Poznaj zasady współpracy z influencerem

Kategoria: Social media

Data: 6 maja, 2022

Poznaj zasady współpracy z influencerem

Jeszcze kilka lat temu influencer marketing ograniczał się jedynie do celebrytów i kilku zaangażowanych blogerów. Obecnie jesteśmy świadkami wzrostu popularności influencerów w mediach społecznościowych oraz niesamowitego nasycenia rynku. 

 

Współcześnie strategie influencer marketingu są trudniejsze do opanowania niż kiedykolwiek. Znalezienie odpowiedniej osoby to pierwszy krok do sukcesu. Influencerzy cechują się różnorodnym contentem oraz liczbą obserwujących. Twoim głównym celem powinno być znalezienie tych najodpowiedniejszych, których zasięgi wykorzystasz do promowania Twojej firmy. Jednak zanim zaczniesz szukać, musisz zrozumieć, na czym polega influencer marketing i jak powinna wyglądać współpraca. 

Promowanie marki

Na wstępie wyjaśnijmy, czym jest influencer marketing. Jest to rodzaj marketingu w Social Media, który polega na współpracy marki z influencerem online w celu wypromowania jednego z produktów lub usługi bądź zwiększenia rozpoznawalności marki. Wykorzystanie zasięgów influencerów sprawia, że prowadzenie Social Media staje się o wiele bardziej efektywne. 

promowanie-marki-w-social-media-influencer-marketing

Influencer marketing opiera się na wysokim poziomie zaufania, jakie influencerzy zdobyli wśród swoich zwolenników, a rekomendacje od nich stanowią formę dowodu społeczeństwa na temat wysokiej jakości Twojej marki lub oferowanych produktów. 

Klucz do sukcesu – autentyczność

Jednym z elementów sukcesu współpracy z influencerem jest autentyczność. Wybierając osobę do promowania swojej marki, powinieneś skupić się na dopasowaniu jej do wizerunku swojej firmy.

 

Jest to niezwykle ważne, aby szybko zdobyć lojalnych obserwatorów, którzy zwrócą uwagę na Twoją markę w niewymuszony sposób. W trakcie początkowej współpracy powinieneś analizować komentarze, aby zobaczyć, co myślą obserwatorzy.

Umowa to konieczność 

Od czego jednak zacząć współpracę z influencerem? Nie od dziś wiadomo, że promowanie produktów i usług przez osoby rozpoznawalne przynosi korzyści. Warto zastanowić się, jakie elementy są kluczowe w nawiązywaniu współpracy? 

 

Przede wszystkim jest to umowa, która powinna zawierać wszystkie ustalenia. Stanowi ona istotny element dla obu stron, ponieważ Ty jako firma, możesz wymagać od influencera wykonania wszystkich działań reklamowych, jakie zostały ustalone w umowie. Z kolei influencer dokładnie wie, jaki zakres działania obejmuje jego zobowiązanie oraz za co otrzyma ustaloną kwotę. 

 

Pamiętaj, aby w umowie zawrzeć punkt dotyczący zobowiązania do zachowania poufności. Jest to zapis, który zobowiązuje influencera do zachowania w tajemnicy zarówno kwoty, jaką zarobił, jak i warunków współpracy. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. W przyszłości możesz chcieć nawiązać współpracę z innym influencerem, któremu zaproponujesz indywidualne warunki np. finansowe.

Influencer wie najlepiej

Jednym z wielkich błędów, jakie popełniają niektóre marki, jest próba kontrolowania lub mikrozarządzania działaniami influencera w mediach społecznościowych. Narzucanie mu treści, jakie mają zostać opublikowane, powoduje, że opublikowana przez niego recenzja nie jest rzetelna i może zostać źle odebrana przez obserwatorów. Jeśli promowana marka zostanie zbyt mocno wciśnięta w przekaz, czytelnicy mogą zignorować post. 

 

Publikacja powinna odbywać się w stylu influencera, w całkowicie naturalny dla niego sposób. Pozwól influencerowi pisać własnym głosem. Niemniej, postaraj się weryfikować końcowe treści, jakie zostaną opublikowane w mediach społecznościowych. Mimo wszystko należy zaufać influencerowi, ponieważ to on wie, co najlepiej będzie podobało się jego odbiorcom. 

 

Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano, a więc to, że influencer ma bardzo duże zasięgi, nie oznacza, że promowane przez niego produkty będą wywoływały niewyobrażalne skoki popularności. Niestety, nie da się przewidzieć, jaki będzie efekt danej kampanii. W związku z tym w umowie nie należy zawierać informacji takich jak: efekt, wzrost liczby obserwujących czy sprzedaży. 

Czas współpracy

Jeśli influencer współpracuje z różnymi markami, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że reklamowane przez niego produkty nie zostaną zapamiętane przez jego obserwatorów. Co więcej, jeżeli w danym momencie promuje on jedną markę, a w następnym konkurencyjną spowoduje to spadek wiarygodności influencera, a co za tym idzie, jego rekomendacje w przyszłości mogą nie być traktowane poważnie przez obserwujących.

 

Współpraca z influencerami przybiera różne oblicza. Może odbywać się w sposób incydentalny, jednorazowy, trwać kilka miesięcy, a nawet lat. Okres trwania umowy jest zależny od tego, jaka współpraca zostanie ustalona z influencerem. 

 

Najkorzystniejszą opcją dla firmy jest nawiązanie długoterminowej współpracy z marką. Dlaczego? Po pierwsze rekomendacje influencera w ten sposób są bardziej godne zaufania, po drugie marka zostanie zapamiętana przez jej zwolenników. Dodatkowo dzięki współpracy długoterminowej istnieje większa szansa, że obserwujący zdecyduje się wypróbować dany produkt lub usługę. 

Monitorowanie i raportowanie 

Wyobraź sobie sytuację, w której widzisz, że treści są regularnie publikowane, trwa promocja marki, jednak nie przynosi ona pożądanych efektów, a docelowi odbiorcy nie wyrażają zainteresowania działaniami marketingowymi influencera. W tym momencie pojawia się problem i zastanawiasz się, dlaczego tak jest? Nie mając dostępu do raportów ani statystyk dotarcie do źródła problemu będzie niezwykle trudne. 

monitoring-social-media-influencer-marketing

Właśnie dlatego raporty w influencer marketingu są szczególnie ważne dla marek. Mając dostęp do statystyk, jesteś w stanie poznać szczegóły prowadzonych kampanii. Weryfikacja działań influencera jest niezwykle ważna, ponieważ może zapobiegać: marnowaniu budżetu marketingowego marki, niszczeniu wizerunku firmy lub zniechęceniu do współpracy z kolejnymi influencerami w przyszłości. 

Dla kogo influencer marketing?

Dla każdego. Nie ma znaczenia, czy masz dużą firmę, czy mniejszą markę z niewielkim budżetem – influencer marketing jest dla Ciebie. Influencerzy mogą pomóc wypromować Twoją markę wśród lojalnych odbiorców oraz dotrzeć do większej liczby odbiorców.

 

Będąc właścicielem mniejszej firmy, powinieneś skupiać się na influencerach z mniejszą liczbą obserwujących. Wystarczy, że przeanalizujesz lokalnych influencerów i wybierzesz osobę, która doskonale trafi do odbiorców odpowiadających Twoim założeniom. 

 

Aby influencer marketing był skuteczny, należy odpowiednio zaplanować działania, stworzyć warunki współpracy i przede wszystkim umowę. Odpowiedni plan działań to jeden z pierwszych kroków do sukcesu. Pamiętaj, aby pozwolić influencerowi pozostać wiernym swojej ekspresji twórczej, jednak z jednoczesnym zrozumieniem potrzeb Twojej marki i agencji. Nie zapominaj o raportach i ocenie potencjalnych wartości współpracy z danym influencerem.