O optymalizacji SEO z listą kontrolną
Poznając odpowiedź rynku na usługi pozycjonowania doszliśmy do wniosku, że warto po raz kolejny opowiedzieć o różnicy między SEO, a pozycjonowaniem witryn internetowych. Zrobimy to jednak w sposób, który nie będzie wyjaśniał szczegółów, ale raczej wskaże to, co należy zrobić, by skutecznie rywalizować o wysokie pozycje z innymi stronami w swojej niszy.
Krótkie podsumowanie najważniejszych czynników rankingowych SEO
Algorytm wyszukiwania Google w dużej mierze opiera się na sztucznej inteligencji – a dokładniej na „głębokim uczeniu”.
Moduł zajmujący się sztuczną inteligencją w wyszukiwarce Google o nazwie RankBrain jest blisko powiązany z innymi modułami algorytmów, takimi jak Panda czy Pingwin i tak jak one, wbudowany jest w podstawowy algorytm wyszukiwania.
Warto pamiętać, że sztuczna inteligencja uczy się od prawdziwych użytkowników korzystających z wyszukiwarki i wchodzących w interakcję z milionami różnych witryn.
Ponieważ Google ma możliwość masowego i anonimowego śledzenia użytkowników, algorytm ten staje się z dnia na dzień coraz bardziej skuteczny.
Jak wygląda jakość twojej strony w oczach Google?
Głównym czynnikiem wpływającym na ranking witryn, jak nietrudno zgadnąć – jest jej jakość.
Każda strona internetowa odwiedzona przez roboty Google, ma przypisany pewien wynik jakości. Wskaźnik ten opiera się na ogólnej ocenie Twojej strony.
Skutkiem działania pozycjonera i lepszego wyniku będzie najskuteczniejsze pozycjonowanie stron.
Należy pamiętać, że sztuczna inteligencja Google śledzi rzeczywiste zachowanie użytkownika i wykorzystuje to jako sygnał jakościowy – staramy się więc uniknąć scenariusza, w którym użytkownik odwiedza stronę, a następnie klika przycisk Wstecz, który skutecznie przenosi go z powrotem do Google w celu kontynuowania wyszukiwania. Taki przypadek oznacza, że użytkownicy nie znaleźli informacji, których szukali w naszej witrynie.
Wszystkie elementy, wymienione poniżej, przyczyniają się do lepszego wyniku jakościowego, ułatwiając nawigację i zwiększając zaangażowanie internautów.
Zanim wymienię wszystkie konkretne elementy, oto podsumowanie tego, co dział Google AI próbuje zmierzyć jako wynik jakości.
Treść na stronie
Jak twoja treść na stronie radzi sobie zestawiona z treścią konkurencji? Zobacz czy występuje jej duplikacja i zastanów się czy wystarczająco odpowiadasz na zapytania użytkowników.
Wskaźniki użytkowników w wynikach wyszukiwania
Jaki jest współczynnik klikalności Twojej strony, na danej pozycji w SERPach, w porównaniu z innymi witrynami?
Wskaźniki użytkowników na stronie
Jak zachowują się użytkownicy wchodzący w interakcje z twoją stroną internetową? Przeanalizuj jaki jest ich średni czas spędzony na stronie, współczynniki odrzuceń. Dowiedz się czy użytkownik dostał to czego oczekiwał wybierając Twoją stronę spośród innych.
Wskaźniki ruchu
Jaką część rzeczywistego ruchu stanowią odwiedzenia z linków zewnętrznych, w tym z mediów społecznościowych?
Wskaźniki budowania linków
Jaka jest jakość Twoich linków przychodzących? Jakie jest ich znaczenie? Czy wyglądają naturalnie? Jakie są ich parametry techniczne?
Są to jedne z najważniejszych czynników zajmujących najwyższe pozycje w rankingu – należy jednak pamiętać, że każda nisza ma swój własny zestaw wzorców i wartości odniesienia dla każdego z tych czynników.
Przejdźmy teraz krok po kroku do listy kontrolnej elementów, które podlegają dokładnej kontroli audytu SEO.
Kluczowe współczynniki SEO
Są to czynniki, które należy sprawdzić na samym początku. Przydatne będą również podczas głębszego zagłębiania się w inne elementy.
Wiek domeny
Witryny, które zostały zarejestrowane wcześniej, mają wyższy wiek domeny. Te strony, które znacznie się postarzały, mają bardziej ugruntowane zaufanie w oczach Google, jednak wtedy i tylko wtedy gdy wszystkie inne wskaźniki witryny – w tym na stronie i poza nią, są prawidłowe i nie zostały zaspamowane ani nie zawierają podejrzanych linków zewnętrznych.
Zaspamowana domena jest brana pod filtr i jest bezużyteczna z punktu widzenia SEO.
Ponadto porzucona domena traci swój wiek po ponownej rejestracji. Rejestrując ją po upadku, można pozyskać moc z linków zwrotnych, ale straci się jednocześnie status zaufania do wieku.
Robots.txt
Jak dobrze zorganizowany jest plik robots.txt? Czy wyklucza omyłkowe indeksowanie ważnych stron i czy wyklucza zbędne strony, które mogą posiadać zduplikowaną treść jak np. tagi czy kategorie?
.htaccess
Plik .htaccess informuje serwer, co zrobić, gdy przeglądarka uzyskuje dostęp do witryny. Możesz określić, czy dane adresy URL w Twojej witrynie powinny być przekształcane na inne struktury adresów URL za pomocą złożonych lub prostych poleceń, które wykonują mapowanie.
W .htaccess można także zablokować określone pliki lub foldery za pomocą haseł dla publiczności lub niektórych botów. Daje to wiele możliwości jak na przykład ukrycie przed konkurencją własnych sieci stron linkujących.
Mapa witryny
Mapa witryny musi być odpowiednio zaplanowana i skonstruowana. Mapa witryny informuje bota Google, do których stron ma się dostać i w jaki sposób. Dzięki mapie można również wskazać, które strony nie muszą być indeksowane lub nie są ważne.
Witryna w indeksie Google
Sprawdzenie, czy cała witryna jest poprawnie zaindeksowana, jest fundamentalne. Warto to dokładnie zbadać w Search Console. Do prostego sprawdzenia, czy strona znajduje się w indeksie Google, można wykorzystać polecenie “site:” w wyszukiwarce.
site: domena.pl
Jeśli witryna nie pojawia się jako pierwszy wynik, oznacza to, że nie jest indeksowana i może być ręcznie ukarana przez Google i tym samym usunięta z indeksu.
Wyszukiwanie kanoniczne
Czy wersje strony z przedrostkiem www i bez www prowadzą do tej samej lokalizacji?
Warto również sprawdzić, czy strona pojawia się jako http lub https i czy występuje problem z przekierowaniem na zabezpieczoną wersję.
Przyjazne adresy URL
Czy podstawowa struktura adresu URL jest wolna od parametrów URL takich jak np.
postId=50325 ?
Właściwa implementacja struktury linków bezpośrednich jest ważna, ponieważ dzięki niej Google może zrozumieć przeznaczenie stron, a także tytuł i powiązane słowa kluczowe
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL jest absolutną koniecznością. Nawet jeśli nie dajesz odwiedzającym loginu, aby mogli uzyskać dostęp do określonych obszarów Twojej witryny – uzyskanie SSL jest teraz niezbędne i pomaga zwiększyć zaufanie, co przekłada się na uzyskaniu wyższej pozycji w rankingu. W przypadku sklepów internetowych i innych stron udostępniających obszary logowania – jest to absolutnie konieczne, w przeciwnym razie użytkownicy Chrome zobaczą „czerwony ekran”, gdy będą starali się wejść na Twoją stronę internetową.