Zmiana interfejsu Facebooka

Kategoria: Social media

Data: 14 stycznia, 2021

Zmiana interfejsu Facebooka

Facebook narzuca wiele zmian, przede wszystkim dla administratorów stron. Osoby, które prowadzą własne firmy na FB będą coraz bardziej nastawieni na działania płatne, gdyż te organiczne zostaną spłycone do najbardziej podstawowych. Niektóre funkcje po prostu przestaną działać. Facebook informuje, że celem jest łatwiejsze budowanie społeczności i osiąganie celów biznesowych wszystkich profili osób publicznych. Stąd pytanie, jak bardzo profile firmowe ucierpią na tym… A może faktycznie nadchodzi dobra zmiana?

Zaprojektowany interfejs FB ma być bardziej intuicyjny i prostszy w użytkowaniu. W komunikacji bezpośredniej ze społecznością dodano nowe formaty pytań i odpowiedzi oraz ulepszono kanał interakcji strony z grupami, forami dyskusyjnymi oraz profilami.

Jak zmieni się administrowanie stronami na FB w ciągu kilku miesięcy?

Co warto wiedzieć, żeby nie zostać w tyle, a jednocześnie sprawnie zarządzać Fanpage (stroną na Facebooku)? W jaki sposób się przygotować? Jakie ograniczenia daje nam Facebook?

W dzisiejszym artykule podamy fakty, informacje i okoliczności, w jakich przyjdzie nam pracować na stanowisku Social Media Manager. Prowadząc strony na Facebooku zmierzamy się z różnymi przeciwnościami i trudnościami, jednakże zawsze sięgamy rady starszych kolegów, którzy “zjedli zęby” na socialach.

Opierając swoje kampanie reklamowe na mediach społecznościowych, marketerzy powinni planować działania w przód. Dlatego ważne jest bycie obeznanym w trendach i nadchodzących zmianach, np. na Facebooku – o którym poniżej.

Facebook – Co się jeszcze zmieni?

Facebook informuje nas o innej możliwości przydzielania ról na stronie. Administratorzy będą mogli przydzielać uprawnienia danej osoby do prowadzenia strony tak, że otrzyma ograniczony dostęp do np. narzędzi – Facebook Business Suite, czy Creator Studio.

Sposób otwierania Fanpage się zmieni. Już nie będzie można przechodzić między stronami w rozwijanym menu, tylko za każdym razem będziemy musieli przejść przez pulpit swojego zdjęcia profilowego, po czym wybrać stronę do interakcji. Powrót do osobistego profilu również będzie przez ikonę zdjęcia. Działanie przez kanał informacyjny i zmiany profili ma założenie łatwiejszej interakcji na innych profilach i grupach jako strona i zwiększy to ruch organiczny.

Wygląd strony FB – nowoczesna czy klasyczna?

Który wygląd będzie lepszy – nowoczesny czy klasyczny Fanpage? Na te pytanie nie znamy jeszcze odpowiedzi. Na pewno będzie mniej funkcjonalny, lecz Facebook zapewnia o łatwości i ujednoliceniu działań na stronach i profilach osobistych. Wiadomo na pewno, że Ci, którzy mają widok nowej strony, nie będą mogli przejść na klasyczny wygląd z powrotem. Niektórzy posiadający nowy look już negatywnie ostrzegają przed nowymi funkcjami.

Pozytywnym czynnikiem jest zachowanie wszystkich postów oraz wglądu do nich. Nie dotyczy to niektórych Facebook Stories i danych kontaktowych. 

Wiemy, że informacja o stronie zostanie ograniczona do kilku pól oraz notka biograficzna ulegnie skróceniu. Na pewno edycja tych informacji będzie możliwa nawet po przejściu na nowy wygląd strony.

Koniec z polubieniami strony na Facebooku

Tak, to prawda. Gdy nowy wygląd Facebooka wejdzie w życie wszystkim użytkownikom – znikną polubienia Fanpage. Pozostanie już tylko liczba obserwujących stronę, co wizualnie może się tyczyć profili na Instagramie (istnieje przypuszczenie, że Facebook chce ujednolicić komunikację i wygląd wraz z Instagramem, stąd taka zmiana. Jednakże to nie potwierdzona myśl). Ważne jest, że jeśli dany użytkownik polubił stronę, ale jej nie obserwuje – po przejściu na nowy wygląd, nie będzie liczony jako obserwator tej strony. Jeśli dany użytkownik nie lubi strony, ale ją obserwuje to Facebook policzy go jako obserwatora na nowym interfejsie i ta osoba dalej będzie widziała publikacje danego Fanpage.

polubienia na facebooku

Koniec planowania postów i publikowania linków?

Niektóre funkcje przejdą migrację i będą wyświetlać się w innych miejscach. Wiemy, że planowanie postów nie będzie możliwe z organicznej pozycji. Jednakże uważa się, że narzędzie zewnętrzne takie jak Facebook Creator Studio dalej zachowa takie funkcje i planowanie postów będzie możliwe z kreatora. Te działanie owiane jest jeszcze tajemnicą, stąd niecierpliwie czekamy na więcej informacji. To samo tyczy się przypinania i crosspostowania wpisów.

Często publikowałaś/eś linki w formie karuzeli przez Facebook Creator Studio? Niestety od nowego wyglądu strony taki zabieg dostępny tylko z pozycji Menedżera reklam i Facebook Ads. To samo tyczy się prowadzenia konferencji live. Streaming możliwy z wykorzystaniem zewnętrznych aplikacji. Dodatkowo nie będzie można banować osoby z poziomu komentarzy – należy takową wyszukać mechanicznie na liście obserwujących, którą znajdziemy w ustawieniach strony.

Ostrzegamy jeszcze przed okrojonymi statystykami dla administratora. Brak możliwości sprawdzenia godziny, w której najczęściej nasi użytkownicy są obecni w mediach społecznościowych. To również może być spowodowane z polityką prywatności i cookies. Próba ujednolicenia wszystkich platform utrudnia pracę marketerom i osobom prowadzącym kanały Social Media. Na Twoim miejscu skupiłbym się na wyszukiwaniu danych analitycznych poprzez reklamy Facebook Ads i Google Ads oraz narzędzia takie jak Google Analytics.

Ciągłe zmiany na Facebooku

W ciągu najbliższych miesięcy podane zmiany zostaną wprowadzone na wszystkich stronach FB. Tego nie unikniemy. Należy się dostosować i nauczyć tak, aby jak najlepiej prowadzić działania organiczne na Fanpage. Zmiany polityki prywatności i cookies, unijna dyrektywa dotycząca niesprawności niektórych funkcji i wprowadzanie ograniczonych opcji dla stron Facebooka. Jak widzicie stale bombardują nas zmianami.


Dlatego, jeśli gubisz się w tym i szukasz firmy, która zadba o prowadzenie social media wraz z kampanią płatną Facebook Ads lub Google Ads – odezwij się do nas w celu poznania oferty.