VFX – co to jest? Gdzie stosuje się efekty wizualne?
VFX co to – Zacznijmy od definicji
VFX to w największym skrócie efekty wizualne dodawane do materiałów wideo. Składa się na to szereg technik i procesów używanych do tworzenia obrazów w produkcji filmowej, telewizyjnej, a od niedawna coraz częściej w marketingu. Co dzięki temu zyskujemy?
Technologia ta umożliwia tworzenie realistycznych scenerii, postaci czy efektów, które są trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób.
VFX jest niezwykle silnym trendem, pozwala przekształcać kreatywne wizje w przyciągające uwagę i zapadające w pamięć wizualizacje, angażujące odbiorców na całym świecie. A właśnie zaangażowanie jest tym, co charakteryzuje najefektywniejsze kampanie.
Czym różni się VFX od CGI i SFX
CGI obejmuje tworzenie cyfrowych elementów od podstaw, z udziałem etapów takich jak modelowanie 3D, teksturowanie, animacja i renderowanie. W największym skrócie są to wszelkie elementy obrazu (statycznego lub ruchomego), które powstały wyłącznie za pomocą komputera.
VFX polega na integrowaniu cyfrowych efektów z istniejącym już materiałem filmowym. Wymaga procesów takich jak kompozycja, śledzenie i rotoskopia (technika polegająca na ręcznym rysowaniu lub nakładaniu animacji na klatkach filmu nagranego z żywymi aktorami).
SFX, czyli efekty specjalne to termin często mylony z zarówno VFX, jak i CGI. SFX to proces implementowania rzeczywistych komponentów na planie filmowym, takich jak: makijaże, eksplozje, czy różne inne elementy wizualne w celu osiągnięcia realizmu za pomocą środków dostępnych w realnym świecie.
Dobrym przykładem SFX są genialne makijaże wykonane na planie serialu z serii Władca Pierścieni, które wyglądają, jakby były w całości wygenerowane za pomocą komputera, ale są jednak wynikiem talentu doświadczonych artystów.
Przykłady wykorzystania VFX w marketingu
VFX w motoryzacji
Samochód to już od dawna nie jest jedynie narzędzie a „statement” pokazujący za kogo chcemy uchodzić. Dzięki VFX tworzone są dynamiczne sceny jazdy w niemożliwych do osiągnięcia lokacjach, które pogłębiają komunikację wizerunkową marki.
VFX na eventach
Eventy i instalacje multimedialne wykorzystujące VFX do stworzenia immersyjnych doświadczeń dla uczestników. Doskonałym przykładem jest słynny koncert U2 w Sphere w Las Vegas.
Case study – Galeria handlowa Alfa Białystok VFX
Szukając innowacyjnych narzędzi wizerunkowych dla naszego partnera jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy komunikację VFX w dla galerii handlowych.
Wyzwanie – jak wyróżnić markę?
Proces rozpoczęliśmy od zdiagnozowania potrzeb partnera, konkluzja okazała się oczywista. Potrzebny był silny wyróżnik digital zarówno dla marki jak i jej nowej aplikacji. „Galerie” coraz silniej odczuwają presję handlu internetowego oraz wewnątrz własnej niszy.
Powstaje pytanie, jak połączyć trend rozszerzonej rzeczywistości z analogowym formatem biznesu? Odpowiedź to kampania oparta o VFX a stąd już krótka droga do realizacji.
Rozwiązanie
Począwszy od nagrania surowego materiału, przeszliśmy do mapowania przestrzeni i trójwymiarowego trackingu wzorcowych obiektów. Następnie używając zaawansowanych narzędzi w programie After Effects, byliśmy w stanie odtworzyć nagrane środowisko w przestrzeni 3D.
Kolejny etap to budowanie sceny w programie Blender na podstawie danych pozyskanych z 3D trackingu w programie After Effects. Proces składa się z modelowania elementów, dopasowania oświetlenia do filmu (wraz z symulacją cieni) oraz animacji poszczególnych elementów.
Po wykonaniu tych czynności przychodzi czas na renderingu sceny, czyli przeliczenia sceny trójwymiarowej do dwuwymiarowego obrazu.
Końcowym etapem był powrót do programu After Effect. W tej części procesu doprowadziliśmy wideo do finalnej formy, nadając odpowiednią kolorystykę, wymieniając niebo na filmie, maskując samochód, który pojawia się między wyrenderowanymi elementami.
Rezultat
Zaskakujemy odbiorców, odświeżając lokalizację, która znają od lat w sposób niemożliwy do osiągnięcia za pomoc innych narzędzi. Połączyliśmy wartość analogowej komunikacji marki z innowacyjnym wyróżnikiem na tle konkurencji.
Zwiększona konwersja dzięki materiałom VFX
Jak już zobaczyliście potencjał, jaki niesie za sobą ta technologia, jest niemal nieograniczony. Warto jednak pamiętać o kluczowych elementach pozwalających na efektywną implementację takich kampanii.
Storytelling VFX
To znany wszystkim marketerom „trigger”, który buduje zaangażowanie. Łatwo pójść na skróty i skorzystać z możliwości VFX nie osadzając ich w historii, którą ma opowiadać tworzony materiał.
Nasze rozwiązanie to rozpoczęcie procesu od rozpisania scenariusza, a następnie osadzenia efektów w jego kluczowych miejscach, czyli intro oraz outro. To właśnie tam można zmaksymalizować zaangażowanie odbiorców.
Kontekst komunikacji
Charakter działalności partnera, dla którego produkujemy kampanię, jest kluczowy dla całego procesu. Każda branża opiera się na indywidualnych wartościach, więc może się okazać, że odważne kreacje mogą długofalowo zaszkodzić klientowi.
Research potrzeb i prawidłowe rozpoznanie branży będzie tutaj elementem przenoszącym komunikację na znacznie wyższy poziom.
Co zyskuje odbiorca
Kiedy bazujecie na VFX w swoich kampaniach, dostarczacie odbiorcom coś więcej niż tylko reklamy – serwujecie im wizualne doświadczenie, które zostaje w pamięci na długo. Dzięki VFX wasze przekazy przekraczają granice zwykłej prezentacji, transportując odbiorców w świat pełen magii i innowacji.
To nie tylko rozrywka, ale i budowanie głębszego połączenia z marką przez emocje – coś, czego nie da się łatwo zapomnieć. W erze przeciążenia informacjami to właśnie unikalne wizualnie porywające treści wyróżniają waszą markę i sprawiają, że ludzie chcą o niej mówić.
Krótko mówiąc, VFX to nie tylko „ładne obrazki”, to potężne narzędzie do tworzenia silnych, emocjonalnych i angażujących przekazów, które napędzają konwersję i budują lojalność. Zacznijcie korzystać z tej magii!
Podsumowanie
VFX odgrywają w marketingu coraz większą rolę. Pomagają markom tworzyć bardziej spektakularne i angażujące kampanie reklamowe oraz realnie zwiększają zaangażowanie odbiorców.
Dzięki VFX firmy mogą wyróżniać się na tle konkurencji, wzmacniać swój wizerunek jako innowacyjne i zaawansowane technologicznie, a także tworzyć kampanie, które pozostają w pamięci konsumentów na dłużej.
Dlatego jeżeli posiadasz markę, lub ją dopiero ją tworzysz. Wizualizacje produktowe, w tym także VFX mogą pomóc Ci znacznie szybciej to osiągnąć,