Outro w filmach na YouTube – Dlaczego go potrzebujesz?

Kategoria: Filmy reklamowe

Data: 22 stycznia, 2022

Outro w filmach na YouTube – Dlaczego go potrzebujesz?

Początki jednej z najpopularniejszych platform w Internecie sięgają 2005 roku. Trójka założycieli, Jawed Karim, Chad Hurley oraz Steve Chen po odejściu z firmy PayPal postanowili razem zrobić coś wielkiego – YouTube. Pierwszym filmem opublikowanym w serwisie był materiał jednego z założycieli o tytule “Me at the zoo”.

 

To nagranie dało początek amerykańskiemu gigantowi.
YouTube, oprócz dostarczania rozrywki może okazać się doskonałym narzędziem marketingowym.

 

Dowiedz się jak wykorzystać go skutecznie.

Autopromocja idealna, czyli kanał na YouTube

Kanał w serwisie YouTube jest niezwykle popularną formą zaistnienia w sieci. Pojawienie się TikToka na arenie Social Media narobiło wiele zamieszania. Niemniej jednak, YouTube wciąż utrzymuje swoją silną pozycję. Zdecydowaną przewagę daje mu możliwość tworzenia długich, trwających nawet kilka godzin, filmów reklamowych czy innych.

 

Mimo iż wciąż mówi się o tym, że krótkie formy skradły serca użytkowników sieci, dłuższe produkcie wciąż cieszą się zainteresowaniem. Zdecydowany wpływ na to miała popularyzacja podcastów, które są niejednokrotnie wielogodzinnymi rozmowami na różne tematy. Ogromnym powodzeniem cieszą się również kanały oferujące daily vlogi lub takie, poruszające tematy stricte branżowe.

 

Profili youtuberów jest wiele, tak samo jak wiele jest grup wiekowych śledzących tę platformę. Tworzenie angażujących treści oraz regularne ich udostępnianie z pewnością mogą doprowadzić do osiągnięcia na tej platformie nie lada sukcesu. Projekt logo czy też ciekawe intro kanału dają wiele radości i satysfakcji początkującym twórcom. Jest jednak pewna bardzo istotna rzecz, o której zapominają. Mianowicie, jest nią outro.

Intro i outro muszą iść w parze

Aktualnie, filmy udostępnione na platformie YouTube można liczyć w miliardach. To dość spora konkurencja. Jasnym jest, że Twoje filmy na tej stronie nie będą konkurować z nimi wszystkimi. W zależności od tego, w jakim języku postanowisz nagrywać, jaką tematykę zechcesz poruszać oraz do jakiej grupy wiekowej wolałbyś docierać, zakres Twojej widowni będzie się zmniejszać.

 

To, że nie dotrzesz do wszystkich widzów na świecie nie jest jednak powodem, aby nie zadbać o doskonałą jakość Twoich filmów. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jednym z pierwszych elementów video, o jakim myślą początkujący twórcy, jest intro. Jest to czołówka, zawierająca elementy graficzne i dźwiękowe, które przedstawiają tematykę kanału oraz wprowadzają widza w świat twórcy. Outro jest natomiast taką samą formą, jednakże występującą na końcu filmu.

 

Z racji tego, że outro jest elementem kończącym video, jego inną nazwą jest end screen. Długość tego fragmentu trwa zazwyczaj od 5 do 10 sekund. Mimo że pojawia się on na zakończenie głównego tematu filmu, jego obecność nie jest bez znaczenia. Jest to element, który sprawia, że wszystkie elementy video stają się spójną całością. Zastosowanie ekranu końcowego spowoduje, że film o wiele bardziej zapadnie w pamięć Twoim widzom. Nie odniosą oni również wrażenia, że materiał urwał się w pewnym momencie.

Dlaczego outro to coś, czego potrzebujesz?

Jeżeli posiadasz kanał firmowy na YouTube, w szczególności powinieneś zadbać o to, aby profesjonalnie prezentować się w sieci. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych sprawia, że stają się one interaktywną wizytówką Twojej marki w Internecie. Dzięki temu klienci mogą lepiej poznać Ciebie, Twoją firmę oraz branżę w której funkcjonujesz. Spójny profil, posiadający intro, outro, ciekawe logo i grafikę w tle kanału, przyciągnie uwagę widzów, którzy w przyszłości mogą stać się Twoimi klientami.

 

Niezależnie od tego, czy kreujesz markę osobistą, czy też tworzysz kanał reprezentujący całą firmę nie powinieneś zapominać o spójności. Dodatkowo, outro może posłużyć Ci jako miejsce, w którym wypromujesz swoje inne produkcje. Umiejscowienie odnośników na zakończenie filmu ułatwi widzom zapoznanie się z Twoimi innymi materiałami, które będą dla nich wartością dodaną, a Tobie przyniosą więcej wyświetleń.

Przekieruj widzów na media społecznościowe!

Umieszczenie end screenu może posłużyć nie tylko do zakotwiczenia linku do innych filmów znajdujących się na Twoim kanale, ale również do Twoich mediów społecznościowych oraz strony. Publikując treści na youtubowym profilu nie musisz ograniczać się jedynie to sztywnych tematów branżowych. Często zdarza się, że takie materiały nie przykuwają wystarczającej uwagi widzów. Zastanów się, jakie treści zaciekawią oglądających.

 

Linkowanie Twoich mediów społecznościowych w końcowej części filmu dodatkowo zachęci Twoich widzów do śledzenia Twoich profili na Facebooku czy Instagramie. Youtubowe outro może być również doskonałym odnośnikiem na Twoją stronę internetową lub sklep. Jest to dobre miejsce, aby umieścić takie linki. Teoretycznie, możesz usytuować je w zakładce z informacjami, jednak nie jest to miejsce, które jest często odwiedzana przez widzów.

Stwórz swoje własne, kreatywne outro!

Jak zrobić ciekawe outro? Wbrew pozorom, aby stworzyć proste, jednakże ciekawe outro nie potrzebujesz wielu skomplikowanych narzędzi. Nie musisz być profesjonalistą, aby wykreować end screen, który przyciągnie widzów na Twoją stronę internetową. Przykładów należy szukać w prawdziwym życiu – większość youtuberów swoją przygodę z tym serwisem rozpoczęło z pasji i wcale nie posiada zaawansowanych umiejętności graficznych.

 

W jaki sposób może powstać Twoje outro? Aby je wykonać możesz posłużyć się narzędziami znajdującymi się w Internecie. Dostępnych jest wiele kreatorów, które ułatwią Ci pracę nad end screenem. Renderforest, Visme oraz Snappa są kreatorami oferującym gotowe szablony ekranów końcowych. Jeżeli chcesz puścić wodzę fantazji i pobawić się swoją kreatywnością możesz skorzystać również z Canvy, która daje wiele możliwości.

Outro na YouTube – jak dodać ekran końcowy do filmu?

Jak wspomnieliśmy we wcześniejszej części artykułu, outro na YouTube odgrywa bardzo ważną rolę w końcowym odbiorze Twojego filmu. Z tego względu, pod żadnym pozorem nie powinieneś z niego rezygnować! Jeśli chcesz dodać end screen do ostatnich 5-20 sekund swojego video, możesz to zrobić, wykorzystując do tego celu YouTube Studio. Pamiętaj jednak, żeby podczas montażu swojej produkcji, wygospodarować ten czas, np. dodając tło lub blurując after scenę. 

 

Logiczne jest, że Twój film musi trwać minimum 25 sekund, aby dodać na nim outro. Ponadto, inne elementy, które również możesz umieścić na filmie (np. zwiastuny kart oraz znaki wodne) nie są wyświetlane na end screenie. Jak za pomocą kilku prostych kroków stworzyć ekran końcowy na filmie?

 

Pierwszą czynnością, jaką musisz wykonać, jest zalogowanie się do YouTube Studio. Z menu, znajdującego się po lewej stronie, wybierz zakładkę “Treści”. Następnie wybierz film, który chcesz poddać edycji. Odnajdź zakładkę “Edytor”, wybierz “Ekrany końcowe” oraz zaznacz elementy, które chcesz umieścić w outro. Tworząc end screen, możesz wybrać opcję:

 

  • Zastosuj szablon, składającą się grupy elementów, jakie możesz umieścić w outro,
  • Film, dającą możliwość ukazania Twojej powiązanej produkcji, 
  • Playlista, czyli wyświetlenie zbioru podobnych filmów znajdujących się na playliście Twojego kanału,
  • Subskrybuj, czyli call to action zachęcające do śledzenia Twoich treści, 
  • Kanał, czyli polecenie innego kanału na YouTube,
  • Link do zewnętrznej strony (taką opcję mogą zastosować użytkownicy należący do programu partnerskiego YouTube), 
  • Produkty, czyli możliwość dodania elementów oferty (opcja ta jest szczególnie przydatna w przypadku sprzedawców internetowych).

 

Taki sposób Tworzenia outro jest niezwykle prosty. Edytując film, masz również możliwość usuwania elementów znajdujących się na ekranie końcowym, zmiany czasu wyświetlania poszczególnych komponentów outro oraz ich dowolnego zmieniania położenia. YouTube Studio daje również możliwość podglądu ekranu końcowego przed aktualizacją filmu.