Powody, dla których Twoje wizualizacje 3D wyglądają sztucznie

Kategoria: Wizualizacje 3D

Data: 7 września, 2022

Powody, dla których Twoje wizualizacje 3D wyglądają sztucznie

Nawet najlepsze oprogramowanie nie pomoże Ci stworzyć realnie wyglądających wizualizacji 3D, jeżeli nie będziesz przestrzegał podstawowych zasad dotyczących modelowania. Jeżeli zastanawiasz się, co zrobić, aby Twoje projekty nie wyglądały sztucznie, zapoznaj się z naszym artykułem i wznieś swoje wizualizacje 3D na wyższy poziom!

Fotorealistyczne wizualizacje 3D

Każda osoba ucząca się tworzenia wizualizacji 3D, na samym początku swojej drogi popełnia pewne błędy, które sprawiają, że projekty nie wyglądają do końca realistycznie. Niemniej jeżeli posiadasz już doświadczenie w tej dziedzinie, a Twoje wizualizacje 3D, wciąż wyglądają jak wirtualne obrazy, oznacza to, że prawdopodobnie nie przestrzegasz którejś z podstawowych zasad modelowania. Ten poradnik pomoże Ci zlokalizować Twoje błędy oraz popracować nad ich poprawą. 

Krok pierwszy: popracuj nad ostrymi krawędziami

Jednym z podstawowych błędów, jakie popełniają niektórzy projektanci 3D, jest dążenie do przesadnej perfekcji podczas modelowania. W rzeczywistym świecie obiekty nie są matematycznie doskonałe. Kiedy wykonujemy fotografię bryły geometrycznej, możemy zauważyć, że jej krawędzie nie są idealnie ostre. Tę samą zasadę powinniśmy więc zastosować podczas modelowania. 

 

PZZ tortowa render
Poprawnie wykonana, fotorealistyczna wizualizacja 3D

 

Graficy do tworzenia wizualizacji 3D często wykorzystują program AutoCAD. Nierzadko możemy zauważyć, że w ich projektach brakuje zaokrągleń i promieni. Duża część silników renderujących ma funkcję, która automatycznie zaokrągla krawędzie podczas renderowania, dzięki czemu projekty stają się o wiele bardziej realistyczne. Jednym ze sposobów urzeczywistniania projektów jest dodawanie delikatnych uszkodzeń na krawędziach. 

Krok drugi: Zwróć uwagę na cienie

Każdy twórca wizualizacji 3D wie o tym, że obiekty znajdujące się na projekcie rzucają cienie. Często zdarza się jednak, że nie stosują oni odpowiedniego rodzaju cienia do danego przedmiotu.

 

Obecnie dostępnych jest wiele rodzajów oświetleń, których graficy komputerowi używają do tworzenia realistycznie wyglądających wizualizacji 3D. W przypadku projektów renderowanych na silnikach opartych na prawach fizyki (ang. Physically Based Rendering, PBR) często uzyskuje się lepsze efekty niż w przypadku tych, renderowanych na silnikach w czasie rzeczywistym. Nie jest to jednak regułą, a zależy w dużej mierze od ograniczeń technicznych grafików. 

 

Oprócz zbyt ostrych krawędzi obiektów często popełnianym błędem jest niestosowanie gradientu oraz zmian tonu cienia w projekcie. W prawdziwym świecie niezwykle rzadko zdarza się, że cienie są ostre. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że spotkanie ich jest niemal niemożliwe. 

 

Im dalej od obiektu znajduje się źródło światła, tym miększy jest cień, który rzuca. Ponadto, kiedy cień oddala się od przedmiotu, jest częściowo oświetlony przez inne strumienie światła, co wpływa na kolor i intensywność cienia. Jeżeli chcesz, aby cienie na Twojej wizualizacji 3D wyglądały realistycznie, powinieneś zastosować kilka prostych trików. 

Unikaj tych źródeł światła

Są pewne źródła światła, których dobrze, abyś unikał, lub stosował bardzo ostrożnie, jeżeli chcesz, aby Twoje wizualizacje 3D wyglądały realistycznie.

 

  • Światło punktowe / światła omni – emitują światło we wszystkich kierunkach, przez co mają potencjał do tworzenia nierealistycznych cieni.   

 

  • Światło otoczenia – to źródło światła wpływa na efekt wizualny zniesienia ciemnych i średnich tonów obrazu. Jego zamierzonym celem jest sprawienie, aby wokół sceny odbijało się więcej światła. Przez taki rodzaj oświetlenia projekt sprawia wrażenie nienasyconego kolorystycznie. Lepiej jest zwiększyć liczbę globalnych odbić oświetlenia lub dodać więcej świateł do sceny.

 

Stwórz realistyczne oświetlenie

Stosując te rodzaje oświetlenia, Twoje projekty będą prezentowały się tak, jakby naprawdę istniały w rzeczywistym świecie. 

 

  • Oświetlenie obszarowe – jest to źródło światła, które tak jak okno czy softbox w prawdziwym świecie tworzą realistycznie wyglądające, miękkie krawędzie i cienie. Często są też widoczne na powierzchniach, odbijających światło, co nadaje naturalny efekt wizualizacji 3D.

 

  • Dome Lights / Skylights – jest to symulacja dużego źródła światła, jakim jest, np. niebo. Takie globalne źródło światła ułatwia stworzenie realistycznych warunków oświetleniowych. Daje możliwość ustawienia cieni w dowolnym kierunku, co jest doskonałą metodą na początku przygody grafików, tworzących wizualizacje 3D.

Krok trzeci: Dodaj szczyptę nieładu

Nie tylko idealnie ostre krawędzie i ostre cienie są wrogami fotorealistycznych wizualizacji 3D. Problemem mogą okazać się “płaskie” powierzchnie, które pozbawione są jakichkolwiek niedoskonałości, chropowatości czy pofałdowań. 

 

Nawet powierzchnie, które wydają się na pozór idealne, mają swoją fakturę, którą powinniśmy zachować, tworząc wizualizację 3D. Jeżeli chcesz uzyskać naturalnie wyglądający efekt, postaw na różnorodność struktur. 

 

Szumy w wizualizacji 3D nie sprawią, że będzie wyglądała ona nieestetycznie. Wręcz przeciwnie – nadadzą projektowi realizmu, dzięki czemu osiągniesz imponujący, aczkolwiek naturalny efekt.

Krok czwarty: Skup się na ogniskowej

Każdy projektant 3D powinien mieć podstawową wiedzę na temat zasad kompozycji i ogniskowej. Tworząc w pełni wirtualny projekt, łatwo jest przesadzić z idealnie wyglądającym kadrem. W prawdziwym świecie nawet najstaranniej wykonane ujęcie nie będzie perfekcyjne. 

powody-dla-ktorych-twoje-wizualizacje-3d-wygladaja-sztucznie
Proces tworzenia wizualizacji 3D

 

Jeżeli więc chcesz, aby Twoja wizualizacja wyglądała realistycznie, warto uwzględnić pewnego rodzaju zniekształcenia czy też różnice w głębi ostrości. Jeżeli masz problemy z wyobrażeniem jak zaprojektować realistycznie wyglądającą scenę, spróbuj popracować z aparatem i zacząć tworzyć kompozycję z pomocą prawdziwego obiektywu. 

Krok piąty: Nadaj fotorealistyczny efekt

Kolejnym przeciwdziałaniem iście matematycznej perfekcji jest dodawanie ziarna do naszych wizualizacji. Programy do projektów 3D domyślnie go nie wytwarzają. Jeśli więc chcesz, aby Twoja wizualizacja sprawiała fotorealistyczne wrażenie, musisz zadbać o ten efekt we własnym zakresie.

 

Istnieją dwa główne źródła ziarna, które można dodać do projektów w postprodukcji. Jeden z nich możesz wygenerować w programach takich jak Photoshop lub Nuke. Zaletą tego rozwiązania jest elastyczność, możliwość swobodnej regulacji, a także opcja dostrojenia na podstawie kanałów RGB. Inną opcją jest nakładka z ziarnem.

Zrezygnuj z perfekcji

Jak prawdopodobnie zdążyłeś zauważyć wizualizacje 3D, mimo że mogą idealnie odwzorowywać rzeczywistość, nie powinny być nieskazitelne. Prawdziwy świat nie jest bowiem idealny, a elementy w nim zawarte często odbiegają od perfekcji.