VFX co to jest i dlaczego warto wykorzystywać to narzędzie w marketingu

Kategoria: Wizualizacje 3D

Data: 8 marca, 2024

VFX co to jest i dlaczego warto wykorzystywać to narzędzie w marketingu

VFX co to – Zacznijmy od definicji

VFX to w największym skrócie efekty wizualne dodawane do materiałów wideo. Składa się na to szereg technik i procesów używanych do tworzenia obrazów w produkcji filmowej, telewizyjnej, a od niedawna coraz częściej w marketingu. Co dzięki temu zyskujemy?

Technologia ta umożliwia tworzenie realistycznych scenerii, postaci czy efektów, które są trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób. VFX jest niezwykle silnym trendem, pozwala przekształcać kreatywne wizje w przyciągające uwagę i zapadające w pamięć wizualizacje, angażujące odbiorców na całym świecie. A właśnie zaangażowanie jest tym, co charakteryzuje najefektywniejsze kampanie.

Czym różni się VFX od CGI

CGI obejmuje tworzenie cyfrowych elementów od podstaw, z udziałem etapów takich jak modelowanie 3D, teksturowanie, animacja i renderowanie. W największym skrócie są to wszelkie elementy obrazu (statycznego lub ruchomego), które powstały wyłącznie za pomocą komputera.

 

VFX polega na integrowaniu cyfrowych efektów z istniejącym już materiałem filmowym. Wymaga procesów takich jak kompozycja, śledzenie i rotoskopia.

 

Przykłady wykorzystania VFX w marketingu

Efekty VFX uwalniają kreatywność więc warto zerknąć na benchmarki branż już teraz korzystają z takiej komunikacji.

VFX w motoryzacji

Samochód to już od dawna nie jest jedynie narzędzie a statement pokazujący za kogo chcemy uchodzić. Dzięki VFX tworzone są dynamiczne sceny jazdy w niemożliwych do osiągnięcia lokacjach, które pogłębiają komunikację wizerunkowa marki.

 

VFX na eventach

Eventy i instalacje multimedialne wykorzystujące VFX do stworzenia immersyjnych doświadczeń dla uczestników. Doskonałym przykładem jest słynny koncert U2 w Sphere w Las Vegas.

 

 

Case study – Galeria handlowa Alfa Białystok VFX

Szukając innowacyjnych narzędzi wizerunkowych dla naszego partnera jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy komunikację VFX w dla galerii handlowych.

Wyzwanie – jak wyróżnić markę?

Proces rozpoczęliśmy od zdiagnozowania potrzeb partnera, konkluzja okazała się oczywista. Potrzebny był silny wyróżnik digital zarówno dla marki jak i jej nowej aplikacji. „Galerie” coraz silniej odczuwają presję handlu internetowego oraz wewnątrz własnej niszy. Powstaje pytanie, jak połączyć trend rozszerzonej rzeczywistości z analogowym formatem biznesu? Odpowiedź to kampania oparta o VFX a stąd już krótka droga do realizacji.

Rozwiązanie

Począwszy od nagrania surowego materiału przeszliśmy do mapowania przestrzeni i trójwymiarowego trackingu wzorcowych obiektów. Używając zaawansowanych narzędzi w programie After Effects byliśmy w stanie odtworzyć nagrane środowisko w przestrzeni 3D.


Kolejny etap to budowanie sceny w programie Blender w oparciu o dane pozyskane z 3D trackingu w programie After Effects. Proces składa się z modelowania elementów, dopasowania oświetlenia do filmu (wraz z symulacją cieni) oraz animacji poszczególnych elementów. Po wykonaniu tych czynności przychodzi czas na rendering sceny (przeliczenie sceny trójwymiarowej do dwuwymiarowego obrazu).

Końcowym etapem był powrót do programu After Effect. W tej części procesu doprowadziliśmy wideo do finalnej formy, nadając odpowiednią kolorystykę, wymieniając niebo na filmie, maskując samochód, który pojawia się między wyrenderowanymi elementami.

Rezultat

Zaskakujemy odbiorców odświeżając lokalizację która znaja od lat w sposób niemożliwy do osiągnięcia za pomoc innych narzędzi. Połączyliśmy wartość analogowej komunikacji marki z innowacyjnym wyróżnikiem na tle konkurencji.

Zwiększona konwersja dzięki materiałom VFX

Jak już zobaczyliście potencjał jaki niesie za sobą ta technologia jest niemal nieograniczony. Warto jednak pamiętać o kluczowych elementach pozwalających na efektywną implementację takich kampanii.

Storytelling VFX

To znany wszystkim marketerom trigger, który buduje zaangażowanie Łatwo pójść na skróty i skorzystać z możliwości VFX nie osadzając ich w historii, która ma opowiadać materiał. Nasze rozwiązanie to rozpoczęcie procesu od rozpisania scenariusza, a następnie osadzenie efektów w jego kluczowych miejscach czyli intro oraz outro. To właśnie tam można zmaksymalizować zaangażowanie odbiorców.

Kontekst komunikacji

Charakter działalności partnera, dla którego produkujemy kampanię jest kluczowy dla całego procesu. Każda branża opiera się na indywidualnych kluczowych wartościach, więc może się okazać, że odważne kreacje mogą długofalowo zaszkodzić klientowi. Research potrzeb i prawidłowe rozpoznanie branży będzie tutaj elementem przenoszącym komunikację na znacznie wyższy poziom.

 

Co zyskuje odbiorca

Kiedy bazujecie na VFX w swoich kampaniach, dostarczacie odbiorcom coś więcej niż tylko reklamy – serwujecie im wizualne doświadczenie, które zostaje w pamięci na długo. Dzięki VFX wasze przekazy przekraczają granice zwykłej prezentacji, transportując odbiorców w świat pełen magii i innowacji. To nie tylko rozrywka, ale i budowanie głębszego połączenia z marką przez emocje – coś, czego nie da się łatwo zapomnieć. W erze przeciążenia informacjami, to właśnie unikalne, wizualnie porywające treści wyróżniają waszą markę i sprawiają, że ludzie chcą o niej mówić. Krótko mówiąc, VFX to nie tylko „ładne obrazki”, to potężne narzędzie do tworzenia silnych, emocjonalnych i angażujących przekazów, które napędzają konwersję i budują lojalność. Zacznijcie korzystać z tej magii!