Czym jest świadomość marki i jak ją budować?

Kategoria: Social media

Data: 25 lipca, 2022

Czym jest świadomość marki i jak ją budować?

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym start-upem, czy firmą o ugruntowanej pozycji, świadomość marki będzie kluczowym czynnikiem Twojego sukcesu. Od zawsze istotnym aspektem było to, aby ludzie znali Twoją markę. Dziś jest to jeszcze ważniejsze. 

 

Budowanie świadomości marki to jeden z najważniejszych celów kampanii reklamowych realizowanych w mediach tradycyjnych, jak również kanałach internetowych, takich jak m.in Instagram, Facebook, Linkedin czy TikTok. Dzieje się tak dlatego, że obecnie coraz więcej użytkowników robi zakupy online. 

 

Nasz artykuł pomoże Ci jak najlepiej zrozumieć świadomość marki, ustalić ją wśród odbiorców i stworzyć kampanie, które pozwolą jej stale rosnąć i zmieniać się wraz z Twoją firmą. 

Świadomość marki to coś więcej 

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego rozpoznajesz, pamiętasz lub masz związek z firmą, nawet jeśli nie używasz jej produktów? To zjawisko jest właśnie silną świadomością marki, która oznacza, że konsumenci znają lub są świadomi istnienia innych marek. Marka jest czymś więcej niż logiem czy sloganem. To połączenie tego, jakie produkty sprzedają, w jaki sposób opowiadają swoją historię, jaką estetyką się charakteryzują, jakie wrażenia dostarczają klientom oraz co reprezentuje firma i nie tylko. 

 

Świadomość marki pomaga Twojej firmie w działalności internetowej, jaką jest efektywne prowadzenie Social Media. Dzięki temu możesz stać na pierwszym miejscu wśród potencjalnych klientów, gdy zaczynają rozważać decyzje zakupowe. W końcu silna marka jest ważna, ale aby rozwijać swój biznes, potrzebni są konsumenci. 

Odpowiednia grupa docelowa 

Świadomość marki pokazuje, jak dobrze Twoi docelowi odbiorcy znają się z Twoją marką oraz jak dobrze ją rozpoznają. Marki o wysokiej świadomości są ogólnie określone jako trenujące, godne uwagi lub po prostu popularne. Budowanie świadomości marki jest cenne podczas marketingu i promocji firmy i produktów, zwłaszcza na wczesnych etapach działalności.

 

Punktem wyjścia planowania kampanii, której celem jest budowanie świadomości – marki, produktu, oferty czy usługi – powinno być określenie, kim są potencjalni konsumenci marki, ilu ich jest, kto należy do tej grupy pod kątem demograficznym, psychologicznym i behawioralnym. 

 

Odpowiednio znając swoją grupę odbiorców, można ocenić pierwszą najważniejszą wytyczną dla tej kampanii – jej optymalny zasięg, jaki należy zbudować, czyli określić liczbę faktycznych użytkowników, do których kampania ma dotrzeć. 

 

Poza ustaleniem grupy celowej istotne jest również przeanalizowanie kategorii takich jak: wielkość ustalonej grupy, liczba konkurentów czy podobnych ofert na rynku. Taka analiza pozwoli na oszacowanie drugiej najważniejszej wytycznej dla kampanii świadomości marki. 

Ścieżka świadomości marki 

Świadomość znajduje się na samym początku ścieżki, gdzie są konsumenci, którzy mogą być zainteresowani poznaniem Twoich produktów lub usług. Wybierając i definiując miejsca, w których konkretnie powinny pojawić się Twoje reklamy w Internecie, należy zwrócić szczególną uwagę na sześć podstawowych elementów: 

 

  • Dopasowanie użytkowników do firmy 

Badanie Genius Audience pozwoliło na określenie, jaki procent użytkowników strony należy do grupy celowej i jaka jest jej procentowa nadreprezentacja w stosunku do ogółu internautów. Do grupy docelowej precyzyjnie można dotrzeć, np. poprzez obecność na portalach tematycznych kontekstowo wpisujących się w zainteresowania użytkowników.

 

  • Zasięgi dotarcia

Kolejnym aspektem badania efektywności jest zasięg, którego skalę buduje się poprzez wyświetlanie reklam na portalach społecznościowych. 

 

  • Kosztowo efektywne 

Weryfikacja kosztów jest również bardzo istotna. Należy weryfikować koszt dotarcia do grupy docelowej per placement. Kolejno na tej podstawie decydować, gdzie powinna pojawić się reklama. 

 

  • Widoczne 

W zależności od tego, w jakim miejscu, na jakim serwisie internetowym planujesz umieścić reklamę, format powinien być dostosowany do niej. Pozwoli to na efektowne zaprezentowanie promowanej marki. 

 

  • Mierzalne 

W kampaniach reklamowych należy uwzględnić także kanały i punkty styku, które pozwolą na weryfikację działań i wyznaczonego KPI. Pozwoli to na mierzenie zasięgu i widocznych odsłon. 

 

  • Angażujące 

W dzisiejszych czasach content jest bardzo istotny dla użytkowników. Im bardziej angażujące treści, tym więcej czasu potencjalni klienci spędzają na zapoznaniu się z treścią reklamową. Warto publikować reklamy, które współpracują z contentem Waszej strony internetowej. 

świadomość-marki-prowadzenie-social-media

Ogromna popularność Precision Marketingu

Jeszcze kilka lat temu Klienci nie mieli tak szerokiego wyboru we wszystkich branżach. Współcześnie kupujący mogą łatwo porównywać oferty wielu firm, dlatego też Precision Marketing w ostatnich latach stał się tak bardzo popularny. 

 

Marketing precyzyjny pozwala marketerom na badanie konkretnych pragnień, potrzeb, zainteresowań i wzorców zachowań określonych segmentów użytkowników. Dzięki lepszemu zrozumieniu ofert marketingu precyzyjnego marki są lepiej pozycjonowane, aby sprostać potrzebom określonych grup i znacznie zwiększyć swoją skuteczność marketingową oraz osiągnąć sukces. 

 

Rozwiązanie to ma ogromną zaletę, a mianowicie minimalizuje straty mediowe poprzez, tak jak wyżej wspomnieliśmy, niemalże idealne dopasowanie kampanii do odbiorcy. Na przykład: zachowania zakupowe i preferencje produktowe nastolatków byłyby zupełnie inne niż ich ojców. Wykorzystanie strategii marketingu precyzyjnego umożliwi natychmiastowe rozróżnienie indywidualnych preferencji. 

Precyzyjna strategia marketingowa

Plany marketingowe dostosowane do określonej grupy odbiorców opierają się w dużej mierze na możliwości analizowania informacji o użytkownikach. Marketing precyzyjny wymaga bardziej efektywnego sposobu działania niż inne strategie ze względu na potrzebę większej dokładności. Z jakich konkretnych działań powinieneś skorzystać podczas planowania kampanii świadomościowej w Internecie? 

 

Po pierwsze szeroko zasięgowy display lub wideo, które należy precyzyjnie dopasować do grupy docelowej i zoptymalizować pod względem widoczności. Po drugie format wizerunkowy na stronach głównych portali. Po trzecie zasięgowa kampania w Social Media. Po czwarte akcje content marketingowe pozwalające na zaangażowanie potencjalnego klienta i po czwarte media własne, a mianowicie prawidłowo stworzona strona internetowa, zoptymalizowane SEO, a także zoptymalizowane kanały komunikacji z klientem. 

 

Umiejętne planowanie kampanii w Internecie to jeden z kluczy do sukcesu w budowaniu świadomości danej marki, produktu lub oferty. Należy analizować swoje działania i tworzyć reklamy, które pozwolą na dotarcie do właściwych odbiorców. Korzystając z danych i analiz, możesz zoptymalizować swoje kampanie pod kątem zwiększenia konwersji i przychodów.

Świadomość marki buduje zaufanie 

Zasięg i częstotliwość to jednak za mało by z sukcesem dotrzeć do świadomości konsumenta w tak szerokim obszarze, jakim jest Internet. W świecie, w którym konsumenci przed dokonaniem zakupu polegają na szeroko zakrojonych badaniach i opiniach innych, zaufanie do marki jest najważniejsze. Gdy konsument wiąże się z Twoją marką, jest bardziej prawdopodobne, że dokona powtórnych zakupów bez zastanowienia – co z kolei wypełni lukę między zaufaniem a lojalnością. 

 

Świadomość marki to podstawa do zbudowania strategii internetowej. Zwiększenie liczby konsumentów, którzy mogą przypomnieć sobie Twoją markę w każdej sytuacji to integralna część sukcesu firmy.