Metoda odwróconej piramidy – sposób na pisanie artykułów

Kategoria: Biznes i Marketing

Data: 22 czerwca, 2021

Metoda odwróconej piramidy – sposób na pisanie artykułów

Metoda odwróconej piramidy jest podstawową metodą dziennikarstwa. Najważniejsze informacje znajdują się na początku artykułu, natomiast inne treści z nim związane przedstawione są w kolejności malejącej ważności. Internauci zazwyczaj czytają mało uważnie i niecierpliwie. Chcą odnaleźć w tekście konkretne informacje, które są łatwe do zlokalizowania i szybkiego przyswojenia. Dlatego dobrym sposobem na napisanie tekstu, który jest odpowiednio czytelny i zoptymalizowany jest właśnie zasada odwróconej piramidy. 

Pisanie wiadomości w stylu odwróconej piramidy

Przykład pisania w stylu odwróconej piramidy można zobaczyć między innymi w gazetach. Na pierwszym planie przedstawione są najważniejsze informacje: „kiedy, gdzie, jak, kto, co”. W nagłówkach ukazane są krótkie i najbardziej istotne opisy wiadomości. Taki układ treści pomaga czytelnikom dostrzec główny przekaz artykułu. Metoda odwróconej piramidy jest przeciwieństwem ogólnego sposobu pisania, dlatego nazwano ją właśnie „odwróconą piramidą”. 

Przykładem tradycyjnego układu treści jest styl akademicki, kiedy to szczegóły prowadzą do wniosku. Czytelnik dowiaduje się najważniejszych informacji dopiero po ukończeniu całej lektury. Natomiast osoba czytająca artykuł w trybie natychmiastowym otrzymuje kluczowe treści. Metoda odwróconej piramidy jest dobrym rozwiązaniem, gdy w artykułach wymagana jest stała ilość słów. Tekst zostaje skrócony do odpowiedniej długości, więc nie ma obawy, że istotne szczegóły nie zostaną ukazane, nawet w przypadku krótkiego artykułu. 

Metoda odwróconej piramidy – przydatna dla SEO

Metoda odwróconej piramidy pozwala odbiorcom ocenić, czy dany artykuł będzie dla nich przydatny, czy też nie. Zainteresowanie i zaangażowanie czytelników ma istotny wpływ na  zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach – odpowiednio napisany tekst umożliwi wypozycjonowanie stronę. Artykuł powinien mieć nie tylko wysoką pozycję w Google, ale również skutecznie trafić do odbiorców i zachęcić ich do interakcji na stronie. Aby poprawić SEO swojej witryny, warto jest skorzystać z 5 punktów metody odwróconej piramidy. 

1. Po pierwsze uwzględnij słowa kluczowe dotyczące tematu w tytule oraz akapicie początkowym. Dzięki temu odbiorcy będą mogli zidentyfikować niszę Twojego artykułu. 

2. Po drugie stwórz taki tytuł, który będzie najlepiej opisywał korzyści, jakie czytelnicy odniosą po przeczytaniu artykułu. 

3. Po trzecie krótko opisz czytelnikom, co jeszcze będą mogli znaleźć w artykule.

4. Po czwarte informacje umieszczaj według malejącej kolejności ich ważności. Dzięki takiej metodzie czytelnicy nie przegapią istotnych informacji, nawet kiedy przestaną czytać. 

5. Po piąte zachęć odbiorców do zgłębiania treści – prezentuj powoli ekscytujące szczegóły. 

Metoda odwróconej piramidy jest świetnym rozwiązaniem dla użytkowników sieci, ponieważ ludzie inwestują swój czas w czytanie artykułu tylko wtedy, gdy mają pewność, że znajdą sposób na rozwiązanie ich problemów.