Real Time Marketing – poradnik

Data: 18 lipca, 2024

Real Time Marketing – poradnik

Niemal każdy, kto kiedykolwiek publikował coś w internecie chciał, aby jego treść stała się viralem. Doskonałym sposobem na osiągnięcie tego celu jest „podpięcie się” pod aktualny trend przekuwając to na sukces finalnej kreacji. Takie działania to nic innego jak korzystanie z narzędzia, jakim jest Real Time Marketing (RTM) – właśnie o tym przeczytacie w poniższym artykule.

Zacznijmy od początku – co składa się na RTM?

  1. Szybkie reagowanie. Aby zbudować treść wpisującą w definicję tego narzędzia, trzeba przede wszystkim złapać trend w jego „zalążku”. Wymaga to od zespołu wnikliwego obserwowania źródeł kultury, bieżących wydarzeń czy dyskusji. Jest to wyzwanie wymagające solidnego przygotowania, dlatego szczególnie jest ważne oznaczenie stron czy też portali, które będą barometrami dla takich treści.
  2. Autentyczność i wyczucie. Zachowajmy zimną krew i nie wykorzystujmy każdego popularnego formatu. Najważniejsze jest tutaj zrozumienie kontekstu i tego jak funkcjonuje grupa docelowa, którą obsługujemy. Doskonałym przykładem jest Gen Z, które z dużym prawdopodobieństwem nie zrozumie nawiązań kulturowych naturalnych dla ich rodziców.
  3. Kreatywność. Pamiętajmy o tym, że nie tylko my chcemy skorzystać z zainteresowania danym tematem. Dostosowanie trendu do charakteru promowanej marki wyróżni publikację na tle setek innych. Kluczem do sukcesu jest osadzenie trendu w kontekście realizowanej działalności tak aby uwypuklić charakterystyczne dla organizacji cechy.

Na czym polega skuteczna implementacja RTM

  1. Zbudowanie zespołu. To pierwszy i niemal najważniejszy krok. Zespół lub persona zajmująca się Social Media oraz takimi publikacjami musi je dogłębnie rozumieć. Takie kompetencje można nabyć jednak są osoby, które mają do tego naturalne predyspozycje. „Wyczucie” może znacząco skrócić czas procesowania kreacji co w tym przypadku determinuje jej finalny sukces.
  2. Strategia i wytyczne. Mając zespół przechodzimy do strategii działań. Początkowo może się wydawać, że w tym przypadku nie sposób ich „zaplanować”. Jednak praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Mowa tutaj o stworzeniu wytycznych w ich szerokim ujęciu. Mogą to być „statementy”, kierujące kreatywność i procesowanie na właściwe tory. Warto oznaczyć tematy, których nie poruszamy lub te, które są szczególnie pożądane. Nie mając czasu na feedback ważne jest, aby takie zasoby były jednoznaczne, tak aby zabezpieczyć elementy newralgiczne z punktu widzenia organizacji. Oczywiście, wiąże się to z przekazaniem dużej odpowiedzialności co wymaga odpowiednich kompetencji i dojrzałości w zarządzaniu.
  3. Adaptacja. Każdy współczesny trend może ewoluować w niespodziewanych kierunkach dlatego bardzo ważne jest to, aby weryfikować czy charakter kreacji nadal wpisuje się w zakładaną tematykę. Może się okazać, że zmiany, które zaszły na rynku wymagają kompletnej zmiany strategii w tym obszarze. Dlatego tak ważne jest to, aby rozumieć „w którą stronę zmierza fala” i jak można na nią zareagować.

Przykłady

Coca-Cola. W tej kampanii amerykański gigant rzuca wielkie hasło „To magia, gdy świat się jednoczy”. Zapowiadane są w ten sposób nadchodzące Igrzyska Olimpijskie w Paryżu tym samym łącząc producenta z obiektywnie pozytywnym wydarzeniem. Działa to na jednoznacznie na korzyść firmy, wokół której w ostatnich latach narosło wiele kontrowersji w tym tych natury moralnej czy etycznej.

Samsung. „Prywatny jet, którego możesz używać w salonie”. Przed koncertami Taylor Swift Koreańczycy postanowili w wyjątkowy sposób wypromować swoje odkurzacze. Firma pokazała, że jest bliższa odbiorcom nawiązując do niedawnych wydarzeń związanych z greenwashingiem wśród gwiazd światowego formatu. Firma w przemyślany sposób przeanalizowała charakter obsługiwanej grupy docelowej, a są to w przeważającej większości osoby młode, doceniające kreacje oparte na świadomym poczuciu humoru. Finalnie, wyprodukowano treści docierające do TG z zachowaniem wyczucia „dobrego smaku”.

Podlaskie Zakłady Zbożowe S.A. Wielkie wydarzenia sportowe, niemal tradycyjnie, skupiają na sobie uwagę wielu kibiców oraz osób, które na co dzień nie interesują się sportem. Marka PZZ S.A. postanowiła przy tej okazji skorzystać z plastyczności swojego brand hero, czyli Tortka. Euro 2024 dla wielu Polaków jest jednym z najmniej interesujących turniejów ostatnich lat jednak w kreacji odwołano się do nieco innych wartości. Pokazano, jak ważna jest solidarność i wsparcie reprezentacji nawet w tak niesprzyjających okolicznościach sportowych. „Każda chwila wspólnego oglądania meczu będzie wyjątkowa, bo po prostu warto być razem…”, trudno się z tym nie zgodzić! Trzymamy kciuki za naszych!

Trzymamy kciuki za naszych!

 

Dlaczego RTM jest tak efektywny

Zwiększone zaangażowanie odbiorców. Materiały produkowane na bieżąco, odnoszące się do aktualnych wydarzeń lub trendów, generują znacznie większe zaangażowanie. To właśnie dzięki temu użytkownicy są bardziej skłonni do interakcji z postami, które są im bliższe. Jest to oddziaływanie na niezwykle głębokim budowaniu postrzegania marki, co prowadzi do silniejszej relacji z organizacją w przyszłości.

Wzmacnianie wizerunku marki. Pokazanie tego, że organizacja jest częścią większej społeczności i reagując na jej potrzeby jest niemal świętym Graalem każdego marketera. To właśnie RTMy skutecznie prowadzą do osiągnięcia tego celu w sposób trudny do realizacji przy użyciu innych środków. Należy jednak nieustannie być wyczulonym na „autentyczność” treści, to właśnie ten element odpowiada za wysoką konwersję kampanii. Ekwiwalent kosztów konwencjonalnych działań wizerunkowych jest niemal zawsze kilkunastokrotnie większy od kosztów kampanii RTM. Argumenty ekonomiczne są tymi, z którymi najtrudniej wchodzić w polemikę.

Podsumowanie

Real Time Marketing to potężne narzędzie, które gdy jest dobrze zaplanowane i wykonane, może znacznie zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Poprawia ono wizerunek marki i długofalowo zwiększa jej zasięg. Wymaga to jednak ciągłej uwagi, zwinności i gotowości do szybkiego działania. Procesowanie takich działań wymaga dostosowania do tego niemal całego obszaru marketingu tak, aby poza poszukiwaniem konwertujących treści zagwarantować bezpieczeństwo organizacji. Dzięki wsparciu technologii, kreatywność i dobrze przemyślaną strategia, efektywnie przenoszą marki na „dobrą, wysoką falę” w marketingu, wykorzystując aktualne wydarzenia na swoją korzyść.