Komunikacja marki w social media
Współczesne platformy społecznościowe wprowadzają nowe funkcje i zmieniają swoje algorytmy oraz trendy, przez co media społecznościowe również przechodzą ewolucję. Jeszcze kilka lat temu aplikacja Snapchat była znana ze swoich znikających treści – podobnie jak teraz Instagram Stories.
Potencjał komunikacyjny w social media
Jeszcze do niedawna tak duży potencjał funkcji nie był jeszcze zauważalny. Obecnie ponad 500 milionów użytkowników korzysta z tej opcji codziennie na Instagramie. Podobnego typu typu aktualizacje są dostępne na Facebooku oraz Youtube.
To świadczy o tym, jak szybko przejmujemy nowe trendy w mediach społecznościowych. Te szybkie zmiany są zupełnie nowym wyzwaniem dla marek i marketerów mediów społecznościowych. Muszą oni stale sprawdzać istniejące strategie i aktualizować je o nowe treści. Agencje marketingowe powinny nieustannie zwracać uwagę na najnowsze trendy wpływające na przyszłość mediów społecznościowych i rozwijać się zgodnie z nimi. Dzięki temu prowadzenie social media jest o wiele bardziej efektywne.
Jeszcze nie tak dawno media społecznościowe traktowano jako element pomocniczy w budowaniu wizerunku marki. Dziś stały się one jednym z najważniejszych narzędzi dialogu z klientem.
Rozwój social mediów w wyniku digitalizacji
W ciągu ostatniego roku Internet stał się jeszcze ważniejszym elementem życia ludzi, a media społecznościowe, e-commerce, treści przesyłane strumieniowo czy gry wideo zyskały na znaczeniu. Istotnym czynnikiem, który wpłynął na rozwój Internetu jest trwająca pandemia.
Ważnym trendem w zmianach dokonujących się w branży marketingu jest digitalizacja. Obecnie wśród firm wykorzystywane są narzędzia cyfrowe do sprzedaży swoich towarów i usług. Sami konsumenci traktują narzędzia cyfrowe, jako naturalne i wygodne miejsce spotkań z bliższymi lub dalszymi znajomymi, źródło informacji oraz miejsce dokonywania zakupu (np. marketplace).
Obecnie każdy przedsiębiorca powinien przystosować swoje działania do postępującej digitalizacji.
Jak pandemia wpłynęła na sposób komunikacji?
Poprzez globalny kryzys zdrowotny coraz więcej firm zaczęło korzystać z technologii cyfrowych, aby możliwe było zachowanie dystansu społecznego i zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa. Spotkania twarzą w twarz zmieniły się w konferencje na Zoomie, a koncerty w transmisję na żywo.
Sytuacja sprawiła, że użytkownicy social mediów przyzwyczaili się do możliwości interakcji z markami na żywo bez wychodzenia z domu. Ze względu, że sytuacja z pandemią nie ulega zmianie, dlatego też streaming będzie nadal zyskiwał popularność.
W 2021 roku dominującym formatem treści były Instagram Stories. Firmy musiały przyjąć bardziej zorganizowane podejście i zaplanować stories jako format treści do swoich planingów. Co ważne, wykorzystanie wideo jako Stories będzie rosło, ponieważ przewyższają one wartością zdjęcia. Badania wykazują, że aż 67% respondentów potwierdza, że na skutek pandemii firmy zmodyfikowały plan swojej oferty w 2021 roku.
Social media najważniejszym obszarem komunikacji marki
Najistotniejszym czynnikiem według badanych w 2021 roku była odpowiednia komunikacja w mediach społecznościowych. Social media generują dużo ruchu ze względu na różnorodność ich treści oraz liczbę aktywnych użytkowników, co ma znaczący wpływ na interakcję pomiędzy firmą, a potencjalnym klientem.
Współczesny klient wymienia się najcenniejszymi informacjami ze swoimi znajomymi za pomocą mediów społecznościowych, wyraża również opinie oraz komentuje jakość danej firmy. W tym przypadku ważna jest aktywna komunikacja w tego typu kwestiach. Znacząco zwiększy to jakość obsługi klienta i odróżnia od konkurencji.
Z perspektywy firm, media społecznościowe umożliwiają im również dostęp do różnych danych, takich jak wiek obserwujących lub ich pochodzenie. Dzięki takim informacjom mamy
możliwość analizowania opinii i sugestii swoich obserwujących.
Content dopasowany do odbiorców
Obecnie w mediach społecznościowych wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Jednak ważne jest zastosowanie się do pewnych zasad, aby komunikacja była skuteczna. Pierwszą z nich jest odpowiednia treść do odpowiednich mediów społecznościowych. Publikując np. treści, które dotyczą ogłoszenia o pracę należy wykorzystać platformę, która dotyczy stricte tego contentu. Odpowiednio przemyślana strategia angażuje użytkowników do interakcji.
Kolejno w swoich wypowiedziach powinieneś napisać do kogo konkretnie kierujesz ten content, np. gdy jesteś właścicielem biura podróży możesz podzielić się poradą, która dotyczy planowania podróży. Daj swoim klientom szersze spojrzenie na wartości, które promujesz. Z pewnością zostanie to przez nich docenione.
Głównym celem odpowiedniej komunikacji jest uzyskanie pozytywnej interakcji. W tym przypadku powinieneś również zarządzać swoim fanpage lub zlecić to konkretnej agencji marketingowej, która będzie wchodziła w interakcje z klientami, odpowiadała na komentarze, reagowała na nie. Zwróć uwagę swojego rozmówcy indywidualnym podejściem, a więc nie korzystaj kilkukrotnie z tych samych odpowiedzi. Zrozumienie podejścia do klienta w social mediach jest kluczem do sukcesu. Pokaż wyjątkową osobowość swojej marki poprzez wchodzenie w interakcje z klientem.
Obecnie najpopularniejszym sposobem komunikacji na odległość jest Internet. Poprzez media społecznościowe użytkownicy komunikują się w czasie rzeczywistym. Początkowo wdrożenie zmian w Twoich social mediach może być trudne, jednak wszystko jest możliwe.