Strategie psychologiczne, które warto stosować tworząc content

Kategoria: Social media

Data: 20 kwietnia, 2022

Strategie psychologiczne, które warto stosować tworząc content

Wdrożenie skutecznego content marketingu do strategii prowadzenia marki jest nie lada wyzwaniem. Mamy jednak dla Ciebie dobrą wiadomość – istnieją techniki psychologiczne, które znacząco ułatwią tworzenie ciekawych treści, przyciągających licznych odbiorców. Taki sposób kierowania reklamy daje Ci możliwość efektywnego kreowania wizerunku marki. Poznaj tajniki skutecznego marketingu!

Social proof, czyli społeczny dowód słuszności

Nie od dziś wiadomo, że podejmując decyzje zakupowe, lubimy kierować się opinią innych. Liczby najskuteczniej wpływają na wyobraźnie – “99% kupujących” o wiele lepiej oddziałuje na odbiorcę komunikatu niż “prawie wszyscy klienci”. To właśnie te liczby zawierają się w teorii społecznego dowodu słuszności. 

 

Social proof został opisany przez Roberta Cialdiniego. Podany przez nas przykład jest klasycznym ujęciem społecznego dowodu słuszności, jednak nie jest to jedyna opcja dowiedzenia zasadności wyboru Twojej marki. Na przestrzeni lat postać klienta znacząco ewoluowała. Nie jest już on tak skłonny do podejmowania decyzji zakupowej na podstawie sztywnych danych. Jak więc przekonać go do siebie tworząc content i jaką strategię na prowadzenie Social Media obrać?

 

Odpowiedzią okazuje się dobrze zastosowany język korzyści. Przedstawiając swoją ofertę wiele firm sypie jak z rękawa określeniami, które niewiele mówią klientowi. Jak ma zwizualizować sobie faktyczne korzyści płynące z posiadania produktu, jeżeli komunikaty reklamowe są zbyt skomplikowane, a dodatkowo nie odczuwa on potrzeby dokonania zakupu? Wykorzystując język korzyści, warto nie tylko mówić o cechach produktu, ale przede wszystkim skupić się na efekcie, jaki uzyska klient, używając go.

Efekt FOMO, czyli strach przed odłączeniem od informacji

Powszechne wykorzystywanie Internetu w życiu codziennym sprawia, że ciężko jest nam wyobrazić sobie sytuację, w której jesteśmy odcięci od informacji. Skrót FOMO (Fear of Missing Out) pochodzi od angielskiego określenia tego zjawiska. Jako ludzie współcześni nie lubimy być odseparowani od bieżących wiadomości. Syndrom FOMO, można przekuć w coś dobrego. Jak tego dokonać?

Tworząc content marketing, możesz wykorzystywać aktualności do kreowania wizerunku swojej marki. Pamiętaj jednak, aby wczuć się w obecną sytuację – jeżeli za naszą wschodnią granicą trwa wojna, nietaktem byłoby promowanie produktów, wykorzystując ją do promocji. Bezpiecznym rozwiązaniem będzie bazowanie na aktualnościach związanych z kulturą lub sztuką. Być może, warto wykorzystać premierę nowego sezonu popularnego serialu?

Kolory w marketingu, czyli psychologia barw

Zmysły odgrywają niezwykle ważną rolę w odbiorze otaczającego nas świata. Tworząc strategię reklamową marki, warto pamiętać, że marketing jest właśnie takim światem. Do promowania produktów czy usług możemy z powodzeniem wykorzystywać elementy otoczenia, kultury, sztuki, czy też aktualne wydarzenia. Mimo że w marketingu od lat wykorzystuje się zarówno elementy foniczne, jak i zapachowe, wzrok wciąż gra pierwsze skrzypce w reklamie. Jakie kolory najlepiej oddziałują na odbiorców?

 

Najaktywniej działającymi na wyobraźnie klientów kolorami są czerwony, żółty oraz czarny. Nie oznacza to jednak, że inne barwy pozostają bez znaczenia. Czerwień przywodzi na myśl intensywne emocje, takie jak miłość, pożądanie czy gniew. Kolor żółty to odcień szczęścia. Często utożsamiany jest również z niską ceną. Czerń to synonim elegancji oraz minimalizmu, jednak niektórym odbiorcom może kojarzyć się ze strachem. 

Efekt aureoli, czyli istota pierwszego wrażenia

Mimo iż efekt aureoli kojarzy się głównie z odbiorem osoby jako jednostki, można go również dostrzec w postrzeganiu wybranych marek przez klientów. W tym przypadku efekt “halo” odnosi się do nadawania firmom określonych cech, pozytywnych lub negatywnych, poprzez bazowanie na pierwszym wrażeniu, jakie wywiera na odbiorcach dana marka. 

 

Niektórym osobom efekt aureoli może kojarzyć się z manipulacją, jaką stosują firmy poprzez kreowanie pozytywnego wizerunku. Jeżeli jednak stan faktyczny nie odbiega od pierwszego wrażenia, nie powinno się wyciągać takich wniosków. Chcąc podbić serca klientów, powinieneś dokładać wszelkich starań, aby Twoja firma świadczyła usługi na najwyższym poziomie. W ten sposób efekt aureoli będzie faktycznym odzwierciedleniem Twojego wizerunku.

 

Pierwsze wrażenie zarówno w relacjach międzyludzkich, jak i w kontakcie klienta z marką jest niezwykle ważne. Warto, abyś skupił się na swojej prezencji w Social Media. Pracując nad content marketingiem, postaraj się zrobić jak najlepsze wrażenie na swoich odbiorcach. Dobrym rozwiązaniem będzie pokazanie, jak wygląda wnętrze Twojej firmy. Uchyl rąbka tajemnicy i daj się poznać bliżej nowym klientom!

Posłuszeństwo wobec autorytetu – stań się ekspertem

Koncepcja posłuszeństwa wobec autorytetu została przedstawiona już w latach 60. XX w. przez Stanleya Milgrama. Badacz zastanawiał się, co było powodem zadziwiającego podporządkowania podwładnych wobec rozkazów wydawanych przez dowódców, nawet w przypadku gdy dotyczyły one jawnego ludobójstwa.

 

Eksperyment przeprowadzony przez niego na Uniwersytecie Yale, w którym uczestniczyli tamtejsi studenci, pokazał, że to właśnie odgórny autorytet ma wpływ na zachowania ludzi nawet w przypadku, gdy są one szkodliwe lub niestosowne. 

 

Jeżeli chcesz tworzyć skuteczny content marketing, postaraj się być autorytetem w oczach swoich odbiorców. Ekspercka wiedza ubrana w ciekawą formę z pewnością zwiększy aktywność użytkowników na Twojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.

Efekt czystej ekspozycji a wizerunek marki

Zastanawiałeś się, czym jest efekt czystej ekspozycji? Rozgłośnie radiowe doskonale Ci to wytłumaczą! Prawdopodobnie zdarzyło się, że słysząc jakąś piosenkę pierwszy raz w radio, nie przypadła Ci ona do gustu. Niemniej, kiedy zetknąłeś się z nią piąty czy dziesiąty raz, zauważyłeś, że melodia zaczęła Ci się podobać.

 

Jeżeli chcesz zastosować efekt czystej ekspozycji, tworząc content marketing Twojej firmie, powinieneś skupić się na segmentacji treści. Początkowo, pozwól swoim odbiorcom zaznajomić się z częścią Twojego contentu. Następnie możesz przedstawić kontynuację swoich treści na różnych platformach mediów społecznościowych. Nie skupiaj się tylko na jednej stronie. Jeżeli masz do dyspozycji Facebooka, Instagrama i LinkedIna – wykorzystaj je!

Zasada niedostępności – niedobór może być zaletą

Wiele osób będących na diecie lub po prostu chcących przejść na zdrowszy tryb życia, rezygnuje z jedzenia słodyczy. Mimo iż wcześniej nie jadły ich w zbyt dużej ilości, podjęcie decyzji o odchudzaniu sprawiło, że nie mogą przestać o nich myśleć. Tak właśnie działa zasada niedostępności – jeżeli czegoś zaczyna nam brakować, jeszcze bardziej tego pragniemy. 

Wykorzystanie tej strategii psychologicznej jest najlepiej widoczne w e-commerce. To właśnie komunikaty takie jak “Zostały ostatnie sztuki!” lub “Ilość towaru jest ograniczona!” często wpływają na spontaniczne decyzje zakupowe podejmowane przez klientów. Nie oznacza to jednak, że inne dziedziny nie mogą wykorzystywać zasady niedostępności w swojej strategii. Doskonałym przykładem mogą być konkursy, promocje i oferty czasowe, które dają odbiorcy jasno do zrozumienia, że nie ma zbyt wiele czasu na aktywność. 

Reguła wzajemności, czyli coś za coś 

Reguła wzajemności jest dość prosta. Jako jedna z technik wpływu społecznego opiera się na zrewanżowaniu się za otrzymane przysługi lub podarunki. Wykorzystując tę technikę psychologiczną, będziesz mógł wpływać na swoich klientów w taki sposób, aby czuli oni potrzebę odwdzięczenia się za oferowane przez ciebie usługi. Co może być formą wzajemności w przypadku Twoich klientów?

 

Odpowiedź nasuwa się sama – wszystko, co przyniesie korzyść Twojej firmie: pozytywna opinia, polecenie czy ponowne zakupy. Aby wypracować wśród swoich odbiorców skuteczny efekt wzajemności, musisz postarać się, aby opierał się na szczerych intencjach. Nie da się wymusić pozytywnego odzewu, dlatego też zadbaj o to, aby przychylny feedback był realnym odzwierciedleniem tego, co czują Twoi klienci.