Social commerce – czyli media społecznościowe w branży e-commerce

Data: 5 stycznia, 2021

Social commerce – czyli media społecznościowe w branży e-commerce

Media społecznościowe to już nie tylko miejsce, gdzie ludzie mogą łączyć się ze swoimi przyjaciółmi i bliskimi. Aktualnie to większa platforma dla firm, która pomaga dotrzeć do potencjalnych klientów i grup docelowych. Zasadniczą swą rolę odegrała również w rozwoju zakupów online i całej działalności e-commerce. Każda osoba posiadająca sklep internetowy w znacznym stopniu rozumie znaczenie części marketingu spoczywającej na mediach społecznościowych.

Fundament marketingu w e-commerce

Dzięki rozwojowi platform social media, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat czy Pinterest, trafnym stwierdzeniem jest, że konsumenci wierzą w media społecznościowe i swoje decyzje zakupowe kierują poprzez te kanały najczęściej. Z tego powodu Twoja firma powinna być rentowną marką. Wokół nas jest tyle konkurencyjnych reklam i treści nachodzących na siebie, że konsumentowi jest coraz ciężej zastanowić się nad wyborem produktu lub usługi. Liczy się przeważnie emocja związana z zakupem i jak najszybsze zatwierdzenie transakcji. W tym celu warto przeanalizować charakterystykę konsumenta w celu dobierania lepszych treści.

Jest jednak wiele strategii, których możesz użyć, aby znaleźć swoje miejsce na ogromnym cyfrowym rynku produktów i usług.

Ponad 70% marketerów uważa, że media społecznościowe pomagają w strategii e-commerce. Pewne badania pokazują, że firmy, które angażują swoich potencjalnych klientów poprzez media społecznościowe generują dochody o 20-40% wyższe niż firmy, które tego nie robią.

Social media są istotną częścią w branży e-commerce i Twoja firma powinna o nie zadbać, aby rozwinąć swój biznes. W poniższych akapitach przedstawiamy pięć strategii marketingowych, których możesz użyć w swoim social commerce, czyli mediach społecznościowych dla firm typu e-commerce.

1. Tworzenie treści w mediach społecznościowych

Większość treści, które publikujemy w mediach społecznościowych nie powinny być tylko promowaniem produktu. W innym wypadku większość obserwujących zniechęci się do obserwowania strony, a w późniejszym stadium odejdzie do konkurencji. Najchętniej obserwujący pozostają w kontakcie, jeśli dostarczamy im nowych informacji. Istnieje możliwość zwiększenia zaangażowania poprzez zmianę przeznaczenia contentu.

Aby tworzyć kreatywne i atrakcyjne treści w mediach społecznościowych, powinieneś:

  • Stworzyć plan tematów, które zainteresują odbiorców.
  • Znaleźć podobne treści związane z zainteresowaniami Twoich potencjalnych odbiorców.
  • Niech odbiorcy czują, że najlepsze informacje są udzielane głównie tym, którzy pozostają stale w kontakcie (to jak dobra i długoterminowa relacja ze stałymi klientami, którzy nie będą poszkodowani).

Tworzenie niesamowitych treści nie zwiększy od razu ruchu na stronie, gdyż to optymalizacja tych treści pomoże go wygenerować oraz zwiększyć konwersję.

2. Optymalizuj posty w mediach społecznościowych

Najlepsza optymalizacja zachodzi poprzez używanie słów kluczowych w treści postów. Proces ten zwiększa konwersję oraz widoczność w social media. Dzięki optymalizacji możesz dotrzeć do większej liczby odbiorców.

To działa tak jak w przypadku SEO. Słowa kluczowe zwiększają zasięg. Można użyć w tym celu badania słów kluczowych lub po prostu opublikować zawartość bloga na tablicy, aby zwiększyć ruch. Najlepiej jak dodasz elementy wizualne do posta w czasie publikacji, aby przyciągnąć uwagę czytelników, gdy będą scrollować własną tablicę na kanałach społecznościowych.

3. Interakcja z obserwatorami

Każdy kto skomentuje Twój post w mediach społecznościowych, zazwyczaj lubi Twoje treści i chętnie je ogląda. Ważne, abyś to odwzajemnił i odpowiadał na komentarze. Tworzy to pewną relację między Tobą, a obserwatorami, która może zaowocować tym, że dana osoba przekaże te treści dalej. W tym wypadku zwiększa się zasięg i możliwa konwersja.

Zaangażuj obserwujących poprzez pytania, a później odpowiadając na ich odpowiedzi. Podziękuj za informacje i obecność, zaproś do dalszej dyskusji lub rozmowy lub ostatecznie może do zakupu jakiegoś materiału, który rozwiał jego wątpliwości? Każda sytuacja jest odpowiednia, aby po wzmocnieniu relacji zaproponować coś z Twojego asortymentu w np. niższej cenie – w ten sposób klient czuje się doceniony za własne zaangażowanie.

4. Użyj własnego bloga

Twój blog jest odpowiedni do publikowania treści i otrzymania komentarzy zwrotnych, udostępniania i oglądania (wyświetleń). Jest to skuteczny sposób na zwiększenie ruchu oraz sprzedaży dla Twojej firmy. Jednocześnie możesz współpracować z innymi blogerami i osobami wpływowymi z Twojej branży. Łącznie stwarzacie wartość dla konsumentów, która na pewno uczy i wpływa na całościowy PR firmy.

Blog jest idealny w przypadku branży i firm, które mają wiele słów specjalistycznych lub czynności, których przeciętny klient może nie znać. Dzięki odpowiedniej optymalizacji SEO możesz być widoczny w pierwszej kolejności wśród konkurencji!

5. Korzystaj z opinii i recenzji

Zadowolony klient sprzeda lepiej niż kilku Twoich specjalistów. Wykorzystaj klientów do promowania swojej firmy, udostępniając ich recenzje na swoim profilu w social media i na stronie WWW.

Budowanie społecznego dowodu słuszności tzw. social proof poprzez recenzje produktów, sprawi, że klienci będą bardziej otwarci na Twoją firmę i kupowanie u Ciebie. Pamiętaj, że należy:

  • Szybko odpowiadać na negatywne recenzje.
  • Publikować każdą pozytywną recenzję w myśl – im więcej tym lepiej.
  • Analizuj i śledź wskaźniki recenzji, aby poznać jej wpływ.

Marketing w mediach społecznościowych pozwoli spojrzeć z jasnej strony na Twoją firmę i biznes. W świecie e-commerce, gdzie jest duża konkurencyjność, skalowanie firmy może być trudne. Wykorzystaj do tego social media, bloga, twórz atrakcyjne treści z wykorzystaniem recenzji i opinii. To zwiększy ruch, konwersję i sprzedaż w biznesie e-commerce.

Jeśli nie masz czasu na prowadzenie własnych kanałów social media – zleć to profesjonalistom. Skontaktuj się z naszą firmą Prograffing. Zadbamy o Twoją stronę i Fanpage za Ciebie!

źródło:
Badania – Buffer, 2019.
Badania Bain&Company