Zalety wykorzystania archetypu marki w animacji 2D

Kategoria: Animacje 2D

Data: 23 września, 2022

Zalety wykorzystania archetypu marki w animacji 2D

Wykorzystywanie animacji 2D oraz filmów reklamowych w działaniach marketingowych jest strategią coraz chętniej wybieraną przez marki. Jeżeli chcemy, aby aktywności promocyjne naszej firmy były skuteczne, powinniśmy skrupulatnie określić zbiór cech, jakie będą ją określać. Innymi słowy, musimy ustalić jej archetyp. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem oraz jakie to ma znaczenie w naszych kontaktach z klientem? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym zdradzimy Ci najważniejsze informacje na ten temat.

Czym jest archetyp w Marketingu?

Koncepcja archetypu matki ma kluczowe znaczenie w przypadku określania strategii marketingowej, niezależnie od tego, czy będziemy wykorzystywać treści pisane, filmy reklamowe czy też animacje 2D

 

Poprzez archetyp marki rozumiemy zbiór cech, jakie jej towarzyszą. Dzięki nim odbiorcy widzą ją jako pierwotny symbol, z którym mogą ją utożsamiać, a co za tym idzie, budować relację z firmą. 

 

Podstawą budowania związku pomiędzy marką i klientami są emocje. To właśnie uczucia oraz wspomnienia, jakie wywołuje w konsumentach obcowanie z firmą, mają wpływ na jej odbiór. Dzięki określeniu archetypu marka staje się bliższa klientom, ponieważ mogą oni współdzielić z nią dane wartości, a nawet wyrażać siebie. 

Jakie są główne archetypy marek?

W świecie marketingu możemy wyróżnić aż dwanaście podstawowych archetypów marek, na podstawie których mogą one opracowywać swoją strategię marketingową. 

zalety-wykorzystania-archetypu-marki-w-animacji-2D

Niewinny

Stosując archetyp niewinności, dajemy do zrozumienia odbiorcom, że nasze intencje są szczere. W tym przypadku królują cechy takie jak: czystość, dziewiczość oraz wrażliwość. Firmy posługujące się tym archetypem nie boją się jasno głosić wyznawanych przez siebie idei oraz stoją po stronie sprawiedliwości. W komunikacji są one bezpośrednie i jednoznaczne. 

Każdy

Jest to prawdopodobnie najbardziej uniwersalny archetyp marki. Jej docelowym odbiorcą jest dosłownie – każdy. Firmy wykorzystujące go chcą dotrzeć do każdego, przeciętnego człowieka, przez co w swojej komunikacji posługują się prostotą i użytecznością. Dają odbiorcom do zrozumienia, że ich oferta jest łatwym i skutecznym sposobem na rozwiązanie ich problemów. 

Bohater

Marki stosujące ten archetyp w swojej strategii marketingowej lubią pokazywać swoją przewagę nad konkurencją. Ich usługi kierowane są do zwycięzców lub, ewentualnie, do osób, które chciałyby stać się nimi. Komunikacja takich firm opiera się na wyzwaniach, przekraczaniu naturalnych granic oraz inspirowaniu odbiorców do stawania się lepszą wersją siebie każdego dnia.

Buntownik

Marki przedstawiające się jako buntownicze są dalekie od podążania za mainstreamem. Nie chcą wpisywać się w utarty schemat, dlatego też swoją ofertę kierują do indywidualistów. Stawiają się w opozycji do “Każdego” i inspirują odbiorców do podejmowania świadomych, samodzielnych decyzji. 

Odkrywca

Ten archetyp przyciąga odbiorców, którzy chcą udać się w ekscytującą podróż w nieznane. W komunikacji stawiają na idee takie jak: wolność, niezależność i otwartość. W ich strategii nie liczy się nabycie nowego produktu, a doświadczenia z tym związane. 

Twórca

Najważniejszymi wartościami, w przypadku Twórców, jest innowacyjność i kreatywność. Kierują się wzbudzaniem inspiracji w odbiorcach, którzy dzięki temu mogą zmieniać na lepsze otaczającą ich rzeczywistość.

Lider

W świecie Lidera liczy się dominacja. Jest on najlepszy w swojej branży, dzięki czemu swoją konkurencję odbiera jako naśladowców. Poza tym rywalizacja z innymi markami nie spędza mu snu z powiek, ponieważ wie, że jest najlepszy w tym, co robi. Charakteryzuje go pewność siebie i chęć osiągnięcia władzy, przy czym kieruje się uczciwymi zasadami. 

Magik

Archetyp magika pokazuje nam drogę do lepszego świata. Udowadnia, że dzięki wiedzy jesteśmy w stanie wprowadzić pozytywne zmiany w naszym otoczeniu. Cechuje go optymizm i mądrość, które przekuwa w czystą magię. 

Kochający

Definicją tego archetypu jest luksus. Główną cechą oferty nie jest w tym przypadku tylko użyteczność produktu, ale przede wszystkim, wygląd oraz wpływ na samopoczucie odbiorcy. Marki obierające ten archetyp w swojej strategii charakteryzuje pasja, miłość i przyjemność. Stawiają na efektowną komunikację, która ma odzwierciedlać ich wyjątkową ofertę. 

Opiekun

Marka kierująca się archetypem opiekuna da nam wszystko, czego potrzebujemy. Zadba o nasze potrzeby. Przykłada dużą wagę do kwestii charytatywnych oraz troszczy się zarówno o los ludzi, jak i zwierząt. 

Błazen

To, czego chce nauczyć nas marka wykorzystująca archetyp Błazna to, przede wszystkim, radość z życia. Zgodnie z wyznawanymi przez nią zasadami, jest ono za krótkie, aby się martwić. Śmiech i dystans są najważniejsze. Komunikacja marketingowa Błaznów jest przepełniona humorem, czasami nawet tym specyficznym, który nie trafia do każdego typu odbiorców.  

Mędrzec

Cechuje go rozwój osobisty i zdobywanie wiedzy. Często kieruje się krytycznym myśleniem, jednak nie brakuje mu kompetencji. Marki obierające ten kierunek stawiają na edukację i uświadamianie swoich odbiorców. W komunikatach reklamowych zachęcają ich do refleksji i podejmowania własnych decyzji. 

Zalety wykorzystania archetypu w filmach reklamowych i animacji 2D

Dopasowanie odpowiedniego archetypu do wizerunku naszej marki jest niejako drogowskazem do tego, jak powinniśmy komunikować się z odbiorcami oraz jaką strategię marketingową obrać, aby jak najlepiej do nich trafiać. Jakie są najważniejsze zalety archetypów?

 

  • Więź z odbiorcami – dobranie archetypu pasującego do cech Twojej marki oraz jej wartości pozwoli Ci nawiązać z nimi relację, dzięki czemu będą utożsamiali się z Twoją firmą. 

 

  • Przemyślane działania – posiadając określony archetyp marki, będziesz mógł zaplanować skuteczną komunikację oraz unikniesz niepowodzeń.

 

  • Dzięki archetypowi marki w jasny sposób pokażesz jej osobowość za pomocą filmów reklamowych lub animacji 2D, które będą wizualizację Twoich idei. 

 

  • Stosowanie archetypu w animacji 2D umożliwi Ci stworzenie postaci, które możesz jednorazowo wykorzystać w swoich produkcjach lub też na stałe wpleść je do swojej komunikacji marketingowej.