Konwersja – co to jest i jak ją mierzyć?

Data: 2 listopada, 2021

Konwersja – co to jest i jak ją mierzyć?

Definicja konwersji jest zagadką dla osób, które nigdy nie miały żadnej styczności z pojęciem SEO. Dlatego też, zacznijmy od podstaw, aby zrozumieć resztę. Działania SEO optymalizują strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, w celu osiągnięcia przez daną stronę jak najwyższej pozycji w ograniczonych wynikach wyszukiwania.

 

Ich optymalizacja, to nic innego, jak poszukiwanie najskuteczniejszego pod kątem pozycji danej witryny zestawu rozwiązań dotyczących treści, kodu strony, linków przychodzących oraz innych czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce, w której Ty wpisujesz poszukiwaną frazę. Efektem działań SEO, jest właśnie konwersja.

Konwersja – co to znaczy?

Zostałeś zaproszony na wesele. Potrzebujesz nowego garnituru. Wpisujesz w wyszukiwarkę Google frazę ,,garnitury Białystok”. Jako jednym z pierwszych wyników w wyszukiwarce, wyskakuje Ci sklep X. Klikasz w link, który kieruje Cię do sklepu internetowego.

 

Przeglądasz stronę, spodobał Ci się dany garnitur, postanawiasz go kupić, płacisz i opuszczasz stronę. To jest właśnie konwersja sprzedaży, ponieważ sklep X dzięki pozycjonowaniu stron jest w szczycie wyszukiwania określonej frazy w Google, a co za tym idzie, ma lepsze zasięgi.

Konwersja i jej codzienne oddziaływanie na wyszukiwania

Codziennie wyszukujemy wyszukujemy konkretne frazy w Google, w celu zakupu lub poszerzaniu wiedzy. Zapisujemy się do newsletterów, aby być na bieżąco z nowymi produktami, klikamy w banery reklamowe, ponieważ spodobało nam się to, co zostało zareklamowane. Wysyłamy zapytania do sklepów, kiedy będzie ponownie dostępny dany rozmiar płaszcza, który nam się marzy.

 

Rejestrujemy konta, wypełniamy formularze, dokonujemy zakupu na stronie, która wyświetliła się jako jedna z pierwszych w wynikach wyszukiwania dzięki pozycjonowaniu. Te określone działania, których oczekują właściciele stron internetowych, nazywamy właśnie konwersją.

Wskaźnik konwersji w sklepach – jak go obliczyć?

Wskaźnik konwersji pokazuje liczbę konwersji w przeliczeniu jej na liczbę wszystkich odwiedzin strony. Dzięki niemu możemy sprawdzać efektywność swojej strony internetowej czy sklepu internetowego. Jak go obliczyć?

 

Wskaźnik konwersji = (ilość wykonywanych czynności, które są pożądane na stronie www / ilość unikalnych odwiedzin na stronie) x 100%.

 

Wyjaśniając prościej: jeśli wskaźnik konwersji dla strony, którą w ciągu miesiąca odwiedziło 23 000 osób wynosi 2.4 proc, to oznacza, że 2.4 proc odwiedzających stronę zrealizowało cel konwersji – czyli Ty, gdy dokonałeś zakupu garnituru w sklepie X oraz zapisując się do newslettera przyczyniłeś się do zrealizowania celu marketingowego konwersji.

Marketing konwersji – wyznacz sobie cele!

Konwersja jest źródłem zarobków dla sporej części użytkowników internetu. W zależności, czego oczekujesz od swojej strony internetowej, powinieneś założyć sobie jasny cel, do którego sukcesywnie będziesz dążyć. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, najważniejszym dla Ciebie punktem docelowym będzie dokonanie zakupu przez klienta.

 

Jeśli jesteś specjalistą, który chce sprzedać swoją wiedzę lub masz firmę zarabiającą na pośrednictwie – Twoim celem jest nawiązanie kontaktu z klientem. Jeżeli oferujesz treści, multimedia, grafiki- najważniejsza jest dla Ciebie jak największa liczba odbiorców. Odpowiednio wyznaczony cel konwersji zlikwiduje efekt tzw. ,,pustego ruchu”.

Odpowiednio konwertować – co to oznacza?

Źle dobrane hasła reklamowe są przyczyną niskiej konwersji na stronach. Przykładowo, hasło ,,tanie buty zimowe” lub ,,najlepsze usługi krawieckie” przyciągają masę potencjalnych klientów, którzy odwiedzają tą stronę, jednak po chwili ją opuszczają. Dlaczego to się dzieje?

 

Otóż po odwiedzeniu strony okazuje się, iż buty zimowe są faktycznie tanie, ale są tylko dla małych dzieci, a jakoś usług krawieckich jest naprawdę wysoka, natomiast szyją tylko suknie balowe. To jest właśnie efekt ,,pustego ruchu” nieprzynoszącego żadnych korzyści dla właścicieli stron.

Skuteczne pozycjonowanie = wysoka konwersja.

Jeżeli pozycjonowanie jest odpowiednio wykonane dla określonej strony, zawsze równa się to z podniesieniem wskaźnika konwersji i sukcesem jej właściciela. Zastanawiasz się, jak podnieść konwersję w sklepie nie tylko internetowym, ale i stacjonarnym? Twoim celem jest nawiązanie kontaktu ze strony klienta za pomocą maila, telefonu, formularza kontaktowego – co w konsekwencji i tak doprowadzi do zakupu produktu przez niego.

 

Chcesz, aby większa ilość klientów realizowała cel konwersji? Wyeliminuj ,,pusty” ruch na twojej stronie nieprzynoszący żadnych zysków, odpowiednio dopierając słowa reklamowe, przykładowo ,,tanie buty zimowe dla dzieci” bądź ,,najlepsze usługi krawieckie sukien balowych”.