Lead generation – co to znaczy?
Wszystkie branże działające w przestrzeni internetowej podlegają częściowo określonym regułom rynkowej gry o nabywcę, wskutek której tworzą się przełomowe innowacje, nowe technologie czy modele biznesowe. Wraz z rozwojem technologii oraz generowaniem ogromnej liczby danych dotyczących konsumentów i ich zachowań, na przestrzeni ostatnich lat mieliśmy do czynienia z odświeżonym modelem, dotyczącym generowania leadów przez Internet. Dzięki wykorzystaniu procesów marketingowych i działaniom analitycznym, wpływ internetu na sprzedaż okazała się być przełomowa.
Tego typu zmiany jednak nie są łatwo przyswajalne dla tradycyjnych graczy. Z uwagi na zmieniające się trendy i szybki rozwój, wielu przedsiębiorców nadal bazuje tylko na formie polecenia. Jak się okazuje często niesłusznie. Wraz z rozwojem marketingu internetowego i zautomatyzowanej sprzedaży opartej o zewnętrzne procesy, niektóre firmy działające w branży e-commerce nie potrzebują już nawet działu sprzedaży.
O lead generation
Lead generation jest innym tworem niż pozostałe formy reklamy, ponieważ opiera się on na marketingu bezpośrednim. Marketing ten opisuje się za sprawą ukierunkowanych i mierzalnych metod i działań, które odnoszą się do współczynnika zwrotu z inwestycji (ROI). Jednakże najważniejszą różnicą jest cel, którym w przypadku lead generation jest zmotywowanie odbiorcy do działania i dodanie go do listy potencjalnych klientów dla zespołu sprzedaży w każdej formie jego działalności.
Cokolwiek jest celem marketera, każda akcja wykonana przez użytkownika zostanie zarejestrowana i poddana analizie, a na podstawie zebranych informacji powstanie skuteczna taktyka marketingowa.
Wybór taktyki dotyczącej generowania leadów
Wśród wielu czynników determinujących wybór odpowiedniego zakresu działań należy przede wszystkim wskazać na skrupulatną analizę działalności przedsiębiorstwa, określenia jasnego kierunku działania oraz świadomości działań konkurencji. Pozyskany w ten sposób zasób informacji pozwala na stworzenie indywidualnej bazy potencjalnych klientów.
Lead generation marketing jest uważany za dość czuły punkt reklamy. Każdy wykorzystujący strategię lead generation szuka odpowiedzi na pytanie, jak pobudzić rynek o ugruntowanej świadomości danej marki lub produktu na tyle, by od rozważania zakupu przejść do jego realizacji? Odmienną rzeczą jest sprawienie, by klient miał świadomość zalet danego rozwiązania, a inną przekonanie go do zakupu tego rozwiązania. Właśnie na tym polega cała esencja marketingu internetowego opartego o lead generation.
Kto korzysta z lead generation?
Opracowane przez McKinsey Global Survey badania pokazują, że blisko 83% firm wykorzystuje chociaż jeden rodzaj internetowych taktyk lead generation, jak chociażby kampania e-mailowa, obecność w serwisach ogłoszeniowych czy pozycjonowanie stron internetowych.
Najczęściej wykorzystującymi koncepcję lead generation są firmy, które prowadzą sprzedaż przez stronę lub sklep internetowy lub inną sprzedaż bezpośrednią.