Jak projektowanie stron internetowych wpływa na SEO i UX?

Data: 9 września, 2021

Jak projektowanie stron internetowych wpływa na SEO i UX?

Pierwsze odczucia użytkownika po wejściu na stronę są najważniejsze. To właśnie w trakcie nich pada decyzja czy pozostać na witrynie, czy ją opuścić. Niewątpliwie estetyka jest ważne jest bardzo istotna w kwestii wyboru, ale nie wolno także zapomnieć o znaczeniu UX oraz SEO. Jaki wpływ na te aspekty ma projektowanie stron?

SEO i UX – jak to połączyć?

Użytkownicy internetu szukający odpowiedzi na nurtujące ich pytania w pierwszej kolejności zwracają się do wyszukiwarki – najczęściej mowa tu o Google. SEO pomaga Twojej stronie znaleźć się na górnych wynikach wyszukiwania, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia w nią przez użytkownika. 

Witryna o słabym UX nie tylko sprawia, że poruszanie się po stronie jest wyraźnie utrudnione, wpływa również na ranking w wyszukiwaniach. I tu przychodzi na pomoc skuteczne projektowanie strony internetowej.

Mobile friendly

Smartfony możemy spotkać na każdym kroku: w domu, w pracy, na ulicy czy w komunikacji miejskiej. Obecna przewaga użytkowników mobilnych nad tymi korzystającymi z komputerów to ponad 35 pkt %. Eksperci szacują, że na świecie ze smartfonów korzysta ponad 6,3 miliarda użytkowników, a ta liczba ciągle rośnie!

Ma to przełożenie także na ilość korzystających z Internetu, którego większość użytkowników pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. W przypadku niedostosowania witryny pod smartfony, nie tylko wpłynie to na niższą pozycję w rankingu Google, ale też sami użytkownicy nie pozostaną na tej stronie.

wykres ilosci korzystajacych z komorek

Szybkość witryny

Dobrze zaprojektowana strona jest bardzo ważna, jeśli jednak ładuje się zbyt wolno – odpada już w przedbiegach. Po zbyt długim okresie załadowania strony, użytkownik zrezygnuje z dalszej interakcji i przejdzie na inną witrynę. Od czasu wejścia w życie aktualizacji Speed Update w Google, czas ładowania jest czynnikiem rankingowym. 

Co zrobić, aby przyspieszyć działania witryny?

Podstawową kwestią jest przekonwertowanie zdjęć na mniejsze rozmiary – to właśnie one są najczęstszą przyczyną powolnego ładowania strony. CMS (m.in. WordPress) oferuje możliwość zrobienia to za Ciebie poprzez wszelkiej maści wtyczki. Przyspieszyć witrynę można także poprzez minimalizowanie plików CSS, Javascirpt oraz HTML. 

Typografia

Nie można zapomnieć o topografii, tj. dopasowania tekstu (wielkości, czcionki oraz urządzenia). Użytkownik szybko zrezygnuje z korzystania ze strony, na której co chwilę musi przybliżać tekst, aby przeczytać tekst. W takim wypadku współczynnik odrzuceń będzie na wysokim poziomie – co przekłada się bezpośrednio na ranking strony w wyszukiwarce.

W celu zwiększenia szansy na niższy współczynnik odrzuceń należy zadbać o:

  • Używanie czytelnej czcionki (lepiej unikać czcionek typu “Comic sans”)
  • Dobranie odpowiedniego rozmiaru czcionki – zarówno zbyt duże, jak i zbyt małe litery mogą powodować sytuację, w której nasz tekst staje się nieczytelny.
  • Dopasowanie tekstu do każdego typu użytkownika (smartfon, tablet, komputer)

Użyteczność

Czy szukający może znaleźć na Twojej stronie to, czego szuka? Jeśli nie, jest duże prawdopodobieństwo, że użyteczność Twojej witryny jest na niskim poziomie. Słabe zaprojektowanie strony wpływa nie tylko na jej pozycjonowanie, sprawia również trudność poruszania się po stronie dla użytkowników. 

Przy optymalizacji strony pod kątem użyteczności warto wyodrębniać szczególnie ważne treści. W tym celu warto zastosować inną skalę oraz odstępy. W ten sposób użytkownicy zwrócą uwagę właśnie na tej części tekstu. 

Przydatna może być także taksonomia oraz tzw. okruszki chleba, które informują, w której części strony aktualnie się znajdujesz. Przeglądający stronę w łatwy sposób mogą się zorientować, gdzie przejść, żeby przeczytać więcej o danym temacie. Warto zoptymalizować nazwy kategorii i podkategorii, w tym celu warto użyć słów kluczowych, aby poprawić ich widoczność.

Schemat kolorów

Kolory które wybierzesz dla swojej strony powinny pasować do usług, które oferujesz. Na przykład mając firmę z panelami fotowoltaicznymi dominującym kolorem będzie żółty, który kojarzony jest bezpośrednio ze Słońcem. Firma oferująca meble na wymiar premium, na swojej stronie będzie miało dużo odcieni czarnego, który kojarzy się z luksusem.

W projektach stron raczej odchodzi się od mocno jaskrawych kolorów, które mogą razić w oczach. Coraz częściej wybór pada na stonowane kolory, przy których przeglądaniu skupiamy się wyłącznie na treści. Dlatego prawdopodobnie najczęściej i najchętniej wybieranym kolorem jest biały.

SEO, UX, Projektowanie stron – co daje umiejętne połączenie?

Symbioza tych trzech tematów pozwala na m.in. wysoką pozycję w Google, wysoki stopień konwersji oraz niski współczynnik odrzuceń. W efekcie powinno się to przełożyć na większy ruch na stronie, a także finalnie wzrost sprzedaży (jeśli mowa o stronie produktowej). Warto się doedukować, jak zrobić to wszystko poprawnie lub powierzyć to zadanie specjalistom. W razie pytań – napisz do nas, na pewno pomożemy!

niebieski robot