Przewodnik po terminologii branżowej wizualizacji 3D

Kategoria: Wizualizacje 3D

Data: 1 sierpnia, 2022

Przewodnik po terminologii branżowej wizualizacji 3D

Pracując nad wizualizacją projektu, zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca muszą się doskonale rozumieć. Dzięki temu realizacja przebiega sprawnie i obie strony są pewne, że dojdą do porozumienia. Skuteczna komunikacja jest gwarancją efektywnej współpracy, dlatego przedstawiamy przewodnik po terminologii wizualizacji 3D, który zawiera pojęcia, ułatwiające komunikację podczas współpracy projektantem 3D.

Przejrzysta komunikacja podczas współpracy

Z punktu widzenia osoby, nieznającej się na branży, terminologia dotycząca wizualizacji 3D może wydawać się skomplikowana. Projekty często wymagają natychmiastowego działania, a tłumaczenie poszczególnych pojęć innymi słowami trwa za długo i stopuje progres. W celu uproszczenia komunikacji pomiędzy Tobą a grafikiem przygotowaliśmy słowniczek terminów branżowych, by każdy mógł zrozumieć projektanta 3D. 

Słowniczek projektanta 3D

Ta lista ułatwia także pracę projektantowi 3D. Zdajemy sobie sprawę, że czasami trudno jest szybko wytłumaczyć, jakie działania kryją się pod danym terminem. Mamy nadzieję, że napisana przez nas terminologia wizualizacji 3D okaże się dla Ciebie pomocna.

Wizualizacja 3D

Pierwszy termin na naszej liście to wizualizacja 3D. Ten zwrot jest używany do opisu procesu przekształcania modeli i obrazów 3D w fotorealistyczne grafiki 2D (zdjęcia), które ostatecznie otrzymuje klient. Wizualizacje 3D pozwalają zaprezentować projekty architektoniczne, wnętrza i produkty, które nie zostały jeszcze fizycznie stworzone w świecie rzeczywistym oraz takie, które chcemy ukazać w bardzo atrakcyjny dla odbiorcy sposób.

Rendering/render

Renderowanie jest automatycznym procesem generowania fotorealistycznych obrazów przy wykorzystaniu programów komputerowych. Jest to jeden z ostatnich, ale także najważniejszych etapów tworzenia wizualizacji. Dany efekt może być również nazwany renderowaniem. Innymi słowy, grafik może porównać renderowanie do wywoływania zdjęcia.

 

Nawet jeśli proces renderowania nie wymaga interwencji projektanta, zajmuje on bardzo dużo czasu i jest skomplikowany. Podczas renderowania, program wylicza cienie na kształt tego, w jaki światło odbija mgłę, atmosferę i inne czynniki wpływające na końcowy efekt wizualizacji. 

Modelowanie 3D

Modelowanie 3D oznacza proces tworzenia trójwymiarowych modeli obiektów w przestrzeni cyfrowej, używając specjalnego oprogramowania.

Architektoniczny model 3D

Architektoniczny model 3D jest rezultatem procesu modelowania 3D. Jest to trójwymiarowa prezentacja przyszłego obiektu architektonicznego. Architekci używają modeli 3D podczas prezentacji ich projektów potencjalnym klientom, inwestorom, na przetargach i na ich stronach internetowych. Modele 3D mogą być pokazane jako obraz 2D utworzony za pomocą renderowania 3D, jako symulacja na komputerze, albo jako wydrukowany prototyp 3D.

Animacje 3D 

Animacja 3D to zestaw pojedynczych renderów, od 25 do 60 na 1 sekundę animacji, w zależności od potrzeb i przeznaczenia filmu. By wyprodukować film 3D, musisz stworzyć dziesiątki (a nawet setki czy tysiące!) renderów 3D. Te obrazy są połączone w określonej kolejności, by stwarzać wrażenie, że obiekty się ruszają.

Poziom detali

W terminologii wizualizacji 3D stopień szczegółowości (LOD ang. Level Of Details) jest techniką, która oznacza, że obiekt 3D, który jest bliżej w stosunku do wirtualnej kamery, jest renderowany z większą ilością detali niż te, znajdujące się dalej. Ta metoda jest używana, by zoptymalizować proces tworzenia wizualizacji 3D, redukując narzut renderowania. Dzięki użyciu tej metody możemy skrócić czas renderowania, w wyniku czego zamówienie jest wykonane szybciej. 

Oświetlenie

Oświetlenie odgrywa ważną rolę podczas tworzenia wizualizacji. Może wzbogacić albo zupełnie zepsuć rendering. Fotorealistyczny wygląd grafik komputerowych zależy od właściwie dobranego światła. Wpływa ono także na atmosferę scenerii. Nowoczesne programy 3D pozwalają na właściwe umiejscowienie każdego oświetlenia. Na przykład, dobrze znane oprogramowanie Blender 3D, który większość z nas używa, oferuje aż pięć podstawowych rodzajów oświetlenia.

Modelowanie w stylu Low-Poly

Aby wytłumaczyć to kluczowe pojęcie z naszego przewodnika, musimy najpierw wytłumaczyć, z czego każdy model 3D jest wykonany. Każdy zawiera wielokąty – małe trójkątne powierzchnie z trzema punktami. Te małe ‘bloczki budujące’ tworzą siatki wielokątów, które składają się na kształt obiektu 3D. Modelowanie Low-Poly tworzy obiekty 3D, używając siatki stworzonej z relatywnie małej ilości tych wielokątów.

Modelowanie High-Poly

Odpowiednio, modelowanie high-poly oznacza tworzenie modeli 3D, których siatka stworzona jest z wielu wielokątów. Ta metoda pozwala na prezentację obiektu z większą precyzją i ilością detali. Modelowanie z wysoką rozdzielczością jest bardziej czasochłonne, niż modelowanie z małą rozdzielczością, ale tworzy bardziej realistyczny i szczegółowy obraz.

Materiały

Ważnym aspektem wizualizacji 3D jest stymulacja różnych rzeczywistych materiałów na powierzchni obiektu. Posiadanie obszernej kolekcji materiałów jest niezwykle ważne dla każdego artysty, który tworzy fotorealistyczne zdjęcia 3D. Artysta sam tworzy materiały i używa bibliotek internetowych, by znaleźć odpowiednie rozwiązania.

Fotorealizm

Fotorealizm to rodzaj sztuki, charakteryzujący się dążeniem do bardzo realistycznie stworzonych renderów, poprzez ukazanie odpowiedniej liczby detali,  dopracowane materiały i oświetlenie, na post produkcji kończąc. Jednakże, w terminologii branżowej architektonicznej, termin ten używany jest do przedstawienia obrazu przyszłego projektu w taki sposób, aby wyglądał on na tyle realistycznie,  aby nie można było go odróżnić od prawdziwego zdjęcia. Aby opanować sztukę fotorealizmu, artysta 3D musi ciężko pracować i mieć lata doświadczenia. 

Tekstury

W terminologii branży wizualizacji 3D tekstura jest grafiką rastrową zastosowaną do powierzchni trójwymiarowych obiektów. Tekstury są potrzebne to symulacji kolorów, faktury powierzchni, a nawet kształtów wizualizacji 3D. 

przewodnik-po-terminologii-branzowej-wizualizacji-3d

Styl renderowania

Możesz stworzyć obrazy 3D w wielu stylach. Czasami używa się akwareli albo innych stylizowanych wizualizacji zarówno pół realistycznych, jak i fotorealistycznych. Jeżeli obraz wymaga realistycznego wyglądu, fotorealistyczny styl jest najlepszą opcją. 

Refleksy

W renderowaniu uzyskanie fotorealizmu wymaga odbicia na szkle i innych zwierciadlanych powierzchniach. Do tego artyści 3D używają ray tracingu. Są różne style refleksyjności obiektów 3D, na przykład z połyskiem, rozmyte, polerowane, całkiem metalowe i metaliczne. 

Rzeźbienie 3D (Sculpting)

W prawdziwym świecie artyści rzeźbią, używając materiałów, jak, np. glina albo kamień. W środowisku cyfrowym artysta 3D może robić to samo, wykorzystując do rzeźbienia program 3D. Za pomocą programów, takich jak, ZBrush lub Blender możesz zdemontować, połączyć i wygładzić obiekty 3D, by stworzyć skomplikowane formy i organiczne kształty. 

Miękkie i twarde cienie

Złożone ostre cienie są wyraźne i mają twarde krawędzie, natomiast miękkie cienie nie są tak głębokie i mają rozmyte brzegi. Małe źródła światła i światło bezpośrednie wytwarzają twarde cienie, a miękkie są typowe dla oświetlenia pośredniego i jego stosunkowo dużego źródła. Opanowanie stosowania miękkich cieni jest kluczowe dla uzyskania fotorealistycznego efektu.

Wizualizacje wnętrz

Renderowanie wewnętrznej części budynku to wizualizacje 3D, które pokazują przyszły budynek od wewnątrz. Takie zdjęcia prezentują układ i rozwiązania użyte w projekcie, włącznie z generalnym stylem, wybranymi materiałami, meblami i elementami dekoracyjnymi. Dzięki wizualizacjom 3D wnętrz odbiorca może ocenić zarówno funkcjonalność, jak i estetykę przestrzeni.

Zewnętrzne wizualizacje

W profesjonalnej terminologii artystycznej zewnętrzne renderowanie 3D oznacza grafikę ukazującą obiekt z zewnątrz. Za pomocą takiej wizualizacji 3D, odbiorca może dokładnie przeanalizować zewnętrzny projekt budynku – jego fasadę, dach, ściany, wejście. Co więcej, zewnętrzne renderowanie pozwala na zobaczenie okolicy, w której posiadłość byłaby ulokowana, a także jej wygląd w różnorodnym oświetleniu. 

3D flythrough/3D walkthrough

Powyższe nazwy oznaczają dwa typy architektonicznych animacji 3D. Główną różnicą między nimi jest punkt, z którego przestrzeń jest przedstawiona. Animacja 3D walkthrough przedstawia projekt z perspektywy człowieka, natomiast animacja 3D flythrough prezentuje projekt z lotu ptaka. Animacja z perspektywy człowieka jest idealnym wyborem dla prezentacji wnętrz. Film pokazujący widok z lotu ptaka sprawdza się podczas pokazu zewnętrznej części posiadłości i całej okolicy wokoło.

Rzut piętra

W terminologii wizualizacji 3D plan (rzut 3D) jest obrazem pokazującym układ z lotu ptaka. Projekt 3D zawiera meble, dekoracje, oraz cały wewnętrzny wystrój. Ten typ wizualizacji jest idealny, szczególnie do prezentacji układu pokoi w domu lub apartamencie. 

Panorama 360

Panorama 360 pozwala odbiorcom architektonicznej prezentacji 3D eksplorować olbrzymi obszar w każdym kierunku. To pomaga w zrozumieniu całej idei projektu. 

Wirtualne spacery

Wirtualny spacer 3D jest jednym z najbardziej fascynujących typów prezentacji materiału na naszej liście. Jest to interaktywna prezentacja, która pokazuje wszystkie elementy przestrzeni z każdej perspektywy, dzięki czemu odbiorca czuje się, jakby chodził po prezentowanej posiadłości. Podczas spaceru 3D, odbiorca może użyć myszki lub touchpada, aby wybrać kierunek, pójść w dowolną stronę i eksplorować daną część domu. Spacery 3D pozwalają także na przybliżanie obiektów i obserwowanie każdego detalu z bliska. 

Post-produkcja

W terminologii branżowej wizualizacji 3D postprodukcja jest etapem, w którym efekt jest dopracowywany do perfekcji. W tym celu artyści 3D używają specjalnego oprogramowania. Podczas postprodukcji można dopracować kolory, odcienie, nasycenia, połysk, dodać efekty specjalne, postacie, zwierzęta, samochody i dużo więcej.

Wysoka rozdzielczość/niska rozdzielczość

Podczas renderowania 3D, rozdzielczość jest kluczowym elementem. Może być wysoka lub niska. Obrazy wysokiej rozdzielczości mają więcej pikseli na cal niż zdjęcia niskiej rozdzielczości. Zdjęcia poniżej 300PPi są uważane za grafiki niskiej rozdzielczości. Podczas prezentacji projektu budynku, wysoka rozdzielczość gra kluczową rolę, bo pozwala na obserwację każdego elementu budynku i okolicy.

Terminologia wizualizacji 3D bez tajemnic

Mamy nadzieję, że ten krótki, jednak wyczerpujący temat, przewodnik po terminologii wizualizacji 3D pomoże ludziom, którzy planują pracować z projektantem 3D i samym projektantom graficznym 3D. Jesteśmy ciekawi czy podczas swojej zawodowej kariery miałeś sytuację, w której ciężko było Ci wytłumaczyć klientowi pojęcie oczywiste dla Ciebie.