Masz już swoją pierwszą stronę internetową? Zrób te 3 kroki

Data: 5 lutego, 2021

Masz już swoją pierwszą stronę internetową? Zrób te 3 kroki

Masz już swoją pierwszą stronę internetową? Z pewnością chcesz teraz zostać zauważony. Jeśli działasz na własną rękę i chcesz sprawić by inni mogli mogli Cię znaleźć, przejdź przez te 3 kroki, a sprawisz, że Twoja strona internetowa będzie łatwiej dostępna dla użytkowników wyszukiwarki Google.

Dodawanie strony do Google

Załóżmy, że Twoja strona jest wgrana na hosting oraz ma przypisaną domenę. W następnym kroku będziemy chcieli poinformować kalifornijskiego giganta o naszym nowym przedsięwzięciu. Sprawmy więc, by Google zainteresował się nową stroną i zaczął ją indeksować. 

W tym celu konieczne będzie wgranie narzędzi Google, zaczynając od Search Console, przez Tag Managera oraz Analytics, który po zebraniu danych dostarczał będzie nam istotnych raportów, z tego co dzieje się w witrynie. 
Dodać stronę do Google można na kilka sposobów i tylko od Ciebie zależy, który wybierzesz. 

Integrację Search Console ze swoją stroną internetową możesz to zrobić na dwa sposoby.

Połączenie całej domeny
Weryfikacja konta wymaga konfiguracji DNS domeny, jednak wszystkie wersje strony zostają dodane do usługi za jednym razem.

Prześlij wszystkie adresy strony głównej
Jest to częstszy sposób, jeszcze do nie tak dawna jedyna możliwa opcja łączenia się z Search Console.  

Do poprawnej indeksacji Twojej strony musisz uwzględnić wszystkie jej adresy. Google widzi kilka wersji stron internetowych. Jeśli Twoja domena jest zabezpieczona certyfikatem SSL będzie posiadała 4 adresy, jeśli jeszcze nie korzystasz z szyfrowanego połączenia, twoja domena wystąpi pod dwoma wariantami. 

Adresy, które rozróżnia Google:
https://www.interia.pl
https://interia.pl
http://www.interia.pl/
http://interia.pl/

W sieci jest mnóstwo materiałów dotyczących łączenia usług Google ze stroną internetową, więc przejdziemy do kolejnego etapu jakim będzie przedstawienie robotom Google całej struktury naszej strony. Do tego celu posłuży nam mapa strony XML

Jeśli postawiłeś swoją witrynę na WordPressie, wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę Yoast SEO lub podobną, która ma wbudowaną funkcję generowania mapy XML. 

Po przeskanowaniu witryny wtyczka sama stworzy plik sitemap.xml, gdzie zamieszczone będą informacje o wszystkich podstronach w serwisie.

Jeśli nie korzystasz z tego typu wtyczek mapę możesz zawsze wygenerować samemu, przy pomocy specjalnego generatora, który również taki plik stworzy. Twoim zadaniem będzie tylko umieszczenie go w odpowiednim folderze w plikach strony. 

Po co to robimy? Implementując mapę strony pomagamy robotom w szybszej indeksacji. Dzięki mapie są w stanie szybciej przeskakiwać do kolejnych stron. 

Kolejnym zadaniem będzie dodanie mapy strony do pliku robots.txt. Czym jest robots.txt? Ten plik informuje roboty Google, które strony są dla nas ważne i powinny zostać wyświetlane, a które powinny pominąć, ze względu na np. znikomą wartość dla użytkowników. 

Kiedy Google zaindeksuje całą witrynę? Dużo zależy od ilości przesłanych podstron. Zazwyczaj nowe domeny zazwyczaj pojawiają się w kilka dni, duże serwisy mogą potrzebować nawet do kilku tygodni. Do sprawdzenia czy Google już dostrzega naszą stronę można użyć komendy site:twojadomena.pl w wyszukiwarce.  

Reklama w Google za darmo

Czy reklama w Google za darmo jest możliwa? Reklamy Google Ads mają określoną stawkę za każde kliknięcie, natomiast możliwe jest osiąganie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Aby dać sobie szansę na stopniowe podnoszenie pozycji, zacznij od przygotowania treści opisujących dokładnie Twoją działalność. Specjalistyczne teksty mogą być bardziej docenione. 

Zadbaj o merytorykę oraz nasycenie tekstów słowami kluczowymi, na które chciałbyś się wyświetlać. Tak przygotowane treści opublikuj na swojej stronie internetowej. Zadbaj o to by umieścić główne frazy w tytułach i opisach stron.

Możesz wpłynąć na proces podnoszenia pozycji poprzez tworzenie dyskusji w różnych zakątkach Internetu na temat niszy umieszczając linki do swojej strony. 

Sprawdzanie pozycji w Google

Ostatnim punktem będzie obserwacja zachodzących zmian. Śledzenie wyników to bardzo ważna kwestia. To po nich możemy się zorientować na ile korzystne były nasze działania. Dzięki narzędziom, które podłączyliśmy na początku dowiemy się na ile angażujące były publikowane treści i jak przełożyło się to na pozyskanie nowych użytkowników. 

W Google Search Console możesz sprawdzić z jakich zapytań i do jakich stron trafiali użytkownicy. Czy są tam słowa kluczowe, które wybrałeś? Tworzenie nowych wpisów blogowych przyczyni się do zwiększenia widoczności na nowe frazy. Zauważając coraz większy ruch z takich stron możesz określić jak efektywne są twoje działania.

Wykres skuteczności klienta Prograffing

Przydatne są również raporty z Google Analytics, gdzie możesz dowiedzieć się więcej o użytkownikach odwiedzających stronę. Skutkiem wzrostu pozycji będzie większy ruch na stronie, co przekłada się na zainteresowanie Twoimi usługami.