Strategia marki – budowa przyszłości firmy

Data: 23 lipca, 2024

Strategia marki – budowa przyszłości firmy

Strategia początkowo wydaje się bardzo „dużym” słowem jednak w kontekście przyszłości firmy trudno go uniknąć. Praca nad planem, czy to w ujęciu obszaru wizerunku, Social Media, czy też szerokiej działalności organizacji sprowadza się do jednego. Jest nim wyznaczenie celu, który chcemy osiągnąć. Tak określony sukces można osiągnąć na wiele sposobów zależnych od charakteru branży lub projektu. Ten artykuł przedstawi kluczowe elementy, które powinna zawierać każda strategia marketingowa. Bez względu na to czy mowa o wielkiej korporacji czy lokalnym stowarzyszeniu, znajdziesz tutaj wszystko to co niezbędne w zbudowaniu efektywnego planu działań. Zaczynamy!

Po pierwsze – Zrozumienie

Zaczynamy od fundamentu, czyli zrozumienia tego do kogo będziemy się zwracać, grupy docelowej naszych treści. Oznaczenie target group to dopiero początek, kolejnym etapem jest jej segmentacja. Znacząco upraszczając zagadnienie, jest to podział naszych odbiorców na mniejsze grupy według określonych kryteriów. Takie działania są absolutnie niezbędne do tego aby właściwie budować całość wizerunku obsługiwanego podmiotu. Dlaczego? Różne treści w zupełnie inny sposób rezonują z określonymi ludźmi, kreacje dla klubu sportowego tworzy się zupełnie inaczej niż dla wydawnictwa specjalizującego się w naukach społecznych. O ile dysponujemy odpowiednimi zasobami warto przeprowadzić szeroko zakrojone badania odbiorców. Mogą one dotyczyć kwestii takich jak wyzwania które stoją przed grupą docelową, pozwala to na gruntowną optymalizację prowadzonych działań.

Harmonia – Spójność komunikacji

Kolejny etap to zadbanie o spójność komunikacji. Każda obsługiwana platforma na swoją charakterystykę, która przekłada się na to jak budujemy przeznaczone na nią treści, jednak indywidualizacja musi mieć swoje granice. Każda persona, do której docieramy musi mieć absolutną pewność, że bez względu na kanał komunikacji ma styczność z naszą marką. Celem takich działań jest nie tylko wzmocnienie rozpoznawalności marki, ale również zyskanie zaufania i głębszych relacji z odbiorcami. Doskonałym przykładem jest tutaj marka PZZ S.A., która bez względu na to czy buduje treści video czy też statyczne – buduje swój wizerunek harmonijny sposób.

Marketing w branży spożywczej
Przykładowe kreacje

Data-Driven – Wykorzystanie danych w marketingu

Już od dłuższego czasu takie podejście jest niezwykle popularne w zarządzaniu. Trudno się temu dziwić, im więcej wiemy, tym łatwiej podejmować dobre decyzje. Analiza każdego etapu prowadzonych działań jest kluczowa w efektywnym i zoptymalizowanym ekonomicznie marketingu. Mowa tutaj o wyznaczeniu mierzalnego, konkretnego celu oraz „punktów kontrolnych” pozwalających na miarodajny wewnętrzny audyt. W mniejszej skali warto korzystać z testów A/B, dzięki nim możemy zidentyfikować najlepiej konwertujące treści. Mierzalne cele i bieżąca weryfikacja osiąganych rezultatów to fundament każdej solidnej strategii.

Innowacyjne budowanie wizetunku
Data-driven – siła danych w marketingu

Innowacyjność – potęga kreatywności

Konkurencja wbrew pierwszym odczuciom jest czymś pożądanym potrzebnym dla wartościowego rozwoju. To właśnie innowacyjność jest elementem pozwalającym na wyróżnienie się z tłumu i przyciągnięcie uwagi potencjalnych odbiorców. Działania pozbawione tego elementu znacząco zmniejszają efektywność publikacji. Idealnym przykładem innowacyjnego podejścia jest Alfa Centrum w Białymstoku. Jest to pierwszy tego typu podmiot w Polsce, który wykorzystał w komunikacji technologię VFX. Jakie są tego efekty? Pozycja lidera na rynku oraz znaczący przyrost odwiedzin na kanałach digital. Przekłada się to na większą liczbę „analogowych” odwiedzin Centrum co bezpośrednio prowadzi do komercyjnego sukcesu.

Adaptacja – otwartość na zmiany

Ostatni omawiany element jest niemal najważniejszy z pośród wszystkich do tej pory omawianych. Każda strategia musi być zbudowana tak aby można było ją w prosty sposób dostosować do różnych okoliczności. Doświadczenia ostatnich lat nauczyły nas spodziewania się rzeczy najmniej spodziewanych i to samo dotyczy obszaru marketingu. Wymaga to nie tylko przygotowania po stronie planu a przede wszystkim po stronie organizacji. Każda zmiana wymaga odwagi i siły do wzięcia odpowiedzialności za jej przeprowadzenie, jednak trudno uciec od bilansu zysków i strat, który daje wyraźną przewagę elastycznemu podejściu.

Podsumowanie

Czego dowiedzieliśmy się do tej pory? Musimy rozumieć do kogo mówimy i wykazać się przy tym innowacyjnością oraz konsekwencją. Następnie czeka nas dokładne badanie spływających danych tak, aby wzmacniać finalną efektywność założonych procesów. Jakby tego było mało, kluczowe jest odnalezienie w sobie odwagi do wprowadzania zmian, które są wynikiem zmian naszego otoczenia. Może się wydawać, że to wręcz przytłaczająca ilość działań i właśnie dlatego tak istotna jest solidna strategia. Odpowiednie przygotowanie, osadzenie tego gruncie małych działań a przede wszystkim świadomość do czego nas to prowadzi, pozwala zapewnić bezpieczną przyszłość każdej organizacji. Takie kompleksowe działania są gwarancją sukcesu.