Newsletter – czym jest i jak go wykorzystać?

Data: 27 grudnia, 2021

Newsletter – czym jest i jak go wykorzystać?

Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie nowych klientów. Oprócz prowadzenia profili w mediach społecznościowych dobrym pomysłem na dotarcie do odbiorców jest newsletter. Co jednak zrobić, aby nasz mailing nie trafiał od razu do kosza? Czy istnieje możliwość efektywnego wykorzystania newslettera?

Co to jest newsletter?

Newsletter czy mailing to nazwy, do których przywykliśmy. Wcześniej komunikacja z klientami za pośrednictwem poczty elektronicznej określana była mianem biuletynu informacyjnego. Ta strategia służy przede wszystkim celom informacyjnym. Dzięki niej Twoi klienci mogą dowiedzieć się więcej o zbliżających się promocjach lub zmianach w funkcjonowaniu Twojej firmy.

 

Newsletter zazwyczaj przyjmuje formę krótkich wiadomości tekstowych, w której przekazuje się informacje, mogące potencjalnie zainteresować klienta. Często w towarzystwie tekstu występują różnego rodzaju grafiki wizualizujące temat mailingu. Niektóre firmy coraz częściej decydują się na pominięcie tekstu w swoim newsletterze stawiając tylko i wyłącznie na formę graficzną. 

 

Email marketing wielu osobom kojarzy się z natrętnymi, nic nie wnoszącymi treściami reklamowymi. Jest tak między innymi dlatego, że niektóre firmy zamiast postawić na jakość newslettera zdecydowały się zasypywać klientów masową reklamą. Z tego powodu mailing jest od razu kasowany lub trafia do spamu. Jak sprawić, żeby klienci chcieli otwierać Twój newsletter?

Jak stworzyć dobry newsletter?

Sam prawdopodobnie przyznasz nam rację, że większość newsletterów, które trafiają do Twojej skrzynki mailowej ląduje w koszu. W znacznej części przypadków, cieszymy się na widok newslettera tylko wtedy, gdy kryje w sobie zniżkę na zakupy (i to o określonej minimalnej wysokości). Swoją drogą, przyznawanie rabatów za zapisanie się na listę mailingową jest częstą taktyką na pozyskiwanie nowych kontaktów stosowaną przez wiele firm. 

 

Metoda ta jest skuteczna, jednak często wiąże się z jednorazowym wykorzystaniem z okazji. Jak sprawić, żeby leady pozyskiwane za pomocą zapisania się do newslettera nie poszły na marne? Nie ulega bowiem wątpliwości, że każdy kontakt do klienta jest niezwykle cenną informacją. Możesz ją później wykorzystać do tworzenia długoterminowej strategii marketingowej marki. Być może to właśnie ta informacja sprawi, że zyskasz wiernego klienta. Jak więc powinien wyglądać idealny newsletter?

Maksymalna personalizacja

Większość klientów lubi czuć się wyjątkowo. Skierowanie wiadomości bezpośrednio do danej osoby sprawi, że będzie ona miała poczucie wyróżnienia na tle innych odbiorców. Szczególnie korzystne okazuje się skierowanie komunikatu osobowego bezpośrednio w tytule wiadomości. Sprawi to, że klient chętniej kliknie w takiego maila, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo tego, że zainteresuje się treścią.  

 

Spersonalizowany newsletter wpływa również na decyzje zakupowe. Ponownie, wiąże się to z faktem, iż klient ma poczucie, że Twoja oferta jest stworzona specjalnie dla niego. Dzięki poczuciu, że nie jest tylko cyfrą w twoich statystykach chętniej sięgnie po oferowane przez ciebie produkty lub usługi. Do tworzenia personalnych komunikatów mogą posłużyć Ci narzędzia do monitorowania aktywności użytkowników lub formularze, dzięki którym klient sam przekaże Ci informacje o sobie. 

Ciekawy i angażujący newsletter

Kolejnym krokiem do stworzenia newslettera, który nie zostanie usunięty po 10 sekundach od jego otrzymania jest zainteresowanie odbiorcy. Dzięki spersonalizowanemu nagłówkowi wiadomości masz dużą szansę zainteresować Twojego potencjalnego klienta. Teraz przyszła pora na jego uwagę. W tym przypadku ponownie przydadzą się dane zgromadzone przez różnego rodzaju narzędzia i formularze. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z tych rozwiązań, warto się nad nimi pochylić.

 

Ważnym aspektem podczas tworzenia ciekawego mailingu jest wyważenie treści. Nie ulega wątpliwości, że newsletter ma przede wszystkim przynieść nam korzyści. Warto dać jednak odczuć klientowi, że wiadomość nie jest tylko reklamą Twojej firmy. Dzięki zbalansowanemu newsletterowi będziesz mieć możliwość budowania dobrej relacji z klientem promując swoją firmę. W idealnym przypadku stosunek treści to 90% informacji edukacyjnych oraz 10% reklamy. 

Edukacyjny i przydatny

We wcześniejszym akapicie wspomnieliśmy o wyważeniu treści jakie pojawiają się w newsletterze. Zaznaczyliśmy, że treści edukacyjne powinny stanowić 90% całego mailingu. Dzięki temu odbiorca newslettera nie tylko nie będzie osaczony reklamą, która może wydać mu się nachalna, ale również otrzyma informacje, które mogą okazać się dla niego przydatne.

 

Co może zawierać taki newsletter? Przede wszystkim pokaż potencjalnemu klientowi, że chcesz dać mu przydatne informacje zupełnie za darmo. Mogą to być nowinki z branży lub świata biznesu, może to być tutorial z ciekawym wykorzystaniem Twojego produktu. Może to być zbiór faktów na temat tego, jak przygotować się do Twojej usługi. Ten zbiór informacji jest często wyszukiwany przez użytkowników w Internecie. Okaż się pomocny i podaj je im na tacy. 

Jak często wysyłać newsletter?

Kiedy już stworzysz idealne, spersonalizowane newslettery, zawierające ciekawe i angażujące treści edukacyjne okraszone informacjami reklamowymi, powinieneś zaplanować częstotliwość ich wysyłania. To jak często należy wysyłać mailingi zależy tak naprawdę od branży, w której funkcjonuje Twoja firma. 

 

Codzienne newslettery są często wykorzystywane w sferach związanych z biznesem, marketingiem, ekonomią oraz branżą IT. Jest to związane między innymi z tym, że w tych dziedzinach przepływ informacji jest bardzo dynamiczny. Newsletter może posłużyć jako codzienna dawka bieżących informacji.

 

Firmy z branży modowej, obuwniczej oraz kosmetycznej mogą pokusić się o wysyłanie wiadomości do klientów z listy mailingowej raz lub dwa razy w tygodniu. Taka częstotliwość będzie odpowiednia, żeby przekazać odbiorcom ciekawe treści oraz poinformować o nowych produktach lub obniżkach cen. Taki model mailingowy sprawdzi się w również w przypadku restauracji, barów czy siłowni. 

 

Jeżeli Twoja firma oferuje produkty premium nie przesadzaj z częstotliwością newslettera. Wysyłanie treści raz w miesiącu będzie odpowiednie, jeśli Twoje produkty lub usługi pochodzą z wyższej półki cenowej. Lepsza jakość, a co za tym idzie wyższa cena sprawiają, że takie produkty są kupowane raz na jakiś czas. Jeżeli klient wciąż czerpie korzyści ze skorzystania z twoich usług, może nie odczuć potrzeby częstego otrzymywania newslettera.