszukiwarki

Nie ma wątpliwości, że Google zdominowało rynek całkowicie i za tą wyszukiwarką nie ma długo, długo nic. Oprócz czterech wspomnianych wyżej, warto wymienić także MSN oraz DuckDuckGo, które mają nieco ponad 1% udziału w obecnym rynku. Nie dają jednak one zbyt dużo możliwości, wciąż jednak starają się wprowadzać nowości, które miałyby usprawnić ich ekspansję na rynku wyszukiwarek.